Speik Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Og hva mener du når du sier at kirkene bør bli mer "ungdomsvennlig"? Gudstjeneste med gratis pizza og cola? Blir jo frynsegoder slik at kirken kan konvertere flere agnostikere. Jeg hadde lett gått fra agnostiker til kristen for gratis pizza og cola. Så lenge jeg vet hva jeg er i hodet mitt, så har det ingenting å si hva folk tror jeg er. Cola er noe jeg vil ha, hvis kristendommen er måten å få det på så går det greit. Det er det jeg er redd for ja.. Tror nok ikke du er helt seriøs nå, men kan være en del som faktisk tenker slik. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Og hva mener du når du sier at kirkene bør bli mer "ungdomsvennlig"? Gudstjeneste med gratis pizza og cola? Blir jo frynsegoder slik at kirken kan konvertere flere agnostikere. Jeg hadde lett gått fra agnostiker til kristen for gratis pizza og cola. Så lenge jeg vet hva jeg er i hodet mitt, så har det ingenting å si hva folk tror jeg er. Cola er noe jeg vil ha, hvis kristendommen er måten å få det på så går det greit. Det er det jeg er redd for ja.. Tror nok ikke du er helt seriøs nå, men kan være en del som faktisk tenker slik. Jo det virker. I mine tidligste år på barneskolen ble jeg selv lurt av en ekstremt kristen dame som var mor til en venn av meg. Vi ble servert de deiligste boller med krem og nyfersk saft, hvis vi satt rundt henne en time i uken og hørte på fortellinger om Kristendommen og Bibelen.. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Undersøkelsen viser også, kanskje ikke så overraskende, at ungdommer som holder til i vestlige land er mindre religiøst orienterte enn ungdommer fra utviklingsland og land i Østen. [...] Ingen Skandinaviske ungdommer har deltatt i undersøkelsen. De 20 landene som er representert i undersøkelsen, fra mest til minst religiøs: Nigeria, Guatemala, Indonesia, Marokko, Brasil, Tyrkia, USA, Israel, India, Italia, Polen, Thailand, Australia, Sveits, Tyskland, Sør-Korea, Storbritannia, Østerrike, Frankrike og Russland. http://www.bertelsmann-stiftung.de/bst/en/...987_24988_2.pdf Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Og hva mener du når du sier at kirkene bør bli mer "ungdomsvennlig"? Gudstjeneste med gratis pizza og cola? Blir jo frynsegoder slik at kirken kan konvertere flere agnostikere. Jeg hadde lett gått fra agnostiker til kristen for gratis pizza og cola. Så lenge jeg vet hva jeg er i hodet mitt, så har det ingenting å si hva folk tror jeg er. Cola er noe jeg vil ha, hvis kristendommen er måten å få det på så går det greit. Det er det jeg er redd for ja.. Tror nok ikke du er helt seriøs nå, men kan være en del som faktisk tenker slik. Jo, det er nettopp det jeg er. Hvis det var gratis Cola å hente på kristne møter, og møtene ikke var så jævlig at de ikke var verdt gratis Cola, så hadde jeg dratt. Det er akkurat som å dra på raddismøte for å møte sære jenter, eller å konfirmere seg for pengene. Det er ingenting galt med det, bare man vet i hodet sitt hva man er. Eller for å si det på denne måten - hadde det kommet en ny Hitler som jaget etter ateister, så hadde jeg tatt på meg et kors øyeblikkelig. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg skjønner deg nå. Leste ikke innlegget ditt grundig nok. Men det blir uansett for hyklerisk for min smak. Man fører jo også mennesker bak lyset med den oppførselen. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hyklersk er det absolutt, jeg sier en ting og mener en annen. Men det er hykleri som jeg tjener på, og hvis det kun er kristne jeg lurer, så er det jo ikke så gale. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor i alle dager staten (vi) skal bruke milliarder på å fremme overtro. Jeg er selvsagt for religionsfrihet, folk må få tro det de vil, men gildet kan de betale selv. Jeg vil ikke være med på det spleiselaget ihvertfall, jeg tror nok ikke så mange nordmenn hadde cashet ut heller om det hadde blitt sånn. Jeg vil tro at maks 10% av nordmenn hadde betalt for å være med i et religiøst nettverk, selv om det bare gjaldt småpenger. Det sier litt om hvor feil det blir at ALLE skal betale. Bruk heller pengene på skole og utdanning. Det er en kjennsgjerning at sekulære land stort sett er bedre å bo i enn religiøse land. La oss holde staten borte fra kirka, og andre religiøse... Det at kirken blir mer ekstrem ser jeg på bare som positivt. Det er helt idiotisk at de skal presses til å la homofile jobbe der når det går imot alt kirken står for... la dem holde på med sitt i klubben sin Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Dette viser vel bare at unge mennesker ikke er i stand til A ta alvorlige valg, som f.eks stemme med valg etc. