Gå til innhold

Bygge min første PC. Trenger tips.

Anbefalte innlegg

Skal snart til å bygge min første PC. Alt ser ut til å komme på 6400 kr hos Amentio. Vurderte å handle fra USA, men mva-påslag, frakt og lengre ventetid gjør at vinninga går opp i spinninga.

Handlevogn: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=77563

Noen av delene fant jeg ikke i prisguiden, men her er hele lista:

Deler

Kabinett: Antec Three Hundred

Hovedkort: Asus P5Q Pro, P45, Socket 775, 2x PCI-Ex

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz

Optisk leser/brenner: Samsung DVD-brenner, SATA, SH-S203

Minnekortleser: 3,5" Intern minnekortleser

PSU: Corsair 450W

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4GB (2x 2GB)

HD: Samsung Spinpoint T166 HD502IJ, 500GB

GPU: Asus GeForce 8800GT, 256MB

Lydkort: Creative Soundblaster Audigy

WLAN: D-Link AirPlus Extreme, G 108 Mbps, PCI

Behov, bruksområde

PCen skal kobles til 2 stk Samsung 204b 20" LCD-skjermer. Jeg trenger USB-porter til mus, tastatur, skriver, ekstern HD, ipod, mobil. Har en 7-porters USB-hub som jeg bruker sammen med laptopen, men synes det er kjekt å ha plenty når jeg skal ha meg stasjonær.

Jeg skal ikke spille tunge, ressurskrevende spill på maskinen. Den må derimot håndtere multitasking godt. Jeg plages nå med at laptopen blir treg når jeg kjører firefox med 10-20 faner, iTunes, uTorrent og pokerklienter.

Spørsmål

- Har jeg med dette oppsettet nok PCI-Ex/PCI-porter?

- Er det andre porter jeg må være obs på med tanke på om det er fullt og evt framtidige utvidelser?

- Holder 450W PSU for oppsettet?

- Hvordan vil oppsettet være med tanke på støy. Jeg vil ha en stille maskin. Tåler litt støy ved bruk, men når den kun står må den holde kjeft.

Jeg tar gjerne imot kommentarer og tips på alle komponenter. Spesielt når det gjelder lydkort og wlan-kort er jeg usikker. Er lydkortet på hovedkortet nok? Jeg liker litt god lyd på musikken min men er ingen guru.

Håper på god hjelp og guiding.

Endret av Frenger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal spille mye og ønsker en maskin som takler multitasking,så gå for en Quad-core cpu. Bytt ut skjermkortet med et Radeon HD4850. Det koster ca det samme som 8800GT,men er mye bedre. Hvis du ønsker lite støy,så har du ikke valgt rett kabinett.

Da bør du heller velge det dyrere Antec P182. Dropp gjerne lydkortet. Skal du først ha et lydkort,så velg noe annet enn Creative. For eksempel Asus Xonar.

450 Watt holder i massevis til ditt oppsett. Corsair PSU er et godt valg.

Lenke til kommentar

Hei. Enig med Morten at det ikke er nødvendig med ett lydkort. Har du vurdert en Blue-ray leser? En slik koster ca 900kr (mot 300 for DVD brenner).

Mener å huske at cpu prisene til Intel går ned 20. juli, kan være greit å vente en uke med bestillingen ;-)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal spille mye og ønsker en maskin som takler multitasking,så gå for en Quad-core cpu.

Mener jeg leste E8400 var bedre enn noen av de nye Qxxxx her på forumet. Er dette med tanke på gaming i så fall?

Har du vurdert en Blue-ray leser? En slik koster ca 900kr (mot 300 for DVD brenner).

Mener å huske at cpu prisene til Intel går ned 20. juli, kan være greit å vente en uke med bestillingen ;-)

Har PS3 så dropper Blu-ray på PCen. Senkes prisene hos nettbutikkene umiddelbart? Amentio selger i hvert fall ofte samme produkt til to forskjellige priser avhengig av innkjøpspris på partiene.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal spille mye og ønsker en maskin som takler multitasking,så gå for en Quad-core cpu. Bytt ut skjermkortet med et Radeon HD4850. Det koster ca det samme som 8800GT,men er mye bedre. Hvis du ønsker lite støy,så har du ikke valgt rett kabinett.

Da bør du heller velge det dyrere Antec P182. Dropp gjerne lydkortet. Skal du først ha et lydkort,så velg noe annet enn Creative. For eksempel Asus Xonar.

450 Watt holder i massevis til ditt oppsett. Corsair PSU er et godt valg.

Ellers så kan du kjøpe mitt helt nye MSI NX8800GT Zilent 512 MB DDR3 for det samme som det du opprinnelig hadde tenkt. Det koster opprinnelig ca. 1900,-. Vant det i en konkurranse i HjemmePC. Kortet har spesialisert seg på å være stillegående og bruke lite strøm, noe som jo burde passe deg utmerket!

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal spille mye og ønsker en maskin som takler multitasking,så gå for en Quad-core cpu.

Mener jeg leste E8400 var bedre enn noen av de nye Qxxxx her på forumet. Er dette med tanke på gaming i så fall?

Har du vurdert en Blue-ray leser? En slik koster ca 900kr (mot 300 for DVD brenner).

Har PS3 så dropper Blu-ray på PCen. Senkes prisene hos nettbutikkene umiddelbart? Amentio selger i hvert fall ofte samme produkt til to forskjellige priser avhengig av innkjøpspris på partiene.

E8400 er best med tanke på spill ja. Til multitasking er det en klar fordel med 4 kjerner.

Lenke til kommentar

ville kjøpt 3 partskjølere til cpu og skjermkort hvis du plages av støy.

Eventuelt et kabinett som demper bedre enn et såpass perforert kabinett som antec 900. P182 er nevnt, Lian Li scand støydempet på netshop og microplex er et annet alternativ.

Et ekspansjonskort som dette Usb-kort gir deg masse usb-porter bak. Ellers så får man vel brønn-kort i front av pcen som gir et par usb-porter.

Lydkort mener jeg er unødvendig. Bruk spdif for ekstern stereo ellers er nok kvaliteten i pc-høyttalere ikke god nok til at man merker forskjell.

Tipper du ikke merker noe forskjell i multitasking på det nivået uansett om du velger 8500 eller Q9300. Men ta nå en quad-core for sikkerhets skyld.

Og når du virkelig begynner vinne i poker med nymaskina får du heller kjøpe en ny hvis du er misfornøyd. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Leste test av Antec 900 og P182. Der står det 900 gir best kjøling og 182 gir minst støy. Tror jeg går for 182. Synes det er litt mye lys og gjennomsiktig design på 900.

Er blitt anbefalt å bytte CPU-vifta med denne. Hva tror dere om det?

Olsen_st: Skal tenke på det, men er skeptisk til å kjøpe brukt. Greit med nytt et off the rack med garantier etc.

tevil: Takker for USB-linken. Synes det er greit å koble til det meste bak iom at det blir permanente løsninger.

Takk for alle svar hittil. Håper ikke det blir altfor dyrt dette her nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...