Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Utseende fører til forskjellsbehandling

Anbefalte innlegg

Selvsagt!Jeg-forskjellsbehandler,og-de-aller-aller-fleste-gjør-det-samme.

Et-eks!Kjæresten-min-var-med-meg-når-jeg-skulle-klage-på-en-eksamenskarakter.Jeg-snakket-med-tre-forskjellige-voksne,og-alle-smeltet-og-smilte-og-hoppet-rundt-omkring-for-å-tilfredstille-meg.Han-sa-han-aldri-hadde-opplevd-noe-lignende,og-når-han-selv-klaget-så-fikk-de-han-til-å-føle-seg-som-en-byrde.Han-sa-også-at-hvis-jeg-var-tjukk,usminka/stygg,hadde-jeg-ikke-fått-samme-behandling.Han-har-nok-helt-rett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fy faen for en deprimerende tankegang.

"Vi er dyr. Alt er forutbestemt. Drit i hva du gjør, du følger bare systemet uansett".

Han sier jo bare sannheten. Hvis du ser en dritheit dame vil du tenke enderledes enn når du ser en overvektig dame som har samme personlighet, du vil oppføre deg anderledes mot hun dritheite enn mot hun som er overvektig. Men man kan fortsatt gjøre det beste ut av det og prøve å kontrolere det lille vi kan kontrolere. Mennesker har innstinkter akuratt som dyr, men det gjør oss ikke til dyr for det :)

Tøv og tullball. Dritheite jenger lyser ofte av arroganse og får meg til å snu. En feit jente kan jeg gjerne smile til, for å så å snu. Hva er forskjellen? Hva med de som liker overvektie, er de som har en ting for det og. Hva er egentlig en dritheit dame? Er det slik at vi bare kan dele mennesker inn i to grupperinger: "Heit og feit"?

Heit er relativt, liker du feite jenter synes du feite jenter er heit. Men synes du feite jenter er heite er du spessiell derfor brukte han mest sannsynelig feite jenter i dette eksempelet. Om det kommer bort en dritfin jente så er du såklart helt annerledes enn mot noen du har null interesse for. tenker ikke alltid over dette selv men veit det er sånn. Med gutter har ikke utseende noe å si, men du kan se på personen sånn ca hvordan han er, stygge klær, bleik osv er noen ting jeg reagerer på ihvertfall som folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre.

Lenke til kommentar
Selvsagt!Jeg-forskjellsbehandler,og-de-aller-aller-fleste-gjør-det-samme.

Et-eks!Kjæresten-min-var-med-meg-når-jeg-skulle-klage-på-en-eksamenskarakter.Jeg-snakket-med-tre-forskjellige-voksne,og-alle-smeltet-og-smilte-og-hoppet-rundt-omkring-for-å-tilfredstille-meg.Han-sa-han-aldri-hadde-opplevd-noe-lignende,og-når-han-selv-klaget-så-fikk-de-han-til-å-føle-seg-som-en-byrde.Han-sa-også-at-hvis-jeg-var-tjukk,usminka/stygg,hadde-jeg-ikke-fått-samme-behandling.Han-har-nok-helt-rett..

På tide å bytte ut tastaturet kanskje ;)

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om PU; en av grunnpilarene i PU-teori er jo å behandle kvinner som har høy status som hvilken som helst annen kvinne? Dvs. å ikke sette henne opp på en pidestall/være hyggeligere mot henne enn mot en hvilken som helst annen kvinne. Vil du ikke si deg enig i dette?

Det er ikke enkelt å forandre tankemønstre som er veldig godt innarbeidet i personligheten din, nei. Men når vi først prater om PU-communitiet så er jo mange derfra levende eksempler på at mennesker kan forandre både oppførsel og personlighet ganske drastisk over tid. Det krever bare tid, selvdisiplin og kunnskap.

Nei, på ingen måte. Jeg sier bare at det ikke er riktig å gi disse fordelene til folk som ikke har gjort seg fortjent til dem på annen måte enn å være født attraktive.

Men i disse eksemplene dine så er jo de medfødte attributtene relevante kriterier for utvelgelse. Det samme kan ikke sies når det er snakk om i en sosial setting, da de attributtene som er viktige i denne settingen ikke er synlige utifra utseendet.

