Gå til innhold

Latterlig CPU ytelse i Windows Server 2008 x64, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Hei

Har endelig fått opp Windows Server 2008 x64 i dualboot med XP x32 på PCen min.

Etter å ha gjort om OS'et til workstation ved å følge blant annet denne guiden samt tweaket services delvis etter "SAFE" konfigurasjonen på denne siden så tenkte jeg at jeg skulle benchmarke litt.

Jeg har merket at CPUen min har ytet _veldig_ dårlig under dette OS'et så jeg gikk utifra at det skulle gi utslag i 3DMark, og det gjorde det. Etter å ha kjørt flere ganger får får jeg en score som ligger 4000 poeng lavere enn den jeg fikk i XP x32. Og de poengene ligger hendholdsvis kun i CPU. I XP fikk jeg CPU score på 5905 mens i Server 2008 x64 så fikk jeg latterlige 2231.

Systemet mitt kjører på nøyaktig samme specs under begge testene, og er en del overklokket. Men selv om det er klokket i Server 2008 så får jeg 2000 poeng mindre enn jeg hadde fått i XP på standard verdier.

Jeg hadde regnet med at scoren min skulle ligge litt lavere enn i XP da det faktisk er Vista kjerne i Server 2008, men her må noe være alvorlig feil.

Jeg har forsikret meg om at alt av drivere er oppdatert og jeg har stilt in Server 2008 til å prioritere programmer forran services osv.

Så er det noen har opplevde lignende? Eventuelle ting jeg kan teste for å finne kilden til problemet?

Legger ved bildet av de forskjellige resultetene. Legg merke til CPU scoren:

Windows XP x32:

post-61663-1215912145_thumb.png

Windows Server 2008 x64

post-61663-1215912125_thumb.png

//hab

PS: Se signatur for hardware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke offesielt men det kjører som x32. Uansett, dette er ikke grunnen til problemet da CPUen yter generelt veldig dårlig.

Jeg reinstallerte Windows Server 2008 x64 og fikk 14500poeng nå. Men jeg vil fortsatt vite hva som var årsaken til dette problemet så det ikke skjer igjen.

Kanskje installasjonen ble korrupt på en eller annen måte, om dette i det hele tatt er mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Prøv å installere 2008 32-bit...

Har en mistanke om at emuleringen til 32-bit tar endel kraft. Har noen her på jobben som sier at maskinen virker mye raskere etter at de gikk tilbake til 32-bit OS...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...