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Dette viser vel bare at unge mennesker ikke er i stand til A ta alvorlige valg, som f.eks stemme med valg etc. Jeg veit nå ikke om å dra alle under en kam var en særlig god idè. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 8 av 10 unge trur på gud. det kommer ikkje som ein bombe at det ikkje er skandinaviske land med i undersøkelsen. Trur det heller hadde blitt 8 av 10 unge trur ikkje på gud Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Dette viser vel bare at unge mennesker ikke er i stand til A ta alvorlige valg, som f.eks stemme med valg etc. Jeg veit nå ikke om å dra alle under en kam var en særlig god idè. 8/10 er vel ganske mange Lenke til kommentar
B25S Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Dette viser vel bare at unge mennesker ikke er i stand til A ta alvorlige valg, som f.eks stemme med valg etc. Jeg veit nå ikke om å dra alle under en kam var en særlig god idè. 8/10 er vel ganske mange Du påsto at unge mennesker ikke er i stand til å ta alvorlige valg. Alder spiller sjelden rolle, det er vel mer med modenhet å gjøre? Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Og modenhet kommer ikke med alderen? Generellt sett selvfølgelig. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Og modenhet kommer ikke med alderen? Generellt sett selvfølgelig. Du har forsåvidt rett i det. Men modenheten kan gå utenfor alderen. Og jeg er sikker på at mange ungdommer klarer å ta gode valg. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er garantert ikke 8 av 10 som tror på Gud i vårt langstrakte land. Jeg tror i realiteten det ville være svært få kristne dersom ikke alle disse unge ble "tilnærmet" hjernevasket som barn. Barn burde læres om forskjellige religioner og i voksen alder velge om dem ønsker å tro. Mange kristne har aldri hatt noe valg. Vi burde ikke bruke statens penger på å bygge såkalte "ungdomskirker", men faktisk splitte stat og kirke og la kirken styre sin egen økonomi. Man burde også endre reglene slik at dem som ønsket i voksen alder kan velge om dem ønsker å være medlem av den norske statskirke. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Og modenhet kommer ikke med alderen? Generellt sett selvfølgelig. Du har forsåvidt rett i det. Men modenheten kan gå utenfor alderen. Og jeg er sikker på at mange ungdommer klarer å ta gode valg. Modenheten kan gA utenfor alderen, men unge har en tendens til A fOlge strOmmen. Selvbevisste valg, reflekterte valg, er noe unge kan ha problemer med. EksistenslOshet rAder over verden.(eksistenslOshet betyr at man ikke tar egne valg, men fOlger andres valg pA grunnlag av at andre gjOr det, uten A ha reflektert over det selv.) Jeg prOver selv A ta bevisste valg, men det er ikke alltid like lett. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er garantert ikke 8 av 10 som tror på Gud i vårt langstrakte land. Jeg tror i realiteten det ville være svært få kristne dersom ikke alle disse unge ble "tilnærmet" hjernevasket som barn. Barn burde læres om forskjellige religioner og i voksen alder velge om dem ønsker å tro. Mange kristne har aldri hatt noe valg. Helt enig. Nordmenn blir hjernevasket fra de blir født. Og blir lært dette som om det faktisk har skjedd, noe som er helt usant. Og at Gud finnes osv. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Vi burde ikke bruke statens penger på å bygge såkalte "ungdomskirker", men faktisk splitte stat og kirke og la kirken styre sin egen økonomi. Man burde også endre reglene slik at dem som ønsket i voksen alder kan velge om dem ønsker å være medlem av den norske statskirke. Kunne ikke vært mer enig Lenke til kommentar
mortania Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Vi burde ikke bruke statens penger på å bygge såkalte "ungdomskirker", men faktisk splitte stat og kirke og la kirken styre sin egen økonomi. Man burde også endre reglene slik at dem som ønsket i voksen alder kan velge om dem ønsker å være medlem av den norske statskirke. Kunne ikke vært mer enig Det er ikke så veldig vanskelig å melde seg ut Edit: Mel deg ut her Endret 17. juli 2008 av mortania Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er ikke så veldig vanskelig å melde seg ut Edit: Mel deg ut her Hvorfor ikke la de som vil melde seg inn gjøre det når de vil? Som mange andre nordmenn er jeg lat og har ikke planer om å melde meg ut av statskirken fordi det involverer papirarbeid. Og det har ikke noe for å si om jeg er der. Man kan si at du bør stå for det du mener og tror du ikke så har du ingen grunn til å stå der. Men det er akkurat derfor man bør melde seg inn om man tror. Og ikke at man må melde seg ut for å komme seg ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå