Timeo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Nettavisen skriver i dag at: En undersøkelse utført av den tyske stiftelsen Bertelsmann Stiftung viser at hele 85 prosent av ungdom i alderen 18 til 29 år anser seg selv for å være religiøse. Så er samfunnet i dag for dårlig tilrettelagt for monoteistisk troende ungdommer? Nettavisen skriver også Moskeene og den katolske kirken ser ut til å holde godt på ungdommen. Den protestantiske kirken (samme tro som den norske Statskirken, journ. anm.) sliter derimot i Europa. Så kanskje det burde spanderes litt av oljepengene på å bygge mer ungdommsvennlige kirker i landet? Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvorfor bygge kirker for ungdommer som ikke tror på Gud? For å konvertere de? Da stemmer jeg for at vi hedninger får stats-støtte til å bygge kirke også, burde jo være lettere det siden det virker som om vi har større oppsluttning enn kristendommen i Norge i dag. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Undersøkelsen viser også, kanskje ikke så overraskende, at ungdommer som holder til i vestlige land er mindre religiøst orienterte enn ungdommer fra utviklingsland og land i Østen. Ikke så rart ettersom vi får bedre utdannelse og har vanligvis friheten til å tro på hva vi vil uten konsekvenser, men det kommer selvfølgelig an på hvor heldig barnet er med foreldrene. Moskeene og den katolske kirken ser ut til å holde godt på ungdommen. Den protestantiske kirken (samme tro som den norske Statskirken, journ. anm.) sliter derimot i Europa. Undersøkelsen viser at kun syv prosent av protestantiske ungdommer regner seg som svært religiøse, Forståelig. Disse kirkene er mer aggresive og bruker aktivt skremselstaktikker og daglig hjernvaskning fra barnet ligger i krybben for å holde grepet om dem. Men det stopper ikke der, skal vi tro den tyske stiftelsens undersøkelse; hele 44 prosent av de 20.000 som deltok i undersøkelsen anser seg selv for å være svært religiøse 20.000 tilsammen er ingenting og gir oss ikke et nøyaktiv bilde av situasjonen. Det er også viktig å vite hvor disse menneskene har gjort testene. «Alle» ber en gang i uken... i Nigeria og Guatemala. Mens blant europeisk ungdom er daglig bønn heller uvanlig. Blant fransk ungdom er det bare ni prosent av ungdom som ber daglig. Som sagt.. Uten udannelse har man lettere i å tro på hokus pokus og overnaturlige vesner når man ikke får den vitenskapelige kunnskapen til å lære om hvordan verdenen fungerer. Ingen Skandinaviske ungdommer har deltatt i undersøkelsen Kom ikke som en overaskelse... Endret 13. juli 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg kan med rimlig stor sikkerhet si at disse resultatene ikke gjelder for skandinavia. Her er det vel heller kanskje 2 av 10 som er religiøse, ellers så er ikke det å være religiøs ensbetydende med å tro på Gud. Iom at resultatene ikke er gjeldende for skandinavia så ser jeg ikke det store behoved for å bruke oljepenger på å bygge ungdommsvennlige kirker. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Å bruke penger på kirker er forkastelig! Jeg kan tenke på mye annet som heller burdte vært gjort, hva med å bruke kirkens årsbudsjett på å få levelige forhold til de som lever på gata, oppruste politiet så de kan ta seg av trafficing, rydde opp i prostitusjonsproblematikken og sørge for at de som fortjener det havner bak lås og slå? Da hadde en kunnet snakke om medlidenhet og medmenneskeligehet, men neida, det er visst bedre å kaste bort penger på kirkebygg så eplekjekke gladkristne, velfødde ungdommer skal få drikke kirkebrusen sin i fred. Og dette skal liksom være en religion som fremmer nestekjærlighet? Kvalmende! Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Jalla du er vel enig i at dagens kirker er lite ungdomsvennlige? Hva er vitsen med dem hvis de ikke brukes til noe? Må vel være bedre å ha noen ungdomstilbud i ukedagene, enn at de skal stå tomme på alle andre dager enn søndager. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Og hva mener du når du sier at kirkene bør bli mer "ungdomsvennlig"? Gudstjeneste med gratis pizza og cola? Blir jo frynsegoder slik at kirken kan konvertere flere agnostikere. Endret 13. juli 2008 av Speik Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Jalla du er vel enig i at dagens kirker er lite ungdomsvennlige? Hva er vitsen med dem hvis de ikke brukes til noe? Må vel være bedre å ha noen ungdomstilbud i ukedagene, enn at de skal stå tomme på alle andre dager enn søndager. Hvorfor skal unge i Norge bli indoktrinert inn i kirka på fritiden? Er det ikke bedre at man lager nøytrale områder så unge av alle livssyn kan møtes sammen uten noen form for religiøs baktanke? Det er ikke bare kristene som bor i Norge, og jeg tviler på at du hadde likt at vi bare lagde ungdomsvennlige moskèer der ungene dine måtte dra på fritiden for å ha det gøy. Idèen du kommer med minner meg veldig om Hans og Grete. Endret 13. juli 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jalla du er vel enig i at dagens kirker er lite ungdomsvennlige? Hva er vitsen med dem hvis de ikke brukes til noe? Må vel være bedre å ha noen ungdomstilbud i ukedagene, enn at de skal stå tomme på alle andre dager enn søndager. My point exactly, hva er vitsen med tomme kirker? Hva om ressursene kunne brukes på noe som faktisk virker istedet for promotering av metafysisk vrøvl til ungdommen. Slik jeg ser det er det mange fine tilbud, det er også noe som heter kreativitet og evne til å tenke selv, noe den yngre generasjon (tenåringer) har mengdevis av slik jeg har opplevd det. En trenger ikke stagnere dem med religion. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Så kanskje det burde spanderes litt av oljepengene på å bygge mer ungdommsvennlige kirker i landet?Ingen Skandinaviske ungdommer har deltatt i undersøkelsen Kirken er vell som er vernet bedrift. I Norge er det messefall og har ikke staten pumpet flere milliarder kroner i året for å holde liv i den, har den Norske kirke vært konkurs for lenge siden. Det finnes da strengt talt mere seriøse ting å bruke oljepenger på enn å bygge kirker Må vel være bedre å ha noen ungdomstilbud i ukedagene, enn at de skal stå tomme på alle andre dager enn søndager. tja, de kunne brukes som øvingslokale til black metal band... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Jalla du er vel enig i at dagens kirker er lite ungdomsvennlige? Hva er vitsen med dem hvis de ikke brukes til noe? Må vel være bedre å ha noen ungdomstilbud i ukedagene, enn at de skal stå tomme på alle andre dager enn søndager. My point exactly, hva er vitsen med tomme kirker? Hva om ressursene kunne brukes på noe som faktisk virker istedet for promotering av metafysisk vrøvl til ungdommen. Slik jeg ser det er det mange fine tilbud, det er også noe som heter kreativitet og evne til å tenke selv, noe den yngre generasjon (tenåringer) har mengdevis av slik jeg har opplevd det. En trenger ikke stagnere dem med religion. Jeg synes man burde ta en seriøs undersøkelse på hvor mange kristne det er i landet, og så basere fritidstilbudene deretter. Det er ikke meg imot at man heller bruker kirkene til noe alternativt dersom det virkelig ikke er nok kristne til at man trenger dem. F.eks. et møtested for filosofi, livssyn, forskning, kunst osv. for å bygge opp ungdommene på den måten. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvorfor ser du ikke på de katolske kirkene og moskeene? De er jo ikke særlig ungdomsvennlige. Jeg tror grunnen til at katolismen og islam holder på flere er at religion er en større del av livet til barna i løpet av oppveksten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jepp. Utbedring av kirkene i mitt nærmiljø vil ikke få meg til å henge der. Hypotesen var altså feil Lenke til kommentar
Speik Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Min erfaring med kristne ungdommer er at "normal-kristne" ungdommer rett og slett ikke eksisterer her jeg bor. Her er man enten mer eller mindre ikke-troende eller så er man "jesus-festival"-typen som lever i konstant "nervær til gud"-rus. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Min erfaring med kristne ungdommer er at "normal-kristne" ungdommer rett og slett ikke eksisterer her jeg bor. Her er man enten mer eller mindre ikke-troende eller så er man "jesus-festival"-typen som lever i konstant "nervær til gud"-rus. Det er jo sistnevnte type kristne, som er normale kristne teologisk sett Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Min erfaring med kristne ungdommer er at "normal-kristne" ungdommer rett og slett ikke eksisterer her jeg bor. Her er man enten mer eller mindre ikke-troende eller så er man "jesus-festival"-typen som lever i konstant "nervær til gud"-rus. Det var noen ungdommer som lurte på om jeg trengte å bli helbredet en dag jeg var på jobb. Så det finnes nok noen av den typen rundt her ja. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 heldigvis er ikke de fleste kristene i oslo så rare, de er ofte ganske normale. selv presten som bor over meg, drikker og fester som en 14is, er ikke skjeldent jeg ser han eller somboeren hans komme ned trappa med 3 bæreposer med vinflasker. selv katolikene er relativt oppegående Lenke til kommentar
Speik Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Her hvor jeg bor (Levanger i Nord Trøndelag) har vi en ekstrem-kristen ungdomsklubb hvor 12-13-åringer ligger på gulvet og snakker i tunger. Det hender ofte at ungdommer besvimer, men de kristne lederne kontakter aldri leger. Det har vært en sak hvor en veldig ung jente havnet bevisstløs på gulvet etter en nærmest narkotisk spirituell "opplevelse" hvor de danset rundt på gulvet, løftet armene mot himmelen og rablet ivei i bullshit-språk. Jenta lå der i flere timer uten at noen gjorde noe. De trodde hun mottok visjoner fra Gud/Jesus.. Smelteverket Nei huff.. Skremmende. Ungdommer blir som kjent lettere påvirket av ting, og derfor mener jeg man bør være forsiktige med hva man prakker på dem. Jeg skjønner at institusjonen jeg snakker om her er langt unna den norske statskirken, men uansett har ungdommer tendenser til å dra til til det ekstreme. Endret 13. juli 2008 av Speik Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Her hvor jeg bor (Levanger i Nord Trøndelag) har vi en ekstrem-kristen ungdomsklubb hvor 12-13-åringer ligger på gulvet og snakker i tunger. Det hender ofte at ungdommer besvimer, men de kristne lederne kontakter aldri leger. Det har vært en sak hvor en veldig ung jente havnet bevisstløs på gulvet etter en nærmest narkotisk spirituell "opplevelse" hvor de danset rundt på gulvet, løftet armene mot himmelen og rablet ivei i bullshit-språk. Jenta lå der i flere timer uten at noen gjorde noe. De trodde hun mottok visjoner fra Gud/Jesus.. FLYTT NÅ!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå