Gå til innhold

Spørsmål om skatteregler for enkeltpersonforetak

Anbefalte innlegg

Jeg er student, jobber deltid som vekter, og driver et enkeltpersonforetak. Regner med at jeg via mitt enkeltpersonforetak kommer til å ha en inntekt på mellom 30.000 og 40.000 kroner i 2008. Med andre ord er jeg ikke momspliktig.

Jeg har ikke satt meg inn i skattereglene ennå, så har konsekvent satt 36 % av alle inntekter fra foretaket på en egen konto. I løpet av året har jeg gått til anskaffelse av en data til ca. 16.000 kroner, samtidig som jeg har brukt ca. 5.000 på dataprogrammer og andre IT-relaterte produkter. Jeg har også brukt ca. 10.000 kroner på markedsføring. Med andre ord har jeg hatt høye kostnader i forbindelse med foretaket.

Spørsmålet er derfor: Hvordan beregner jeg hva jeg skal skatte av, og hvor mye? Kan jeg ta inntekter-utgifter og sette av en viss prosent av dette? Eller må jeg skatte av inntekten, uansett utgifter?

Er klar over at man egentlig skal betale forskuddsskatt, men det har vært helt umulig da jeg ikke har hatt noen anelse om hva jeg ville komme til å tjene i år. Som sagt er jeg egentlig student, og jobber deltid som vekter.

Håper noen kan dette bedre enn meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett til fradrag for dokumenterte utgifter i næring. Dine skattbare næringsinntekter vil komme frem etter fradrag for utgifter. Disse fylles ut på et eget næringssjema som leveres inn, sammen med selvangivelsen. Næringsdrivende har noe høyere trygdedel og dine totale skattbare personinntekter vil være summen av lønns-og næringsintekter.

Forskuddskatt bør du ordne via kommunekasserer i ditt hjemmekommune. Dog vil forskuddsskatt være relativt lite i dette tilfelle og fastsatt beløp innbetales 4 ganger i året.(hvis ikke du har millioninntekter fra før da...)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Så du anbefaler meg å betale forskuddsskatt? Setter som sagt av 36 % av alle inntekter på en sparekonto, og når jeg så eventuelt får litt restskatt har jeg pengene på konto. I tillegg tjener jeg noen hundrelapper på renter.

Er det slik at alle kostnader er fradragsberettiget? Fører regnskap, så har full kontroll på alle utgifter. Og nei, ingen millioninntekt som student/vekter...

Lenke til kommentar

Totale nærings-inntekter - fradarag i næringsrelaterte utgifter = netto skattbare nærings-inntekter hvor man skal betale forskuddsskatt av.

I løpet av året har jeg gått til anskaffelse av en data til ca. 16.000 kroner, samtidig som jeg har brukt ca. 5.000 på dataprogrammer og andre IT-relaterte produkter. Jeg har også brukt ca. 10.000 kroner på markedsføring. Med andre ord har jeg hatt høye kostnader i forbindelse med foretaket.

Tipper ca. 1000,- i kvartal vil holde for din del, ta en prat med kommunekasserer i din hjemmekommune. Her ligger det en liten felle, øker netto-inntekter så bør forskuddsskatt økes. ;)

Er det slik at alle kostnader er fradragsberettiget? Fører regnskap, så har full kontroll på alle utgifter.

Fradrag som kan knyttes til inntekters ervervelse og kan dokumenteres med bilag. I tillegg kan noen fradrag hentes for internettab. hjemmekontor med vask og strøm, reise-og tlf osv. så tipper du kommer til å få tilnærmet 0 i næringsinntekter i år.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Forskuddsskatt får man automatisk om man bestiller skattekort hvor næringsinntekter er store nok til å forsvare forskuddsskatt. Min erfaring er at så lenge man har annen jobb ved siden av så unngår man stort sett forskuddsskatt ved at man heller får en litt høyere skattesats på lønnsinntektene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...