Gå til innhold

bygge inn pc i båt

Anbefalte innlegg

Jeg ville kjøpt en PC som var laget for formålet. Landor Larsen fører et merke med det talende navnet NAVY. Sjekk ut  "Produkter" påhttp://www.landorlarsen.no/

Det der var jo bare en vanlig itx maskin. Da kan du liksågodt bygge en selv.

Det er morsomere, og da får du maskina slik du vil ha den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville kjøpt en PC som var laget for formålet. Landor Larsen fører et merke med det talende navnet NAVY. Sjekk ut  "Produkter" påhttp://www.landorlarsen.no/

Kall meg blind men jeg finner ingen pc'er der, kan du ordne en direkte link?

Lenke til kommentar

Elektronikk som ikke er marinisert har egentlig ingenting i en båt å gjøre så du bør være forsiktig og ikke bruke komponenter som er for dyre å erstatte ofte. Bærbar harddisk er et must i en båt, ville faktisk anbefalt å bruke en billig 8-10k bærbar som du tar ut av båten når du ikke skal bruke den. Da har du også mulighet til å oppdatere kart, lege inn Waypoints + alt annet når du ikke er i båten. :yes:

Lenke til kommentar

Vanvittig til pris. Kan skaffe samme maskinen med 20GB hardisk og 256mb ram til under halvparten av prisen (kansjke billigere) til landorlarsen. Har en slik stående på kontoret nå. Minuset med den er at det er mye viftestøy.

Hmmm. Det må jo være med kartprogramm i den prisen de tar for EuroMate som den heter, ikke NAVY-powerBox som de kaller den.

Lenke til kommentar

Anbefaler et Mini-ITX system. Det er så lite at du greit kan ta den under armen når du drar hjem. Skjermen kan du godt ha ombord. Samme for mus og tastatur.

Når det gjelder PSU, så finnes det små invertere som man kan kjøre vanlig 12 volt på, og få ATX standarden ut. De levers som regel med en strømforsyning på 55 watt, nok i massevis til å drive ITX, og ombord har du jo mere strøm tilgjengelig. Det jeg ikke vet er hvor stor belastning inverteren klarer, men at den tåler en PC til ditt bruk er jeg sikker på. Mer her: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...43145322265f4ac

http://www.mini-itx.com

Lenke til kommentar

hvis du skal ha små 7" LCD skjermer med RCA og VGA inngang som går opp til 1024x768 til en grei pris og i en IN-Dash format så send meg PM.

Importerer slike skjermer fra en leverandør i USA.

Her er det spes på en IN-DASH full motorisert:

Screen Size: Diagonal 7" (16:9)

In-dash and Fully motorized

Tilt angle: Left - 15 degr/ Right - 15 degr/ Top - 15 degr

Touch Screen Kit

On Screen Display Control

For PC, Server, GPS, and Standard VGA Use

VGA Input (15 pin D-SUB)

Video Inputs (RCA)

NTSC / PAL Multi-System Auto Switch

Supported Resolution: 640 x 480 ~ 1024x768 (auto)

Power Supply: DC 12V, 1A

Power Consumption: <8W

Operating Temperature: -5°C ~ +60°C

Applications: for car, PC, GPS, DVD, camera use

De skjermene er meget gode! :woot:

Lenke til kommentar
(Er stabilt kjølig, sjøvanntemp. der)

Sjøvanntemp + varme datadeler = kondens??? Bare en tanke som slo meg.

Varme + fuktig luft = kondens? Den var ny for meg, og fysikkboka mi. Vet ikke om det kondenserer på kokeplatene dine når du har fuktig luft på kjøkkenet...

Her i ikke-bakventland er det i hvertfall kulde og fuktig luft som gir kondens. (Eks: Kjølelementet bak i kjøleskapet)

Ellers så vil jeg foreslå bærbar PC til bruk i båt. (+ inverter 12V likestrøm til 230V veksel for å få lang brukstid og kunne koble til mobil-ladder, ministøvsuger etc.) For å unngå kondens kan du bruke et tynnt mykt gjennomsiktig plastdeksel rundt PC'n. Forran skjermen bruker du en plexlglassplate. Velg en bærbar med veldig lavt strømforbruk (gjerne ultraportabel) så den ikke blir for varm inni plastdekselet.

Lenke til kommentar
Varme + fuktig luft = kondens?

Vi er seff i ikkeoppned land nå, men han er jo inne på noe.

Fordi CPU, GPU og div vil produsere varme, og luften inne i boksen vil varme seg opp. Da vil det komme kondens...på de kalde veggene i kassen. Men jeg har en idê.

Hva med å spraye alt med silikon? Hovedkort, osv.

Lenke til kommentar
Varme + fuktig luft = kondens?

Vi er seff i ikkeoppned land nå, men han er jo inne på noe.

Fordi CPU, GPU og div vil produsere varme, og luften inne i boksen vil varme seg opp. Da vil det komme kondens...på de kalde veggene i kassen.

Sorry, du tar nok feil!

Eks: Sjølufta er f.eks 10'C og har 99% relativ luftfiktighet (RH), noe som er ganske sansynlig. Varm luft har høyere duggpunkt, dvs at varmere luft klarer å holde på mer fuktighet. Varmes sjølufta opp så vil det ikke komme mer fuktighet i lufta, men den øvre grensa for hvor mye fuktighet lufta kan holde vil øke. Så kan vi anta at luftfa varmes opp på komponentene. Ved f.eks 30'C (bla litt i tabeller her..) så vil den relative luftfuktigheta ha sunket til 29% RH. Altså inneholder lufta like mye vann, men siden den er varmere så har den "plass til" 71% mer vann før man får kondens. Lufta vil dermed absolutt ikke kondensere på komponentene. Når lufta så kjøles ned på kabinettveggen til f.eks 10'C så vil lufta ikke kunne holde på så mye fuktighet lengre, og den er tilbake på 99%RH. I realiteten har nok kabinettveggen en temperatur som er en plass mellom utelufta på 10'C og komponentene på 30'C. La oss tippe på 12'C. Da vil lufta kunne inneholde litt mer fuktighet enn ved 10'C og luftfuktigheta synker. (bla i tabeller) ved 12'C vil luftfuktigheta være 88% RH. Altså ikke-kondenserende.

Åpner du kjøleskapet i båten så vil det begynne å kondensere med en gang på kalde deler. Faktisk skal luft-tempen bare ned 0,14'C til 9,86'C før den begynner å kondensere. Det MÅ altså være noe som er KALDERE enn sjølufta på 99%RH for at det skal kunne kondensere.

Alle delene i en PC vil være varmere (inkludert kabinettet). Selv om det bare er en brøkdel av en grad varmere enn i lufta (f.eks kabinettet) så vil det ikke kondensere på det.

[Edit] En online-kilde:

Kort fortalt bruker du den slik: Tast inn luft-temperaturen, tast inn den relative luftfuktigheta ved den lufttemperaturen du tastet inn. Trykk på kalkuler, og du vil få et svar. Svaret angir ved hvilken temperatur lufta vil begynne å kondensere.

Som en liten guide så er RH rett etter et regnvær, en stormfull dag ved sjøen, eller på badet rett etter en dusj ca 97-100% RH. Ellers er vanlig inne-luft ca 30-70% RH (sterkt avhengig av om du tørker klær, om det står 4 kasseroller å fosskoker, om dusj-lufta akkurat har sivet ut i leiligheta eller om lufta ikke har noen spesielle damp-kilder.)

Uteluft er som regel 50-90% RH når det er tørt ute.

Lenke til kommentar

Samme hva en kalkulator sier. Alle som har vært i båt eller telt for den saks skyld VET at det blir kondens i veggene når veggene er kalde & det kommer varme på dem. Slik som her en pc som står i et lite rom med vegger mot sjøen, så vil varmen fra pc-en få det til å kondensere langs veggene ihvertfall... Typisk om vinteren når sjøen fort blir under 0 grader så vil sjansene være store for at det blir kondens langs veggene. & varmen fra pc-en vil føre til at det blir høy luftfuktighet på hardware.

Lenke til kommentar

Folk kan si hva de vil..

Men det er vel kjent for de fleste som har oppholdt seg i båt at det vil oppstå kondens på innsiden av skutesiden før eller senere, så den plasseringen annbefales ikke. ;)

Men en vannlig PC med inverter i båt er sjelden noe problem, oppheng i tak er da ganske bra.

Dette er utprøvd over flere år uten problemer i fiskebåter..

Hilsen en tidligere fisker og dataforhandler. :)

Lenke til kommentar
...
Jeg tror ikke du leste det jeg skrev eller i hvertfall skjønnte hvordan det hele henger sammen. Spør fysikk-læreren din så kanskje du får det langt frem mer pedagigisk. (jeg gidder ikke å krangle med folk som ikke vil forstå)

PS. Det med teltduken kommer ikke av varmen i teltet, men av at du fordamper litt fuktighet i lungene og puster ut fuktig varm luft. (Luft som har et duggpunkt høyere enn temperaturen ute.) Eller forklart på en annen måte: I forhold til temperaturen i lungene (37'C) så øker du luftfuktigheten f.eks fra 30-35%. I forhold til utetemperaturen så blir fuktigheta økt fra f.eks 90% til "105%". Altså vil det kondensere når ut-pusten din blir kjølt av på teltduken.

I en PC har vi ingen plasser der vann fordamper, og dermed øker ikke den totale mengden vann i lufta. Duggpunktet forblir det samme og ingenting kondenserer. Slå opp i fysikkboka og sett deg inn i stoffet om du fortsatt er i tvil.

Lenke til kommentar

Simen1 har noen gode poeng her. Men kondensproblemet vil vel være der, om det kommer varm sommerluft med høy luftfuktighet inn i kassen, som da også blir avkjølt på den kjølige båtsiden. Men om det ikke tilføres fuktig luft, vil det heller ikke kunne kondensere på en skuteside.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du leste det jeg skrev

Leste ikke alt nei, leste litt. Men det BLIR kondens langs skutesidene i en båt uansett! Ikke noe særlig på en fin, varm sommerdag. Men slik som sommeren er i Norge, er det ganske så ofte MYE kondens i en båt...

edit: skrivefeil

Lenke til kommentar

Det med kondens i telt hadde med mennesker som puster, mennesker ouster i båter også, gjerne 4-5 uten mye lufting (pga kulde osv), og dere som mener det blir lite kondens i en båt, har dere vært der, klær bli våte når man selier, disse må tørkes inni båten, i tillegg lager man mat, vann koker osv, dette kondenserer.

Det BLIR kondens....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...