Gå til innhold

Problemer med å komme meg på net. [Løst]

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har problem med å koble meg til ruteren som skal gi meg internett.

Problemet er at eg "kobler" til, og er det, kan velge å koble fra.. (da må eg jo vere tilkoblet) And thats it..

Kommer opp at eg ikkje har serfikat til å koble til. (xp's standar net som seier det)

Må sette inn eit smart kort lesar? (kva er det?)

Har jo eit nettverkskort som finner nettverket. (5/5 signalstyrke)

Får ikkje skreve inn passord, ja det er passord og. (mulig at dataen har skreve inn passord sjølv? som blankt?)

Hoper noken veit kva som kan vere problemet.. =)

Mvh.

Oddbjørn Strømmen

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrBBs, hva slags router type er dette? Vi trenger noe mere info. Type & modell.

Har du prøvet å legge nettverket til manuelt?

Får opp denne beskjeen: "Finner ikkje serfikat til å koble til dette nettverket" (eller noke liknande)

Begynner å misslike dette sterkt..

Lenke til kommentar
Rull tilbake driverne og oppdater de.

Reset router også.

Pinge rutern? vil det hjelpe?

Her er erroren eg får opp da eg skriver inn passord i "nettverks-nøkkel":

nettverkspassordet må bestå av 40 eller104 biter, avhengig av nettverks-konfigurasjonen. dette kan anngis som 5 eller 13 ASCII-tegn eller 10 eller 26 heksadesimale tegn.

Lenke til kommentar

Tror du bare skal få deg hjelp av noen som vet hva de driver med - sorry.

Hvis du skal prøve selv er det en fordel at du enten har grunnkunnskaper om nettverk - eller så kan du kompensere ved å faktisk lese manualene "perm til perm". Muligens er en løsning å bestille hjelp fra et firma som reiser ut til Nordmenn [les: .. :)] og hjelper de med særdeles vanskelige routere.

</ironi og mer>

Kort fortalt må du finne ut hvilken type linje du benytter deg av og konfigurere routeren deretter. I mange tilfeller er det greit å starte med å resette router til "factory defaults" først. Har du et "modem" el.l. fra ISP'en din kan det være en fordel å koble ut strømmen av dette i typ. 30-60 sec. Når du har gjort dette, er forbindelsen mellom *INTERNETT* -> ISP -> [modem fra ISP] -> Router trolig OK. Det gjenstår da å sette opp routeren slik at den kan kommunisere med pc-en din, og ofte er det best å koble til maskinen med en nettverkskabel så du er sikret tilgang til den. Alternativt kan du prøve å finne "default SSID" i brukerveiledningen og koble til denne trådløse enheten. Dette er da enten uten nettverksnøkkel eller med en standard en (oppgitt i manualen). Gå så videre med å sette opp ønsket sikkerhet [sTYR i alle fall unna WEP om du kan, til fordel for WPA(2)] og så til slutt koble til trådløst for å sjekke.

Det er ofte mange andre innstillinger å leke med på en router, men trolig ikke noe av interesse for deg - med det første.

btw, oppgi adressen din til meg via privmsg så jeg får sendt deg giroen for dette svaret :>

Lenke til kommentar
Tror du bare skal få deg hjelp av noen som vet hva de driver med - sorry.

Hvis du skal prøve selv er det en fordel at du enten har grunnkunnskaper om nettverk - eller så kan du kompensere ved å faktisk lese manualene "perm til perm". Muligens er en løsning å bestille hjelp fra et firma som reiser ut til Nordmenn [les: .. :)] og hjelper de med særdeles vanskelige routere.

</ironi og mer>

Kort fortalt må du finne ut hvilken type linje du benytter deg av og konfigurere routeren deretter. I mange tilfeller er det greit å starte med å resette router til "factory defaults" først. Har du et "modem" el.l. fra ISP'en din kan det være en fordel å koble ut strømmen av dette i typ. 30-60 sec. Når du har gjort dette, er forbindelsen mellom *INTERNETT* -> ISP -> [modem fra ISP] -> Router trolig OK. Det gjenstår da å sette opp routeren slik at den kan kommunisere med pc-en din, og ofte er det best å koble til maskinen med en nettverkskabel så du er sikret tilgang til den. Alternativt kan du prøve å finne "default SSID" i brukerveiledningen og koble til denne trådløse enheten. Dette er da enten uten nettverksnøkkel eller med en standard en (oppgitt i manualen). Gå så videre med å sette opp ønsket sikkerhet [sTYR i alle fall unna WEP om du kan, til fordel for WPA(2)] og så til slutt koble til trådløst for å sjekke.

Det er ofte mange andre innstillinger å leke med på en router, men trolig ikke noe av interesse for deg - med det første.

btw, oppgi adressen din til meg via privmsg så jeg får sendt deg giroen for dette svaret :>

Fikk denne erroren:

"Nettverkspassordet må bestå av 40 eller104 biter, avhengig av nettverks-konfigurasjonen. dette kan anngis som 5 eller 13 ASCII-tegn eller 10 eller 26 heksadesimale tegn."

Var ganske enkelt... da rutern var sett opp var det MEIR enn 13ASCII tegn (a-z og 0-9) Veit ikkje om det er noke som windows forbyr no, (altså etter rutern vart sett med så langt passord)

Og difor kom eg heller ikkje inn på rutern (http\\(ip) med admin eller user passord...

Men dette hadde verten lagra på sin data (heldig vis) så han lagde eit mindre passord. Som er mellom 5-13 ASCII tegn..

Så da er dette problemet løst ^^

Tusen takk til dere ALLE som har prøvd å hjelpe <3

Mvh.

Oddbjørn Strømmen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...