Gå til innhold

Nytt kamera + objektiv, hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at jeg kjøpte batterigrep til D80'en, skjønner jeg ikke hvordan jeg klarte meg uten.

Med batterigrep får man plass til hele neven, og man slipper at lillefingeren havner under kamerahuset når man holder det.

Prøv å få tak i et brukt kameragrep. Jeg kjøpte et demobrukt D80-grep i perfekt stand til 800 kroner.

85mm.jpg

Lenke til kommentar
Må innrømme jeg ikke begriper hvordan Simon kan bruke Olympus E400 f.eks.

Lekte for et par uker siden med broders E400, og for min del var kameraet et mareritt å holde, noe som gjorde at jeg som er over gjennomsnittet utstyrsfetisjist ikke klarte å pludre med det i mer enn 5 minutter =/

Det er fordi du ikke vet hvordan du holder det. :p Hovedvekten er på objektivet, høyrearmen styrer kameraet. Dessuten holder du kameraet med flate fingre, ikke bøyde fingre som når en har et mer definert grep, har sett mange gjøre den feilen når de prøver et E-4x0. :p

Det er ikke værre enn de mange speilreflekskameraene man hadde før de digitale kameraene kom, husk det.

Finnes vel batterigrep som vil gjøre det bedre å holde i kameraet?

Ja, men bare fra Ownuser, ser lite poeng i dette, selv om det gir bedre batterilevetid.

Lenke til kommentar
Det er jo KNØTTLITE! Jeg mener... selv mitt little 450D er jo digert i forhold :p

Nettopp! Litt til, så går det på innerlomma. ;)

Og det går altså fint an å bruke det. Grepet er annerledes, men godt når man bare finner ut at det finnes flere måter å holde et kamera på! E-4x0 har bedre grep enn mange dårlige gjennomførte tradisjonelle grep, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Det har vært mitt mantra lenge. E-4x0-serien er gjennomført, der f.eks. alle Canons inngangskamera etter 300D har hatt dårlig gjennomførte pukkelgrep som er ukomfortable i lengden. I mine øyne, that is.

Og E-4x0 er merkbart mer kompakt med komptakt optikk sammenlignet med andre sammenlignbare løsninger.

Lenke til kommentar
Apropos trestativer. Hvorfor er det ingen her som bruker kamerastativ i tre?. Stasi har det kjente tyske merket inne. Hva pokker er det de heter, mon tro? Jeg har det på spissen av tungen, men kjapp googling hjalp ikke. Noen som husker hva de heter der ute? De er i alle fall knallkule hvis vekt ikke betyr veldig mye.
Ellers kom et trestativ fra http://stabil.nu/ godt ut i en stativtest i svenske Foto i sommer.
Lenke til kommentar
Ellers kom et trestativ fra http://stabil.nu/ godt ut i en stativtest i svenske Foto i sommer.
Jeg har kjøpestopp på fotoblader for tida. Men ble litt nysgjerrig. Er det en stortest eller bare test av et stativ?

Det er en stortest, med seks syv stativer. Ingen stor overraskelse at Gitzo kom totalt sett best ut. De testet stativhoder også, btw.

Men det har kommet en nyere utgave av bladet...

Lenke til kommentar
Apropos trestativer. Hvorfor er det ingen her som bruker kamerastativ i tre?. Stasi har det kjente tyske merket inne. Hva pokker er det de heter, mon tro?
Er det Berlebach du mener? Jeg bruker et. Stødig som Eidsvold og Dovre tilsammen.

Jepp, det er Berleback jeg mener. Jeg husker jeg ønsket meg et slik noe helt voldsomt for 15 år siden. Kanskje jeg kjøper et en gang, men først trenger jeg noe mer reisevennlig.

Btw: Simon har helt rett i det med grepet på E-4x0. De som ikke liker det kan ikke holde slike kameraer. Grepet likner på Nikon F3, og jeg har aldri hørt noen klage over det. Jeg vil gjerne kjøpe en brukt E-410 som ekstrakamera.

Lenke til kommentar

Det begynner å ligne på noe, men enda ikke hundre prosent. Tror jeg venter til brukte 25mm-ere begynner å dukke opp. Da har nok E-420 vært ute så lenge at bruktprisen på E-410 bør være presset et stykke ned. Men E-400 funker også greit, og de er jo verdt like mye som en nyåpnet boks King Oscar sardiner i olje.

Lenke til kommentar

Hvorfor sporet absolutt ALT 100% av i denne tråden?

Til trådstarter: Dersom du tror at grepet på D60 vil bli merkbart bedre med batterigrep, så må du gå i butikk og teste denne komboen i hendene dine. Hvis dette ikke lar seg gjøre/det ikke er så fantastisk som du hadde håpet, kjøper du 450D. End of discussion.

Man kjøper Iikke et kamera som ikke ligger godt i DINE hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...