Gå til innhold

Nytt kamera + objektiv, hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Har sett i lengre stunder på Speilrefleks kamera nå, så på fredag så var jeg sikker, nå stikker jeg på elkjøp å kjøper Nikon D60 m/AF-S DX 18- 55 VR, det kostet ca. 5500kr. Men neida, når jeg kommer på elkjøp kjenner jeg på kameraet, det har et ok grep, men ikke optimalt. Så holder jeg i et Canon 450D istedet, det var selvsagt mye bedre å holde i. De solgte også dette med et objektiv, husker ikke helt hvilket, men tror det var dette ( http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...Z8AAAEOA.I03xiL ). Tenkte da, skal jeg velge dette i stedet? Når selgeren kom og overbeviste meg enda mer, ettersom at dette Canon kameraet hadde liveview var jeg egentlig solgt, jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre. Liveview, er vel det som vi alle er så vant til på vanlige digitalkameraer og jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan jeg skal ta bilder uten :) selv om dere som er litt mer drevene på dette ikke ser på det som et problem. Jeg gikk hjem på fredag tankefull og uten kamera. Når jeg kom hjem begynte jeg på nytt å se etter kamera på nett. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke rundt 4000-5000kr på dette, men ser jo nå muligheten til å bruke litt mer. Så dum som jeg er begynner jeg å se på flere kamera, ser litt på pris og sorterer litt deretter.. fant til slutt fram dette http://japanphoto.no/product/digital-speil...-s-dx-18-55-vr/ , vil jeg som nybegynner ha noe nytte av dette? vil dette være et bedre valg enn de andre kameraene? har det denne liveview funksjonen?

Hva vil dere anbefale meg å gjøre? Burde jeg kjøpe Canon 450D? eller burde jeg se på de andre alternativene? likte som sagt grepet på Canon kameraet... Trodde det skulle bli enklere å kjøpe kamera når jeg valgte å kjøpe nytt istedet for brukt som jeg først hadde tenkt, men neeeeida! :)

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart en nybegynner kan nyttegjøre seg av D80. Det er ingen grunn til at man skal begynne helt på bunn heller. D80 er et steg opp, men ikke lenger enn at alle de funksjonene som gjør de rimeligere modellene enkle å bruke er der. Det er ingen forskjell i hvor lettbetjent det er, men det har flere knapper som gjør det enklere når man er blitt flinkere. Men ellers har det samme automatiske modi som du finner i D60.

Når det bare er snakk om hundrelapper i prisforskjell så er det ikke mye å gruble på.

Lenke til kommentar
Når selgeren kom og overbeviste meg enda mer, ettersom at dette Canon kameraet hadde liveview var jeg egentlig solgt, jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre. Liveview, er vel det som vi alle er så vant til på vanlige digitalkameraer og jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan jeg skal ta bilder uten

liveview fungerer ikke på samme måte i et speilrefleks som i kompaktkamera.

på et speilrefleks kan du bare bruke liveview når du tar bilder av stillestående objekter,da du har en tidsgap/forsikelse pga. av at speilet flytter seg når du skal ta bilder noe som gjør at du får en periode uten levende bilde "fryst" på skjærmen.

Har ikke prøvd det selv,men er omtrent sånt det fungerer sikkert andre her som kan utdype det mer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk jeg og PM kunne tatt en meksikansk bølge på en fotballstadion for Nikon D80.

Hadde jeg bare visst hva en meksikansk bølge er for noe, så skulle jeg sannelig vært med på den. Hvis det ikke er snakk om noe perverst som jeg aldri ville ha gjort. Ikke i full offentlighet på en fotballstadion i alle fall.

Og de er riktig som sjødyret vårt skriver, at liveview på slr ikke er det samme som på et kompaktkamera. Med unntak av Sonys A-300/350. De skal visstnok fungere helt likt et kompaktkamera i så måte. Men det bør ikke være noen veldig viktig grunn for å gjøre valg av modell. Et slr er for tungt med god optikk til at man kan holde det på strak arm og forvente helt skarpe bilder. Når man ifølge tommelfinger-regler skal holde seg over 1/300s på en 200mm tele på frihånd, så må man enda lenger ned i lukkertid for å få skarpe bilder på frihånd. Sannsynligvis 2 eller 3 ganger kortere lukkertider. På et noenlunde vidt fastobjektiv, eller en lett kitzoom, kanskje. Men det er heller ikke praktisk. Så snart du har vendt deg til å sette kamera for øyet så vil du aldri i livet bruke liveview til kritiske bilder.

Det er mange bruksområder der liveview er bra å ha. En dyktig og erfaren portrettfotograf foretrekker gjerne sjaktsøker for å kunne ha full øyekontakt med den som portretteres hele tiden. Det er derfor Krogvold bruker en tradisjonell Hasselblad med digitalt bakstykke når han jobber digitalt. Han hadde sikkert hatt råd til en H3D, men liker ikke å arbeide med den. Han må ha sjakt for å kunne gjøre det han gjør best. Jeg er ikke like rigid på det punktet, men jeg ønsker meg likevel en form for liveview. I mitt tilfelle hadde håndholdt skjerm (slik finnes å kjøpe til et sted rundt 3000) med fjernutløser. Da kan jeg montere kamera på stativ og sitte ved siden på en stol og småpludre med de jeg har bilder av, og aldri måtte se i den optiske søkeren. Men på frihånd ville jeg sjelden brukt det. Og de fleste her inne foretrekker å hjemme seg bak kamera når bildet tas. Du vet nok hva jeg føler omkring det, Simon. Du har jo nettopp møtt en slik fotograf som liker best å bruke sjaktsøker.

Makrofotografer som jobber med stativ kan også dra god nytte ut av liveview. Vår fluemester bruker det ikke, selv om han har det. Det er altså ikke nødvendigvis en fordel der heller i følge ham. Det er nok fordi han jobber en del på frihånd antar jeg. Du trenger nemlig støtte i form av treskallen som alle har på toppen av nakken. Alle vet jo at trestativer er bedre enn de i metall og karbon. Albuene hviler på brystet og utgjør sammen med hodet ditt en form for tripod hvis du har et skikkelig grep på kamera. Og et skikkelig grep er noe av det første en fotograf må lære seg, akkurat slik som en trompetist må lære seg munnstilling.

Apropos trestativer. Hvorfor er det ingen her som bruker kamerastativ i tre?. Stasi har det kjente tyske merket inne. Hva pokker er det de heter, mon tro? Jeg har det på spissen av tungen, men kjapp googling hjalp ikke. Noen som husker hva de heter der ute? De er i alle fall knallkule hvis vekt ikke betyr veldig mye.

Lenke til kommentar
Hva vil dere anbefale meg å gjøre? Burde jeg kjøpe Canon 450D? eller burde jeg se på de andre alternativene? likte som sagt grepet på Canon kameraet... Trodde det skulle bli enklere å kjøpe kamera når jeg valgte å kjøpe nytt istedet for brukt som jeg først hadde tenkt, men neeeeida! :)

Du bør fortsette med det du gjør - holde kameraene og kjenne hvordan de føles. Titt i søkeren også, og se om den er noenlunde stor og du kan se hva som er skarpt og ikke. Titt gjerne på Olympus E-520 mens du er innom Japan Photo - flott optikk i fornuftig størrelse.

Lenke til kommentar

Har ingen japan photo å dra til :) nærmeste er 3 timer unna.. så om jeg skal ha i fra japan photo så blir det via webshoppen.

Faller mer og mer imot D60 pga denne flashback'en da.. uten at jeg helt klarer å se hva jeg skal med den ennå...

Lenke til kommentar

Hvis du synes 450D er bra å holde i, så blir muligens D80 litt vel chunky, men det må du nesten kjenne etter selv.

Eksempelvis så er jeg i motsatt situasjon: D80 er omtrent det minste jeg takler å holde, 450D blir bare ukomfortabelt. Så på den fronten funker det ikke å høre på hva andre synes, du må bare finne ut selv om du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Det tar ikke mange timene før du skjønner hva du skal med en ekstern blits. Den innebygde holder kun til nødbruk og utfyllingsblits i sterkt motlys.
Tullprat, den kan også (hvis man kjøper D80 + SB-600 eller en dyrere kombo) fungere utmerket som fjernutløser for den eksterne blitsen :tease:
Lenke til kommentar

Hva du enn gjør, IKKE kjøp et kamera du synes grepet er ubehagelig på, det kommer du til å angre ofte og mye.

Må innrømme jeg ikke begriper hvordan Simon kan bruke Olympus E400 f.eks.

Lekte for et par uker siden med broders E400, og for min del var kameraet et mareritt å holde, noe som gjorde at jeg som er over gjennomsnittet utstyrsfetisjist ikke klarte å pludre med det i mer enn 5 minutter =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...