Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan og hva (subwoofer/forsterker)


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg vurdere og anskaffe meg sub og slikt til bilen min, og til dette trenge jeg hjelp/info om div ting,

 

delefilter, hva er det og må jeg ha det?

subwoofer, hvordan kobles dn inn på cd-spiller? er det en spesiell utgan til denne?

 

og til slutt: noen som kan anbefale noe bra subwoofer og forsterker(helst 4-veis(til bakhøytaler i tilleg)

 

og hva er orskjellen mellom aktiv og passiv subwoofer?

 

 

takker for svar(om jeg får noen :new_woot: )

Endret av karken789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo.

 

Jeg vurdere og anskaffe meg sub og slikt til bilen min, og til dette trenge jeg hjelp/info om div ting,

 

delefilter, hva er det og må jeg ha det?

subwoofer, hvordan kobles dn inn på cd-spiller? er det en spesiell utgan til denne?

 

og til slutt: noen som kan anbefale noe bra subwoofer og forsterker(helst 4-veis(til bakhøytaler i tilleg)

 

og hva er orskjellen mellom aktiv og passiv subwoofer?

 

 

takker for svar(om jeg får noen :new_woot: )

 

Nr1 delefilter brukes til å skille frekvensbandene mellom flere høytalere slik at de får hvert sitt arbeidsomrade. Diskanter er vel ofte delt fra 2500/5000 hz til 25000hz mellomtone fra 80-2500 sub fra 25-80hz (dette er bare eksempeltall. Tatt uten noen sammenheng.) Viss du bare skal koble opp en su er det somregel tilfredstillende delefilter innebyggd i forsterker.

 

Nr2 sub kobles CD-Forsterker-sub, så det er forsterkeren som kobles opp imot cd-spiller. Fosterkeren kobles med RCA kabler (søk på wikipedia) og remote fra cd-spiller. Pluss fra batteri til forsterker og minus fra forsterker til karosseri eller minus på batteri.

 

Nr3 For å ambefale sub og forsterker må du si hva du har som budsjett, hvilken type bil, hva slags lyd du er ut etter.

 

Nr4 En aktiv sub har innebyggd forsterker mens en passiv må du ha ekstern forsterker.

 

Håper dette var til hjelp, er ganske trøtt nå så skriverot må unskyldes.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar,

om jeg forsto det med rca kabler er det de samme som man pluggern in i scart kontakten til tv(feks) remote hva er det?

begynner å lure på om spillern min har det som trengs....

 

hvilket tversnitt er det å anbefale or å få helt grei lyd i anlegget, trengerikke noe konkurnse lyd.

Endret av karken789
Lenke til kommentar

Hvor stort tversnitt avhenger jo totalt av hvordan forsterker du skal ha, men om du kjøper passiv sub så er det like greit å legge opp 50mm2 med en gang, så er du ferdig med det.. om du ikke veit at du kommer til å bytte bil før du bytter anlegg,

kjøper du passiv sub følger det med et ledningssett som er beregna på den spesielle subben så da bare legger du opp det ledningnettet og selfølgelig signal ledning <-- trykkpå

 

meen nok en gang, hvor mye har du tenkt til å bruke på det her...

OG,

skal du ha bakhøytalere, fronthøytalere, headunit + forsterkere?

 

BTW, cossie.. alle KAN hvis de tar sine forhåndregler og har fått nogen lunde beskjed om hva de skal gjøre... interessen for å få det riktig og bra må og være der...

Endret av Ezpen91
Lenke til kommentar

hm, jeg har lest litt i manualn til spiller min. har funnet ut at jeg ikke har noe remote(vertfall ikke som jeg klarte å se), men men er ikke det bare å trekk kabel og montere en ekstern bryter(ikke på spillern)?

 

jeg hadde tenk meg front/bak sub å spiller ja.

er litt usikker på hvordan det skal kobl opp mot spillern

 

de røde/hvite kablen det "er på en måte de "samme" kablene som går fra spillern til frot/bakøytaler" bare at de skal til forsterkern?

 

btw er elektrikker men er ikke inne på bil stereo... :thumbdown:

Lenke til kommentar
hm, jeg har lest litt i manualn til spiller min. har funnet ut at jeg ikke har noe remote(vertfall ikke som jeg klarte å se), men men er ikke det bare å trekk kabel og montere en ekstern bryter(ikke på spillern)?

 

jeg hadde tenk meg front/bak sub å spiller ja.

er litt usikker på hvordan det skal kobl opp mot spillern

 

de røde/hvite kablen det "er på en måte de "samme" kablene som går fra spillern til frot/bakøytaler" bare at de skal til forsterkern?

 

btw er elektrikker men er ikke inne på bil stereo... :thumbdown:

 

Remoten/anetnna er en blå ledning med hvit stripe bak på spilleren. Det står sikkert på et koblingsskjema. Viss ikke det er rem. så funker det med bryter, det hadde jeg på min forgje bil.

 

rød/hvit kabelen er signalkabelen som frakter lydsignalet bak. Det går vel an å lodde på rca kontakter på vanlige høytalerutgangene òg. Skal til forsterkeren ja.

 

Har du et budsjett? Jeg kan i allefall ambefale

DENNE

jeg har nettop montert denne i bilen tilen kompis av meg. Må si at den overasket stort til prisen. veldig lettdrevet med god dypbass og likevel stram og presis, selv i portet kasse...

Lenke til kommentar

Budsjett? Budjsett? Budsjett? :)

 

Kan dog anbefale deg dynaBel elementer da jeg har to stk DY9410 10" elementer (link <-- Finn elementet som heter DY9410) selv, og selv en spiller meget godt. Har hatt de i separate kasser (link) til nå og håper de spiller like godt i kassa jeg driver å bygger :) Bruker BF4501 forsterkeren til dynaBel (link).

 

Budsjett? Budsjett? Budsjett? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...