Gå til innhold

BK: Jernbaneskinne - komposisjon

Anbefalte innlegg

Mye sol og vanskelig å ta bilder i dag, men klarte da å redde noen fra å bli utbrent.

En rettere diagonal enn en jernbaneskinne er vel vanskelig å finne, men deler den bildet for kraftig?

Steinen som ligger inne i kabelløkka er brukt som inngangspunkt til bildet. Kabelen skal føre blikket mot sentrum, men der blir det på en måte bom stopp, eller?

post-103109-1215893306_thumb.jpg

post-103109-1215893324_thumb.jpg

Tv( Shutter Speed ) 1/125

Av( Aperture Value ) 5.0

Exposure Compensation -1

ISO Speed 100

Lens EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS

Focal Length 40.0 mm

*PS. Ja, jeg ser det strået over kabelen som burde vært fjerna. :hrm: Bildet er ellers passivt komponert, dvs kun flyttet på meg og ikke rørt motivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først til den militærgrønne (?) versjonen. Ikke bra. Stygg farge på dette bildet.

Når det gjelder originalen så er det i alle fall best. Men jeg føler at du har jobbet deg blind med den diagonalen. Det fører bare til et kjedelig parti over diagonalen, og alt skjer under. Du må nok tenke annerledes, uten at det betyr at du skal forlate diagonalkomposisjonen for det. Du må flytte skinnen ut av hjørnene, og oppover. Jeg vet ikke hvor langt den tåler å bli hevet, men jeg tror det skal gå ganske langt før det ikke fungerer. Svillene er da mye mer interessante enn pukken? Og det vil likevel være en diagonal fordi retningen er tydelig. Forskjellen er at det blir så mye mer i tillegg.

Lenke til kommentar

Den andre versjonen skulle nok være mer gul enn grønn - men er mulig skjermen min ikke er på topp. Den er riktignok en CRT, kalibrert mhp gamma, men den begynner kansje å dra på årene litt.

Selve komponeringen ble vel mottatt som forventet, men er greit å få andre til å sette ord på ting når man selv aner at det skurrer, uten å se nøyaktig hva. Får prøve meg litt mer på det motivet en annen gang man er ute å går; kansje teste ut svillen som primær diagonal istedenfor.

Lenke til kommentar

Tanken din er god. Du prøver bevist å skape noe med bildet ditt. Men er enig i at det over jernbaneskinnen ikke er veldig interessant.

Jeg ville vridd kamere slik at du får med mere av jernbaneskinnene og svillene. Du kan fortsatt skape fine kurver, i tillegg vil du få et mere interresant bilde og et tydelig vanishingpoint.

Jeg ville kansje igså lagt meg lengre ned mot bakken med kamera for og skape en mer spennede vinkel ?

Prøv deg frem med flere metoder, vinkler, blendere osv.

Lenke til kommentar

Den grønne versjonen syns jeg ble kjedelig.

Hvis jeg skulle redigert det ville jeg heller gjort fargene mer dramatiske. Det kunne kanskje forbedret den øvre del som så mange syns var tam.

Selv likte jeg det første ganske godt. Enkelt og behagelig å se på. Fin komposisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...