Ville Vonca Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Jeg vil gjerne tro at jeg ikke driver med forskjellsbehandling på bakgrunn av utseende, men er det egentlig noe vi kan kontrollere? Selv har jeg alltid prøvd å se forbi det ytre, men merker ofte at jeg skaper egne konklusjoner og meninger på grunnlag av det jeg ser. Ofte vil man ha en positiv holdning til attraktive mennesker, noe jeg alltid har ment er ekstremt overfladisk. Av den grunn har jeg prøvd å bevege meg bort ifra nettopp det. I stedet har det ført til at jeg danner meg et negativt bilde av attraktive mennesker. Jeg har forventninger til mennesker på grunnlag av utseende, noe som er minst like overfladisk. Derfor lurer jeg på følgende: Mener du at du bidrar til denne forskjellsbehandlingen? Har du selv opplevd at du åpenbart har blitt behandlet annerledes på grunn av utseende? Endret 12. juli 2008 av Ville Vonca Lenke til kommentar
aspic Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Førsteinntrykket mitt av ein person baserer seg eine og aleine på utsjånaden/haldninga til personen. Då eg først kjem i snakk med personen baserer inntrykket mitt seg på heilt andre faktorar enn nettopp utsjånaden. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Pene mennesker er mye smartere enn stygge mennesker. Derfor snakker jeg kun med pene mennesker som er mye mer intelektuelle. Og da var jeg ferdig med den useriøse delen. Tror det er veldig lett å forhåndsdømme mennesker, basert på utseende. Nøyaktig hva det kommer av, vet jeg ikke, men jeg skal se om jeg finner noen eksempler. Jeg har snakket med personer som bare ser kjedelige og dumme ut, for å være helt ærlig. Og flere av de har raskt klart å bekrefte det inntrykket jeg har fått av de. Det blir jo helt feil å plasere noen i bås, selv om det i ettertid skulle vise seg at førsteinntrykket stemte. Så jeg prøver hvertfall selv å se litt bort fra førsteinntrykket, og gir alle en sjanse, før jeg dømmer de. Derimot blir jeg dømt utrolig mye selv. Det kan ha noe med at jeg skiller meg ut på de fleste måter. Som rent utseende messig, at jeg tør å gjøre ting med håret mitt som andre rundt her bare kunne drømt om. Atferd, det at jeg er en smule stereotyp homse, for å si det rett ut, og at jeg har en sær stil i forhold til de rundt meg. Da blir det jo såklart mye fordommer. Og jeg har hørt folk si alt fra, rar, skummel, bitchy og slem. Frem til de faktisk har blitt kjent med meg, og jeg har fått høre at jeg er blant verdens koseligste. Så, en kort oppsumering. Jeg prøver å ikke bidra til forskjellsbehandling på grunnlag av utseende. Og jeg har flere ganger opplevd nettop dette. Ikke at jeg bryr meg spesielt mye. mrbjoern Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg gjør mitt aller beste på å behandle alle likt, pen eller ikke pen. Men jeg skal innrømme at når det kommer til særdeles pene jenter, så er jeg litt snillere enn mot andre, det skal jeg forandre på. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Ja jeg forhåndsdømmer folk, og nei jeg vil egentlig ikke det, men slik var det, er det, og vil det bli. Jeg forhåndsdømmer folk som ikke deler min kles-stil bl.a, folk som er stygge/pene, og folk som rett og slett irriterer meg med sitt nærvær, noe som selvsagt fører til forskjells-behandling. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Pene mennesker er mye smartere enn stygge mennesker. Funfact: Du skal ikke se bort ifra at det til en viss grad faktisk er sånn, da vellykkede og smarte mennesker vil ha enklere for å ende opp med en attraktiv partner. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Selvsagt forskjellsbehandler vi. Det er utenfor vaar kontroll. Og hva er saa negativt med aa forskjellsbehandle? Aa behandle alle likt er en haan mot dem som fortjener bedre enn andre. "Behandler man alle likt, behandler man ingen spesielt". Lenke til kommentar
DNA Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Når det kommer til venner behandler jeg ikke folk etter utsende. Men når det kommer til jenter så behandler jeg vel pene jenter bedre enn de mindre pene jenter. Det er rett og slett noe jeg ikke kan kontrolere, men jeg prøver å være snille mot andre som er snille mot meg. Hvis noen er pene, men oppfører seg som drittunger så behandler jeg dem selvfølgelig som dritt. Utsende har en del og si for førsteinntrykket, men en bra personlighet og bra selvtillit holder lengere i lengden Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Selvsagt forskjellsbehandler vi. Det er utenfor vaar kontroll. Selvfølgelig er det ikke utenfor vår kontroll. Så lenge vi er bevisste på hvordan vi behandler mennesker kan vi også forandre på det, det sier jo seg selv. Vi er ikke som dyr som kun er styrt av impulser og instinkter, vi er selvbevisste mennesker. Og hva er saa negativt med aa forskjellsbehandle? Utseende og andre ting som er utenfor egen kontroll skal da ikke være noe man skal måtte lide for? Hvis det derimot er noe personen selv kan kontrollere er jeg enig i at man kan bruke dette som argument for å justere oppførselen sin mot vedkommende. Aa behandle alle likt er en haan mot dem som fortjener bedre enn andre. Mener du virkelig at pene folk fortjener bedre behandling enn andre generelt? Fordi det er ikke forskjellsbehandling generelt vi diskuterer her, det er forskjellsbehandling basert utelukkende på ytre attributter. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Pene mennesker er mye smartere enn stygge mennesker. Funfact: Du skal ikke se bort ifra at det til en viss grad faktisk er sånn, da vellykkede og smarte mennesker vil ha enklere for å ende opp med en attraktiv partner. Men den attraktive partneren er ikke alltid like smart. Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Selv om jeg prøver å la være, bidrar jeg nok sterkt til forskjellsbehandlingen. Måler folks utseende opp og ned og har på en måte på forhånd bestemt meg for hvordan denne personen er, og om jeg er interessert på noen som helst måte, eller om h*n er en "taper" jeg må holde meg langt unna. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Kalinken, du henger i PU-traaden, saa du har faatt med deg en del av de sosiale mekanismene. Vi reagerer ulikt paa ulike impulser. Om en person smiler til deg, reagerer du annerledes om en person ikke smiler. Om en chick er heit reagerer du annerledes enn om hun er en fatso. Dette ligger utenfor din kontroll. Mennesker er dyr. Men, vi har evnen til aa utvikle oss. Dog, i hvor stor grad vi kan frigjoere oss fra det naturlige og hvor stor innsats dette krever gjoer at dette ikke er en triviell bestemmelse. Mener du ogsaa at man ikke skal nyte fordeler av sider ved oss vi ikke kan noe for? Visst er ting som er utenfor vaar kontroll ting man kan lide for. La oss si at du er mindre intelligent og plutselig tropper opp hos NASA og oensker aa bli en rocket scientist. Klart de kan avvise deg paa det grunnlag at du ikke er smart nok. Eller en sykt heit chick som blir supermodell paa grunn av utseendet sitt. Selvsagt skal man kunne lide og nyte goder av de sidene ved oss som gjoer oss unike. Dette er evolusjon i praksis. Iloepet av de foerste sekundene vi moeter noen for foerste gang, til og med foer de har sagt noe, har vi allerede gjort oss opp et inntrykk basert paa utseendet og "utstraalingen". Med utstraaling sikter jeg hovedsakelig til kroppspraak. Det er i denne korte tidsperioden vi bestemmer oss for aa vaere positiv, noeytral eller negativ ovenfor personen. Bildet av oss som vi projiserer sier mye om oss som person. Klart man kan trekke konklusjoner og dermed forskjellsbehandle basert paa "ytre attributter". Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Kalinken, du henger i PU-traaden, saa du har faatt med deg en del av de sosiale mekanismene. Vi reagerer ulikt paa ulike impulser. Om en person smiler til deg, reagerer du annerledes om en person ikke smiler. Om en chick er heit reagerer du annerledes enn om hun er en fatso. Dette ligger utenfor din kontroll. Mennesker er dyr. Men, vi har evnen til aa utvikle oss. Dog, i hvor stor grad vi kan frigjoere oss fra det naturlige og hvor stor innsats dette krever gjoer at dette ikke er en triviell bestemmelse. Mener du ogsaa at man ikke skal nyte fordeler av sider ved oss vi ikke kan noe for? Visst er ting som er utenfor vaar kontroll ting man kan lide for. La oss si at du er mindre intelligent og plutselig tropper opp hos NASA og oensker aa bli en rocket scientist. Klart de kan avvise deg paa det grunnlag at du ikke er smart nok. Eller en sykt heit chick som blir supermodell paa grunn av utseendet sitt. Selvsagt skal man kunne lide og nyte goder av de sidene ved oss som gjoer oss unike. Dette er evolusjon i praksis. Iloepet av de foerste sekundene vi moeter noen for foerste gang, til og med foer de har sagt noe, har vi allerede gjort oss opp et inntrykk basert paa utseendet og "utstraalingen". Med utstraaling sikter jeg hovedsakelig til kroppspraak. Det er i denne korte tidsperioden vi bestemmer oss for aa vaere positiv, noeytral eller negativ ovenfor personen. Bildet av oss som vi projiserer sier mye om oss som person. Klart man kan trekke konklusjoner og dermed forskjellsbehandle basert paa "ytre attributter". Fy faen for en deprimerende tankegang. "Vi er dyr. Alt er forutbestemt. Drit i hva du gjør, du følger bare systemet uansett". Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Mener du ogsaa at man ikke skal nyte fordeler av sider ved oss vi ikke kan noe for? Visst er ting som er utenfor vaar kontroll ting man kan lide for. La oss si at du er mindre intelligent og plutselig tropper opp hos NASA og oensker aa bli en rocket scientist. Klart de kan avvise deg paa det grunnlag at du ikke er smart nok. Eller en sykt heit chick som blir supermodell paa grunn av utseendet sitt. Selvsagt skal man kunne lide og nyte goder av de sidene ved oss som gjoer oss unike. Dette er evolusjon i praksis. Hvor kommer NASA egentlig inn i bildet? Hvorvidt man faktisk er smart eller ikke hadde vel ikke noe å si i denne diskusjonen. Det hadde heller ikke modeller. Det det derimot er snakk om, er hvorvidt DU forhåndsdømmer ett menneske ut i fra dets utseende. Du synes tydligvis det er riktig å tenke at. "Hun er pen, hun fortjener en bra jobb." Det er hvertfall det inntrykket jeg får når jeg leser innlegget ditt. Iloepet av de foerste sekundene vi moeter noen for foerste gang, til og med foer de har sagt noe, har vi allerede gjort oss opp et inntrykk basert paa utseendet og "utstraalingen". Med utstraaling sikter jeg hovedsakelig til kroppspraak. Det er i denne korte tidsperioden vi bestemmer oss for aa vaere positiv, noeytral eller negativ ovenfor personen. Bildet av oss som vi projiserer sier mye om oss som person. Klart man kan trekke konklusjoner og dermed forskjellsbehandle basert paa "ytre attributter". Dette forstår jeg heller ikke. Du går altså inn for med vilje, og være negativ til en person. Hvis han eller hun, ikke er like pen i dine øyne? Mens du derimot er ekstremt positiv, om personen er ei heit chick? Mulig det bare er jeg som ser paralleller til denne holdningen, tidligere i historien. Men det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Dette forstår jeg heller ikke. Du går altså inn for med vilje, og være negativ til en person. Hvis han eller hun, ikke er like pen i dine øyne? Mens du derimot er ekstremt positiv, om personen er ei heit chick? Jepp, han bare gjemmer det bak masse svada om at "det ligger i menneskets natur". Endret 14. juli 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg føler at jeg prøver så godt jeg kan å ikke forhåndsdømme folk ut ifra utseende, men det er ikke alltid like enkelt. Et eksempel er såkalte "bimboer" (platinablonde jenter med nestenhudfarga lebestift og håret i sånn luftig "bakoversveis", og som tygger tyggis som om de skulle dø om fem minutter, og som sier "lissom" titt og ofte. Av erfaring er 99% av disse umulige å holde en intelligent samtale med i mer enn 3 sekunder. Enda et eksempel er litt smålubne mennesker, som jeg alltid har en tendens til å tro er hyggelige. Noe de ikke alltid er ... Ellers så føler jeg at jeg behandler de fleste ganske likt. Jeg prøver som regel å bli kjent med en person før jeg dømmer de Lenke til kommentar
DNA Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Fy faen for en deprimerende tankegang. "Vi er dyr. Alt er forutbestemt. Drit i hva du gjør, du følger bare systemet uansett". Han sier jo bare sannheten. Hvis du ser en dritheit dame vil du tenke enderledes enn når du ser en overvektig dame som har samme personlighet, du vil oppføre deg anderledes mot hun dritheite enn mot hun som er overvektig. Men man kan fortsatt gjøre det beste ut av det og prøve å kontrolere det lille vi kan kontrolere. Mennesker har innstinkter akuratt som dyr, men det gjør oss ikke til dyr for det Endret 14. juli 2008 av DNA Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Fy faen for en deprimerende tankegang. "Vi er dyr. Alt er forutbestemt. Drit i hva du gjør, du følger bare systemet uansett". Han sier jo bare sannheten. Hvis du ser en dritheit dame vil du tenke enderledes enn når du ser en overvektig dame som har samme personlighet, du vil oppføre deg anderledes mot hun dritheite enn mot hun som er overvektig. Men man kan fortsatt gjøre det beste ut av det og prøve å kontrolere det lille vi kan kontrolere. Mennesker har innstinkter akuratt som dyr, men det gjør oss ikke til dyr for det Tøv og tullball. Dritheite jenger lyser ofte av arroganse og får meg til å snu. En feit jente kan jeg gjerne smile til, for å så å snu. Hva er forskjellen? Hva med de som liker overvektie, er de som har en ting for det og. Hva er egentlig en dritheit dame? Er det slik at vi bare kan dele mennesker inn i to grupperinger: "Heit og feit"? Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 ja jeg har forskjellsbehandlet personer ut i fra utseendet flere ganger. En gang jobbet jeg i bar, da ekspederte jeg de pene gutta først, selv om de hadde stått mindre i kø enn mange andre. Men jeg klarte ikke å la være. Jeg er mer hjelpsom mot pene og kjekke menn! Generelt er jeg gnien på tips, men er mannen sexy og kjekk så er sjansen større for at jeg gir:D Og det finnes sikkert en drøss av andre episoder der jeg forskjellsbehandler gutter ut i fra utseendet. Men dette er da ganske vanlig vil jeg tro. pene mennesker har det enkelt på endel områder, ingen tvil om det. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kalinken, du henger i PU-traaden, saa du har faatt med deg en del av de sosiale mekanismene. Vi reagerer ulikt paa ulike impulser. Om en person smiler til deg, reagerer du annerledes om en person ikke smiler. Om en chick er heit reagerer du annerledes enn om hun er en fatso. Dette ligger utenfor din kontroll. Når vi først snakker om PU; en av grunnpilarene i PU-teori er jo å behandle kvinner som har høy status som hvilken som helst annen kvinne? Dvs. å ikke sette henne opp på en pidestall/være hyggeligere mot henne enn mot en hvilken som helst annen kvinne. Vil du ikke si deg enig i dette? Mennesker er dyr. Men, vi har evnen til aa utvikle oss. Dog, i hvor stor grad vi kan frigjoere oss fra det naturlige og hvor stor innsats dette krever gjoer at dette ikke er en triviell bestemmelse. Det er ikke enkelt å forandre tankemønstre som er veldig godt innarbeidet i personligheten din, nei. Men når vi først prater om PU-communitiet så er jo mange derfra levende eksempler på at mennesker kan forandre både oppførsel og personlighet ganske drastisk over tid. Det krever bare tid, selvdisiplin og kunnskap. Mener du ogsaa at man ikke skal nyte fordeler av sider ved oss vi ikke kan noe for? Nei, på ingen måte. Jeg sier bare at det ikke er riktig å gi disse fordelene til folk som ikke har gjort seg fortjent til dem på annen måte enn å være født attraktive. Visst er ting som er utenfor vaar kontroll ting man kan lide for. La oss si at du er mindre intelligent og plutselig tropper opp hos NASA og oensker aa bli en rocket scientist. Klart de kan avvise deg paa det grunnlag at du ikke er smart nok. Eller en sykt heit chick som blir supermodell paa grunn av utseendet sitt. Men i disse eksemplene dine så er jo de medfødte attributtene relevante kriterier for utvelgelse. Det samme kan ikke sies når det er snakk om i en sosial setting, da de attributtene som er viktige i denne settingen ikke er synlige utifra utseendet. Selvsagt skal man kunne lide og nyte goder av de sidene ved oss som gjoer oss unike. Dette er evolusjon i praksis. Evolusjon i praksis vil også si at man lar svake dø ut og unnlater å hjelpe dem som ikke kan hjelpe seg selv. Det at noe er en del av menneskenaturen vil ikke nødvendigvis si at det er udelt positivt. Mobbing er f.eks. også en helt naturlig del av menneskets flokkmentalitet, men det gjør det ikke noe mindre ødeleggende for de som blir utsatt for det. Iloepet av de foerste sekundene vi moeter noen for foerste gang, til og med foer de har sagt noe, har vi allerede gjort oss opp et inntrykk basert paa utseendet og "utstraalingen". Med utstraaling sikter jeg hovedsakelig til kroppspraak. Det er i denne korte tidsperioden vi bestemmer oss for aa vaere positiv, noeytral eller negativ ovenfor personen. Bildet av oss som vi projiserer sier mye om oss som person. Klart man kan trekke konklusjoner og dermed forskjellsbehandle basert paa "ytre attributter". Selvfølgelig er man i stand til å gjøre dette, spørsmålet er om det er etisk riktig. Når du trekker inn utstråling er vi jo også gått litt utover trådens tema som i utgangspunktet var utseende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå