Mr. Fiskum Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hei Som sagt så trenger jeg hjelp til kjøp av kamera. Har for ikke så lenge siden blitt komfirmert, og har lenge tenkt på at et speilrefleks hadde vært tøft. Siden jeg ikke har stor peiling på kameraer så må jeg ha litt hjelp her. Kameraet skal ikke være noe komplisert, altså brukervennlig. Har tenkt å ta noen natur bilder (hvis det er noe forksjell på kameraene der) Pris: Ikke over 5000kr-. Takker på forrhand Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Nikon D40 er nok et greit nybegynner kamera for deg,tar akseptable bilder i Fullauto modus. Et par ting som du burde tenke på før du handler. Er det noen i omgangskretsen din som har et "nyere" speilreflekskamera behøver ikke være digitalt ? Kanskje du kan låne objektiver "linser" av dem,noe og tenke på om du skal benytte deg av muligheten til det,og kjøpe samme kameramerke som dem. Volumselgere som Canon og Nikon har et stort market for brukt og uorginalte tilleggsutstyr. Antall megapixsel har ikke så stor betydning på dagens digitale speilreflekser.det er objektivet som du setter foran kameraet som virkelig utgjør forskjellen på bra eller dårlige bilder. Kjøp et rimeligere kamera og sats heller på et par bra objektiver,kameraet bytter du nok ut om et par tre år alikavel hvis du blir hekta på fotografering,men objektivene kan følge deg til det "uendelige og tilbake". Personelig så har jeg falt for Canon,grunnet dem har et stort utvalg av objektiver og tredjeparts "uorginale" objektiver men innebygd fokusmotor "det som justere så bildet blir skarpt" Canon 400D er et greit kamera som er litt mer avansert en Nikon 40D,du må regne med litt mere etterbehandling av bilder da jeg ikke synes bildene det tar i auto blir Bra nok. En annen ting også,programvarene som følger med Canons kameraer er veldig bra. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Det finnes mange fine alternativer i den prisklassen. Ønsker du noe ekstremt kompakt med svært fin bildekvalitet så anbefaler jeg Olympus E-420. Eneste svakhet er fravær av antishake. Du får også fine E-510 for rundt 4000, kanskje 5000 som dobbeltkit. Dobbeltkit betyr en pakke med to zoomer som til sammen utgjør et svært stort zoom-omfang. Rundt 10x zoom som kompaktfolket sier. Det var Olympus, og de har begge to liveview. Canon har 400D innenfor ditt budsjett, men det leveres med den svake 18-55 zoomen uten antishake. Den har ganske dårlige optisk ytelse i forhold til konkurransen fra de andre merkene. Nikon har sine D40 og D60-modeller innenfor ditt budsjett. De har ikke liveview, men leveres med en ganske bra zoom. Da mener jeg mht optiske kvaliteter, ikke hvor langt den går i teleområdet. D40 briljerer med sin glimrende 6mp-sensor til en utrolig lav pris, og du skal ikke la deg skremme av lavt antall piksler. Hvis du er nøye når du komponerer et bilde trenger du ikke klippe bort så veldig mye i etterkant, og holder det i lange baner med 6mp. En så lav pris på kamera er det også åpning for at du kan ta deg råd til enten en bedre normalzoom (brukt 18-70 eller 18-135 for eksempel), eller en telezoom. Sony har også et par modeller i prisklassen. A-200 og A-300 skulle være innenfor limiten. Sistnevnte har skjermvisning som fungerer likt et kompaktkamera, men det bør ikke være eneste argument for å kjøpe det. Zoomen som leveres med er litt lenger enn de som følger med de andre (18-70 vs 18-55), men må blendes ned en del for full skarphet. Du vinner noe og taper noe annet. Og det siste står vel som en konklusjon i prisklassen. Her må du gå på kompromiss uansett, og det kan gjøre valget enklere for deg. Hvis du gir oss litt mer informasjon om hvilke kvaliteter som er viktige for deg kan vi gi deg et mer utfyllende svar. De er alle svært gode, og det som skiller dem er funksjoner og bildefilosofi. Det siste skal ikke du som nybegynner bry deg om, fordi du kan umulig ha noen preferanser på det punktet enda. Og preferansene blir skapt av det utstyret du har erfaring med. Det beste rådet vi har til slike som deg er å ta en tur i butikken og prøve kamera i hånden din. Den skal jo passe til dine hender. Hvis jeg skulle erstattet min 20D på grunn av at det er gått i stykker ville jeg faktisk valgt Canon 400D. Det er for å bruke den optikken jeg allerede har, og fordi jeg foretrekker Canons "smak". Jeg ville da gått på kompromiss med komforten, for den modellen er egentlig for liten til mine hender. Å foreta det offeret er ikke nødvendig for deg som stiller med fritt valg. Så rådet blir å ta en tur i butikken og teste grepene. Ikke hør for mye på selgernes påstander om bildekvalitet. Det er stort sett sprøyt som skal dekke over at de ønsker å selge deg den modellen som gir dem mest profitt/bonus for selgeren. Tafsing er altså den beste form for test på om noe passer for deg. Hvis du kan gå opp en tusenlapp får du kanskje mer interessant modeller å velge mellom, for da kommer du en klasse lenger opp på skalaen. Da har du flotte mellomklassemodeller å velge mellom. Jeg vil anbefale enhver som ønsker seg Canon til å ha 6000 som laveste pris. Det er fordi den zoomen som følger med 450D er mye skarpere enn den som følger med 400D og 1000D. Eller 350D for den slags skyld. Nikon har sin D80, som er et godt skritt opp fra D40/60. Olympus tilbyr i den prisklassen E-520, som sammen med 450D er min favoritt i segmentet. Du får også noen interessant modeller fra Pentax og Samsung i prisklassen over 5000. De tilbyr noe som ingen andre i prisklassen tilbyr, byggkvalitet som er mer proff og pakninger som beskytter mot vannsprut og støv. Endret 13. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Mr. Fiskum Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Får nesten ta meg en tur ned til byn da Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå