Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hva er egentlig lykke?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kom til å lure på hva som egentlig gjør oss mennesker lykkelige. Er det penger, er det matrialistiske ting eller er det en god sosial omkrets. Jeg tenker ofte at bare jeg får f.eks en laptop så skal jeg bli lykkelig, men lykken var toppen et par dager. Så hva tenker dere rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener lykke er god psykisk og eventuelt fysisk helse. En tilstand hvor du er tilfreds med din situasjon. Tror ikke det er mulig å oppnå sann lykke med materialistiske ting da jeg mener at det blir forsøk på å dekke andre behov.

Endret av Ville Vonca
Lenke til kommentar

Lykke er noe som gjør deg glad. Enkelt og greit.Noen blir lykkelige når de bruker 50000kr på klær i løpet av en dag, andre blir lykkelige av å gå seg en tur oppe i fjellet.

Jeg kan jo tilføye at selv så blir jeg lykkelig av mange materialiste ting som du nevnte. Blant annet penger gjør meg utrolig lykkelig. Men slik er det vel for de alle fleste mennesker her på jorden. Gå med vennene mine som står meg nærmest gjør meg også lykkelig. :)

Lenke til kommentar

Lykke definerer jeg som at man befinner seg i en euforisk eller tilfreds tilstand over en viss tidsperiode. For meg finnes det kun kortvarig lykke, fordi absolutt alle individer har sine opp- og nedturer, så permanent lykke tror jeg ikke noe på.

Lenke til kommentar
Lykke er det du skal prøve å oppnå.

Om du måtte være litt mer spesifikk, og litt mindre kryptisk, hva ville du sagt lykke er?

Meningen med livet.

Om du oppnår lykke ved en lysende karriere eller om du får det av å leve som en asket er et fett. Lykke er en følelse og noe jeg tror de fleste har som det høyeste mål. For hva er vel vitsen med å gjøre noe om du ikke får noe igjen for det?

Lenke til kommentar

For min del så er god psykisk og fysisk helse viktig, samtidig som et godt sosialt liv. Blir veldig deppa hvis jeg sitter inne alene hjemme over lengre tid, så venner er veldig viktig for meg. Penger er ikke fullt så viktig. Så lenge jeg har nok til å kjøpe det jeg får lyst på innenfor rimelighetense grense. Holder lenge med ei gjennomsnittlig lønn for å holde meg lykkkelig på den økonomiske fronten. Skal jeg si en ting som sier hva som er viktigst for å oppnå lykke hos meg så vil jeg helt klart si godt sosialt liv.

Lenke til kommentar

Lykke er for meg å føle at livet er "fullført". Og da tenker jeg ikke på masse penger. Jeg tviler sterkt på det. Da må det mye mer være at du får drømmejobben; den du elsker å drive på med, ikke den du tjener mest penger på. Allikevel vil du nok føle deg utrolig ensom, og en å dele livet med gir nok mye større effekt uansett hvor mye penger du har.

Lykke i ungdomsårene vil jeg vel kanskje si er å finne en identitet, senere blir lykken å finne den riktige, og til slutt blir lykken å være i stand til å være fornøyd med hva man har oppnådd i livet; integritet altså. På en måte er det faser i livet som man må fullføre for å bli lykkelig. Sier ikke dette som fakta, men selv tror jeg det er slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...