Gå til innhold

Spørsmål om skatteregler for enkeltpersonforetak

Anbefalte innlegg

Jeg er student, jobber deltid som vekter, og driver et enkeltpersonforetak. Regner med at jeg via mitt enkeltpersonforetak kommer til å ha en inntekt på mellom 30.000 og 40.000 kroner i 2008. Med andre ord er jeg ikke momspliktig.

Jeg har ikke satt meg inn i skattereglene ennå, så har konsekvent satt 36 % av alle inntekter fra foretaket på en egen konto. I løpet av året har jeg gått til anskaffelse av en data til ca. 16.000 kroner, samtidig som jeg har brukt ca. 5.000 på dataprogrammer og andre IT-relaterte produkter. Jeg har også brukt ca. 10.000 kroner på markedsføring. Med andre ord har jeg hatt høye kostnader i forbindelse med foretaket.

Spørsmålet er derfor: Hvordan beregner jeg hva jeg skal skatte av, og hvor mye? Kan jeg ta inntekter-utgifter og sette av en viss prosent av dette? Eller må jeg skatte av inntekten, uansett utgifter?

Er klar over at man egentlig skal betale forskuddsskatt, men det har vært helt umulig da jeg ikke har hatt noen anelse om hva jeg ville komme til å tjene i år. Som sagt er jeg egentlig student, og jobber deltid som vekter.

Håper noen kan dette bedre enn meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett til fradrag for dokumenterte utgifter i næring. Dine skattbare næringsinntekter vil komme frem etter fradrag for utgifter. Disse fylles ut på et eget næringssjema som leveres inn, sammen med selvangivelsen. Næringsdrivende har noe høyere trygdedel og dine totale skattbare personinntekter vil være summen av lønns-og næringsintekter.

Forskuddskatt bør du ordne via kommunekasserer i ditt hjemmekommune. Dog vil forskuddsskatt være relativt lite i dette tilfelle og fastsatt beløp innbetales 4 ganger i året.(hvis ikke du har millioninntekter fra før da...)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar