Gå til innhold

bygge inn pc i båt

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge inn en pc i seilbåten vår da vi har sjøkart på bærbar pc nå, koblet mot GPS og radar. Planen er å bygge inn en pc, koble til tastatur,mus og LCD skjerm. Dette tror jeg kan bli en bra løsning. Spørsmålet er da om noen som vet hvor jeg kan skaffe et veldig lite kabinett? Event. tenker jeg kanskej å feste hovedkortet på en huntonittplate, skal sette den i et skap i skuteesiden, trenger egentlig ikke noe kabinett(Er stabilt kjølig, sjøvanntemp. der). Eneste kravet til pc`en er at det er hardisk, mus og tastatur utg., USB og skjermkort. Trenger ikke diskett eller cd rom. Kobler bare til en cdrom under installasjon av operativsystem og kartprog.. Det andre jeg lurer på er hvordan jeg skal koble til strøm fra 12V anlegget i båten. Jeg vil jo ikke trenge 220V strømforsyning? Går det an å koble direkte 12V på hovedkortet, gjennom en omformer selvfølgelig som gir volten som hovedkortet krever. Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:) Hei, jeg har sjekket en del med samme intensjonene som deg og har

kommet til følgende:

via hk med prosessor og grafikk/lyd mm ca 1200 kr

det finnes strømforsyning for pc fra 12 volt (100w)koster ca 750 + moms

om du kjenner noen eller har greie på elektronikk er det mulig å bygge

om en vanlig power at/atx.

det som er viktig ved batteridrift er jo strømforbruket, så å gå via 220v

konverter til vanlig power vil gi større strømforbruk.

lykke til !!!

Lenke til kommentar

Jeg har allerede bygget to slike kartmaskiner og erfaringer jeg har gjort tilsier:

IKKE kjøp en vanlig 3.5" harddisk. De har såpass stor "arm" på platene at vibrasjonene i båten fører til feil og til slutt ødelagt harddisk. (en stk ibm 20Gb og en wd 30Gb)

Derimot tåler 2,5" harddiskene for bærbare mye mere. Ved å kjøpe en overgang fra 2,5" til 3,5" (2.5" får strøm gj. samme kabel) kan du bruke en bærbar harddisk på f.eks som de over nevnte et itx hovedkort (størrelse ca 17x17cm) En 10Gb 2,5" m/overgang får du for godt under 1000,- kroner. (har ikke sjekket prisen nå i det siste)

mht strømforsyning har jeg fundert lenge på dette. Jeg vet at det er "enkelt" å lage en strømforsyning som ikke trenger 220V inn, men som klarer å levere til atx-spesifikkasjoner (12v, -12v, 5v, -5v og 3.3V) fra 12V (12-14V) strømkilde. Jeg har derimot ikke funnet en slik enda.

Til slutt må jeg bare legge til at en 15" eller 17" lcd skjerm og en logitech trackball mus parret med en stabil pc og interaksjon med GPS er heeeelt konge på sjøen!

DrErling

Lenke til kommentar

Kan kanskje være et tips å legge et par poser med Selica Gel i kabinettet. Dette er poser som suger opp fuktighet. Bytt de med jevne mellomrom, og du vil antakelig få økt levetid på systemet. Selica Gel er billig i innkjøp og kan bare tapes fast i kabinettet.

- Nuffern

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Husk at det er mye salt i luften som gjør at metall irrer..., samt hd må tåle MYE vibrasjoner

Jeg og en kammerat skulle lage etsystem for noen lokale fiskere. Det vi gjorde var å bruke et strikk oppheng til å ha harddisken i. Men nå som ThumbDrives har kommet opp i en grei size, kjører vi alt inn på en slik en i stedet, OS og hele pakka. Tåler mer enn hva båtene tåler ! :D

Lenke til kommentar
Til skjerm må du uansett ha en 12V - 220 V omformer. 15" lcd ville passe fint. Som tidligere nevnt er 2,5" HDD lurt å kjøpe. Hvis du i tillegg lager et oppheng i gummi/silikon/strikk vil du fjerne ganske mye viberasjoner.

Du får kjøpt 15"LCD-skjerm med både 12v og 230v inn. Husker ikke fabrikat.

Men IKKE la deg lure til å kjøpe en billig inverter. De er garantert firkantpuls-invertere med mye støy og ujevn volt-styrke. De eter PC'er.

Skal du absolutt omforme 12v til 230v, så kjøp en god sinus-inverter. Da får du lik kurve på spenningen som du har i stikkontakten hjemme. Og da er du garantert. Koster jo endel mer... Men det blir dyrere å bytte ut PC'en nå og da.

Lenke til kommentar

hva med en bærbar pc? du får sikkert kjøpt en bærbar billig med deffekt

skjerm. så kjøper du en kanne som er stor nok til å få den bærbare

inni. del kannen i to. fest noen gummistropper fra side til side inne i

kannen slik at pcen kan festes til disse. bruk silikon om du bruker

skruer til å feste stroppene. dermed vil ikke harddisken bli ristet løs.

sett kannen sammen igjen og tett med silikon/lim (noen som kommer

på noe bedre?) kanskje du kan sveise kannen sammen? la kablene

til tastatur, gps, autopilot, mus, lader, USB, skjerm og rader henge ut av

tuten på flasken. bruk en krympestrømpe på tuten (gjerne med lim)

for å få det helt tett (ta gjerne silikon på også)

dermed vil ikke pcen bli fuktig. (nytt mulig problem; varme)

om du har fått tak i en bærbar (vet ikke om det finnes) som lades/kjøres

ved 12V, så er jo det en bonus. ellers trenger du en trafo. dette

skulle da være mulig å oppdrive!

vet ikke om det vil bli et varmeproblem siden tanken vil være lukket,

men plasser trafoen utenfor tanken, og så kan du jo underklokke pcen.

neste problem vil være å finne tastatur, mus og skjerm som tåler

høy luftfuktighet. det finnes mange lure løsninger på dette der ute.

Lykke til, håper jeg ga deg noen gode ideer:)

Lenke til kommentar

Viktig å passe seg for kondens, er ofte mye av det i båter. Får vel kjøpt luftavfuktere som er lagd for båter. Hvis du skal putte de tingen inni pc'en som ble foreslått lenger opp så ville jeg puttet inn ganske mange av gangen, og sørge for at det var lett å komme til pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...