Evolusjon i praksis vil også si at man lar svake dø ut og unnlater å hjelpe dem som ikke kan hjelpe seg selv. Det at noe er en del av menneskenaturen vil ikke nødvendigvis si at det er udelt positivt. Mobbing er f.eks. også en helt naturlig del av menneskets flokkmentalitet, men det gjør det ikke noe mindre ødeleggende for de som blir utsatt for det.

Selvfølgelig er man i stand til å gjøre dette, spørsmålet er om det er etisk riktig. Når du trekker inn utstråling er vi jo også gått litt utover trådens tema som i utgangspunktet var utseende.

Du illustrerer poenget mitt. Vi trener oss opp til aa foelge et sett med bestemte handlinger naar vi ser en attraktiv kvinne. Vi forsterker forskjellsbehandlingen ved aa ta i bruk teknikker eller mindsets. Det er tross alt den heite jenta vi vil ha.

Jepp, det er mulig aa forandre tankesett. Som jeg nevnte krever dette en innsats av deg. Er du klar over hvor stor viljestyrke det kreves? En ting er aa forandre deg selv. Noe helt annet er aa forandre andre. De fleste har det veldig komfortabelt slik de har det og vil ikke gaa igjennom ubehagelighetene en slik forandring medfoerer. Hvorfor skulle de? Forskjellsbehandlingen er til vaart eget beste.

Norsklaereren min ga meg en opplysende tanke paa barneskolen om "rettferdighet":

Ole og Einar har en matteproeve paa tirsdag. Einar har lest og lest, brukt flere timer hjemme med sine foreldre og gjort alle leksene sine. Ole slapper av i timen, kommer hjem og spiller Red Alert, foer han henger med kompisene sine og har det goey. Tirsdagen kommer, og begge moeter opp for aa ta proeven.

Hvem fortjener best karakter?

Ole endte opp med en femmer mens Einar bare klarte en treer av den enkle grunn at Ole er smartere enn Einar.

That's justice.

Naar ble utseendet urelevant i en sosial setting? Et attraktivt utseende vitner om gode gener. Vakre mennesker har generelt hoeyere status i samfunnet enn andre. Henger man med personer som nyter hoey status faar man selv ogsaa hoeyere status.

Nei, evolusjon er ikke noedvendigvis slik at de svake blir etterlatt for aa doe. Mennesker er flokkdyr. La oss se pa ulvene, et annet flokkdyr. Akkurat som hos oss, har ulvene ogsaa et sosialt hierarki innad i flokken med Alfahannen paa toppen og Omega nederst paa rangstigen. Omegaen er den som har minst privilegier, maa spise sist og blir mobbet og plaget av alle de andre i flokken. Men, de tar vare paa ham. Derfor fortsetter han aa vaere et medlem av flokken, ettersom det er tryggere enn aa vaere alene. Omegahannen faar ikke viderefoert genene sine. Dette er evolusjon i praksis.

Mobbing har sin naturlige funksjon og medfoerer baade positive og negative konsekvenser.

Kriteriene for om vi finner en person attraktiv eller ikke har vel saa mye med selve utseendet som med signalene personen sender ut.

Etikk. Stort ord. Det er ingenting som er universelt etisk korrekt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å feie under teppe at pene mennesker har fordeler fremfor mindre pene mennesker. Det kan vi se i ALLE hjørner av samfunnet. Og slik har det vært i flere 1000 år, så kan vi ikke bare la det være og heller bare godta det. det er sånn vi er skapt og det er jo ingen som kan gjøre noe med det. jeg tenker ikke over det, gidder ikke å waiste noe mer tid på sånt. jeg er klar over det, også godtar jeg det, forså lar det være, og forsetter å leve live mitt.

kunne ikke alle bare vært sånn som meg så hadde vi ikke hatt den diskusjonen om pene mennesker vs stygge mennesker.

Lenke til kommentar

Første intrykket mitt blir basert mer på kropspråket og ansiktsutrykk. Utsene har jo også litt og si. Ofte stemmer første intrykket greit med hvordan dem oppfører seg ovenfor fremede, og folk dem ikke helt har sluppet innen for. Men Hvordan dem er ovenfor personer som dem er litt kjent med eller venner er ikke like lett og se fra første intrykket.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe å feie under teppe at pene mennesker har fordeler fremfor mindre pene mennesker. Det kan vi se i ALLE hjørner av samfunnet. Og slik har det vært i flere 1000 år, så kan vi ikke bare la det være og heller bare godta det. det er sånn vi er skapt og det er jo ingen som kan gjøre noe med det. jeg tenker ikke over det, gidder ikke å waiste noe mer tid på sånt. jeg er klar over det, også godtar jeg det, forså lar det være, og forsetter å leve live mitt.

kunne ikke alle bare vært sånn som meg så hadde vi ikke hatt den diskusjonen om pene mennesker vs stygge mennesker.

Ja, faen! Jeg er helt enig og sier akkurat det samme om mobbing! Skjønner ikke at folk kan bli sure på meg for det. Det er jo IKKE min FEIL. Det ligger i GENENE! Det er slik det er, vettu. Darwin. Faen meg Darwin all the way.

Nei, faen, nå har jeg skrevet mine to linjer om inlegget. Jeg gidder ikke å kaste bort mer tankeenergi på dette heller, det er jo forutbestemt uansett, så hvorfor gidder jeg å skrive dette? Nei, nei. Nå stikker jeg tilbake til remakassen min. Gi meg tilbake de 2minutten jeg waista på dette innlegget.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom alle postene, men jeg vil si at utseende SEFF fører med seg forskjellsbehandling. Som jeg ser flere skriver, baserer de oppførselen sin og førsteinntrykk på utseende, som bekrefter det. Jeg er jo også sånn, at f.eks. hvis jeg ser en pen jente vil jeg automatisk prøve å oppføre meg på en annen måte enn om jeg ser en mindre pen jente. Dere forstår.

Jeg har begynt/prøvd å bli mer aktiv på kjærlighetsfronten i det siste. Og som jeg nå har skjønt, og som mange andre har skjønt før meg, men som dessverre ikke alle har skjønt; så er det faktisk personlighet som teller. Og den teller ikke bare litt, men ALT. Den teller så sinnsykt mye mer enn utseende. Er jo LITT smak og behag, men det sier seg selv at om et ordentlig forhold skal fungere så er personligheten så sinnsvakt mye mer viktig. Om man er ute etter et one-night-stand får jeg utifra at folk ser på utssende tho.

For å gi et eksempel: Jeg begynte å henge med liksom vennegjengen til en gammel venn av meg, hvor alle gikk i paralellklassen. Jeg lagde meg jo automatisk et bilde over hvem jeg likte og ikke likte, og jeg fant ut at jeg likte en av jentene der veldig godt. Og etter hvert, begynte jeg å finne tonen og le og flørte med en av de andre jentene. Hun likte jeg egentlig ikke, men synes det var utrolig gøy å snakke med henne. Etter utrolig kort tid ble vi sammen, hjernen min tilpasset seg, og så plutselig synes jeg hun var den diggeste jenten på hele skolen. Så personligheten hennes overtok for utseendet.

For de interesserte kan jeg jo si at hun slo opp ikke lang tid etter, da jeg fant ut at personligheten hennes ikke var så bra som jeg først skulle ha det til. Plutselig var det utseende som holdt meg igjen ved henne, og ikke personligheten; så alt var snudd opp ned fra starten :p Rart det der, med følelser..

Lenke til kommentar

Men herregud da.. JA, det fører til forskjellsbehandling. Ja, det er kanskje urettferdig.

Kan man forandre på det? Nei.

Kan man gjøre det beste ut av situasjonen? Ja.

Pene mennesker må ikke være født med et bra utseende.. Få deg en stilig hårklipp, skaff deg en klesstil som klær deg, ta deg en joggetur, kjøp kvisekrem. Det blir feil å si at noen er så hedlige at de ser bra ut.. mens de som ikke ser bra ut er uheldige. Det går an å gjøre små forandringer så man ser bedre ut.. og om du har det bra med deg selv og utseende ditt, vil det vises via kroppspråk og utstråling i samme sekund som utseende ditt vises.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...