Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor skal en plassere seg i køen?

Anbefalte innlegg

Hey! Jeg fikk et spørsmål på Lett-MC teoriprøven som jeg ikke er sikker på om jeg svarte rett på... Jeg fikk nemlig ikke vite hvilke spørsmål jeg hadde feil på, men hvilket tema:S

Du står i en kø med biler både foran og bak deg.

Hvordan skal du plassere deg?

A. Til venstre i eget kjørefelt

B. Til Høyre i eget kjørefelt

C. I midten av eget kjørefelt

Jeg svarte C men er ikke sikker på om det er rett og det stod ingenting om plassering i kø i boken min.

Hvet dere svaret så hadde det vært fint^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et veldig vanskelig spørsmål! Siden man skal holde seg i venstre hjulspor ved normal kjøring og så store kjøretøy foran lett skal se deg, vil jeg tro venstre skal være riktig. Da får man også best oversikt bakover til uttrykningskjøretøy o.l.

Lykke til neste gang!

Lenke til kommentar

Husk at spørsmålet er at man STÅR i kø.

Man KJØRER ikke i kø.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva "boka" vil ha oss til å gjøre her, nå tenker jeg ikke konkret på teoriboken din.

Personlig vil jeg nok ikke ligge helt til høyre i alle fall, for da dersom køen plutselig kjører, kan man oppnå at bilen bak bryter seg fram.

Ved å ligge helt til venstre i eget kjørefelt kan man oppnå å skjule blinklyset til bilen foran, dersom bilen foran blinker til venstre og skal av veien og har biler foran seg, kan det være vanskelig for bilen bak å se hva som skjer.

Bilen bak MC'en kan plutselig se "ledig rom" foran bilen som blinker til venstre, og ta forbikjøring og bilen som skal av veien kan svinge rett inn i den bilen som er på tur forbi.

Jeg ville nok ha holdt meg på midten i denne situasjonen, når man står i en kø.

Nå er det ofte slik at "boka" tenker hva som er best akkurat nå, og ikke hva som passer best for videre kjøring.

Teorispørsmål er ofte litt tricky.

Lenke til kommentar

Ved å ligge midt i feltet unngår man også å få en bra oversikt i speilene om det f eks står en svær semi og trykker i ræva di. Jeg mener fortsatt at venstre hjulspor må være det riktige i denne sammenhengen.

Ta en forbikjøring pga "ledig rom" tror jeg ikke det mange som gjør. Uansett så er det jo mye trafikk fra motgående kjørefelt siden bilen som skal svinge venter, sant?

Lenke til kommentar
Er ikke fy-fy å ligge midt i veien, tvert imot, du skal ligge midt i veien. Det bare hvis du har en bil foran deg du skal legge deg i venstre hjulspor.

Niks, det er fy-fy aa ligge midt i veien, det fikk onkelen min vite av en kjorelaerer som har kjort motorsykkel i flere tiaar naar onkel skulle ta tung mc lappen.

Samme fikk jeg vite naar jeg tok mopedlappen, enkelte steder der det er ubehagelig aa kjore i midten av kjorebanen ogsaa, siden det kan vaere en del dritt der.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Onkelen din har kjørt tung i flere tiår, hukommelsen svikter. Du tok mopedlappen, dvs lite teori.

Eg tok lettmotorsykkel lappen for ca 2 måneder siden, nærmere 30 timer teori og 14 kjøretimer, kjørelærer terpet noe sykt på at eg skulle ligge midt i veien når eg ikke låg bak en bil (andre regler når du ligger i svinger, då ska du lage deg en "bue" gjennom svingen osv osv)

Lenke til kommentar
Onkelen din har kjørt tung i flere tiår, hukommelsen svikter. Du tok mopedlappen, dvs lite teori.

Eg tok lettmotorsykkel lappen for ca 2 måneder siden, nærmere 30 timer teori og 14 kjøretimer, kjørelærer terpet noe sykt på at eg skulle ligge midt i veien når eg ikke låg bak en bil (andre regler når du ligger i svinger, då ska du lage deg en "bue" gjennom svingen osv osv)

Kjørelæreren som har kjørt lenge, onkelen min tok netopp lappen..

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

litt off-topic, men hva er utgiftene og hva trenger jeg for å kjøre lett mc?

har trafikalt grunnkurs, og hatt mopedkurs, som jeg bestod :p

skal flytte ut på landet med pappa, og da blir det så sykt lang avstand, så da tenkte jeg at jeg ikke kan fise rundt i 45km/t på en moped.

det er forresten 70 sone hele veien

Endret av dan882
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...