Lightningwolf Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Takk for infoen trådstarter. Dette må gjøres noe med umiddelbart! Lenke til kommentar
isbit Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hva har oljepengene med dette å gjøre? Ingen nordmenn var med i undersøkelsen. Jeg synes ikke man skal investere penger på ting det ikke finnes et fnugg av beviser for. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jalla du er vel enig i at dagens kirker er lite ungdomsvennlige? Hva er vitsen med dem hvis de ikke brukes til noe? Må vel være bedre å ha noen ungdomstilbud i ukedagene, enn at de skal stå tomme på alle andre dager enn søndager. Hvorfor blande inn religion? Heller bygge ut ungdomssteder hvor ungdom kan møtes og være sammen og gjøre forskjellige ting etc. Jeg ser heller ikke hvorfor kirkene i vårt land er særlig "ungdomsfiendlige". Lenke til kommentar
isbit Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Politikk og religion skal ikke blandes! Ikke penger og religion heller! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) ^what he said. Men, man kommer vel ikke utenom det når : Norges grunnlov §12: Af Statsraadets Medlemmer skulle over det halve Antal bekjende sig til Statens offentlige Religion. Endret 13. juli 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Herpa ikke en viss dude ved navn Jesus et par handelsboder i ett tempel pga. at penger/griskhet skal holdes unna templer/kirker? Jo, men han godtok også at en kvinne brukte en kostbar salve på føttene hans. Så teologisk sett så er det jo ikke noe galt i å bruke penger på å f.eks. en kirke, ikke fordi Gud trenger det, men fordi menneskene kan forstå at han er noe dyrebart for dem. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Og hva mener du når du sier at kirkene bør bli mer "ungdomsvennlig"? Gudstjeneste med gratis pizza og cola? Blir jo frynsegoder slik at kirken kan konvertere flere agnostikere. Jeg hadde lett gått fra agnostiker til kristen for gratis pizza og cola. Så lenge jeg vet hva jeg er i hodet mitt, så har det ingenting å si hva folk tror jeg er. Cola er noe jeg vil ha, hvis kristendommen er måten å få det på så går det greit. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Staten skal ikke bruke penger på religion, det måtte være å bekjempe den. Samhold er viktig for mennesker, men det kan oppnås på helt andre måter enn ved å dyrke en jøde som hang på en treplanke for 2000 år siden. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Staten skal ikke bruke penger på religion, det måtte være å bekjempe den. Samhold er viktig for mennesker, men det kan oppnås på helt andre måter enn ved å dyrke en jøde som hang på en treplanke for 2000 år siden. Enig. Tenk å sløse dyre skattepenger på eventyrslott! Hørt noe slikt tull! Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Selv med hjelp fra staten så klarer ikke kirken holde på ungdommen. Et godt tegn på at det er på tide å trekke statstøtten og la kristendommen gli inn i rekkene med tor og odin? Hvorfor pumpe mer penger i en konsept det ikke er interesse for? Fordi dere religiøse mener det BURDE være mer interesser for det? Endret 14. juli 2008 av Zappy Lenke til kommentar
blured Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 ^Staten burde fortsette å støtte den norske kirken av to grunner: 1. For å ta vare på kirkene, en sentral del av vår kulturarv. 2. For å forhindre at den norske kirken som organisasjon utvikler seg til en kirke for de kanskje 10-20% sterkere kristne vi har i landet. Dette ville blitt en organisasjon med svært mye makt, som ville kunne drive med lobbyvirksomhet mot den norske stat, for å få gjennom lovendringer i motsatt retning av den sekulariseringen vi ser i norge i dag. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Argument 1 kjøper jeg delvis, selv om jeg mener staten burde øremerke penger til oppussing, og ikke finansiert andre ting. Argument 2 holder ikke. Kirka vil ikke få mer makt av å miste støtte fra staten. Den vil bli mer ekstrem/konservativ, men det får så være. Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kulturarv? Tor og Odin er vel mer kulturarv sett med gammelnorske øyne? Her får dere synspunktet fra en ungdom Mer penger til ungdom? Ja hvorfor ikke? Det satses for mye på fotballbaner (jeg elsker fotball) og mindre andre ting. Flere muligheter til fysisk aktivitet. Jeg har nettopp funnet ut at tennis er dritmoro. Hadde det vært en klubb jeg kunne vært med i fra jeg var 6 år sånn som fotball så hadde det vært fett. Eller øvingslokale til band? Her i området så har vi visstnok en container som man kan leie. Men det er venteliste for å få seg en ukentlig dato å øve på. Sier ikke det litt om behovet? Mer penger til ungdom kan vi godt bruke, men jeg ville vært mer skeptisk til å gå inn en dør med et kors over enn et vanlig bygg. Hvorfor er det så ille at det er et Kristent bygg? Det hadde vært like ille om det var en moske. Men det er ikke nødvendig at det skal kobles med religion. Mer penger til kirke kan jeg støtte hvis noen kan dokumentere en fullsatt kirke hver bidige søndag i ett år. Og alle disse menneskene regner Gud som sin skaper. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Politikk og religion skal ikke blandes! Ikke penger og religion heller! Riktig, men religion er business, så det er ikke rart dem prøver seg. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 ^Staten burde fortsette å støtte den norske kirken av to grunner:1. For å ta vare på kirkene, en sentral del av vår kulturarv. 2. For å forhindre at den norske kirken som organisasjon utvikler seg til en kirke for de kanskje 10-20% sterkere kristne vi har i landet. Dette ville blitt en organisasjon med svært mye makt, som ville kunne drive med lobbyvirksomhet mot den norske stat, for å få gjennom lovendringer i motsatt retning av den sekulariseringen vi ser i norge i dag. Vel, det er også en fin institusjon for "alle". Ekteskap og begravelse får en ekstra tyngde. Det er også mange som finner ro i kirken etter krisesituasjoner, tragedier o.l. der hvor psykiatrien feiler. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Så lenge homofile ikke får gifte seg, burde de kanskje få trekk på skatten? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Staten skal kunne tilby aktiviteter og klubber uavhengig av religion da det skal brukes av alle, da alle er med å finansierer det. Det er ingen grunn for at menigheter av hvilken som helst religion skal motta støtte for å organisere dette. Om de ønsker å stelle i stand aktiviteter for å tiltrekke ungdom til sin kirke og tro, så får de gjøre det på egen regning, slik flere kirker allerede gjør. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Burde vi ikke heller være litt framtidsrettet, og bruke en del av pengene som i dag brukes til kirker til å bygge moskeer med? Antallet muslimer er jo i drastisk økning, mens antallet protestanter er synkende. Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Burde vi ikke heller være litt framtidsrettet, og bruke en del av pengene som i dag brukes til kirker til å bygge moskeer med? Antallet muslimer er jo i drastisk økning, mens antallet protestanter er synkende. Det blir vel heller flere og flere ikketroende? Ja flere muslimer kommer hit, men skulle jeg velge mellom satse penger på moske og kirke så hadde det blitt kirke. Selv om jeg er sterk motstander av det. Vi har statskirken ikke statsmoskeen. Men nok om det. Null penger til utvikling av propaganda som skal skremme oss fra å leve livet. De får lurt nok penger fra folk nok som det er. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Så kanskje det burde spanderes litt av oljepengene på å bygge mer ungdommsvennlige kirker i landet? Om mange ungdommer drikker seg snydens hver bidige helg, bør staten støtte det? Bruk heller pengene på skolene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå