Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er reglene rundt import av våpen?

lokeland

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene rundt kraftige grønne lasere? Altså 50-2000mw

Såvidt jeg vet, er det ingen restriksjoner på dette, men husk at alle lasere på mer enn 5mw kan skade synet til folk permanent nesten umiddelbart. Selv ble jeg lyst i det høyre øyet med en laser av en idiot av en naturfagslærer på ungdomsskolen, og jeg har en liten svart prikk i synsfeltet på øyet mitt som ikke går bort. Fryktelig irriterende, men jeg merka det ikke før etter en stund og hadde nok hatt problemer med å bevist at det var dette som skada øyet mitt dersom jeg hadde lagd en sak ut av det i ettertid.

Edit: Universitetet i Oslo skriver litt om det. Det er restriksjoner på anskaffelse når man går over i klasse 4 (mer enn 500 mW)

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I stand corrected :)

Så bra at du kan ta med sverd, men ikke en liten springkniv :p

Man kan vel ikke nekte innførsel av alt som er potensielt farlig. Jeg hadde klart å ta livet av jævlig mange med et tau eller et kubein også, men kan ikke nekte meg å ha det med meg i bilen over grensa likevel. :) Et samuraisverd er stort sett en pyntegjenstand, og hvis noen velger å ta det med seg ut i byen for å lage bråk, er det i alle fall godt synlig. En springkniv/batangakniv/stieltt/tilsvarende, derimot, har ingen annen funksjon enn å være et skjult våpen som kun kan brukes til å skade/drepe.

Lenke til kommentar
I stand corrected :)

Så bra at du kan ta med sverd, men ikke en liten springkniv :p

Man kan vel ikke nekte innførsel av alt som er potensielt farlig. Jeg hadde klart å ta livet av jævlig mange med et tau eller et kubein også, men kan ikke nekte meg å ha det med meg i bilen over grensa likevel. :) Et samuraisverd er stort sett en pyntegjenstand, og hvis noen velger å ta det med seg ut i byen for å lage bråk, er det i alle fall godt synlig. En springkniv/batangakniv/stieltt/tilsvarende, derimot, har ingen annen funksjon enn å være et skjult våpen som kun kan brukes til å skade/drepe.

Joda, ser den. På samme måte som man helt fint kan påføre mye skade med forskjellig type verktø, som hammer, skrutrekker, osv... :p

Lenke til kommentar

hva regnes egentlig som våpen?

f.eks en pynte-kniv som ikke er skarp, går det som våpen eller pyntegjenstand?

tenker på sånne typiske ting som man får kjøpt i boder og slikt som ser stilig ut men har ingen mer nytte enn en smørkniv når man prøver å bruke det som våpen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
men hvor lang må en kniv være for og være ett sverd eller motsatt?

Og karabiner så jeg man trengte tillatelse for og innføre men hva er egentlig det? ikke sånne klatre karabiner vell?

Grensen mellom sverd og kniv er egentlig ikke så veldig nøye; begge deler er vel like lovlig å innføre, og like ulovlig å bære på offentlig sted (fra straffeloven: ...kniv eller annet skarpt redskap, som er ”egnet til bruk ved legemskrenkelser”). Det er bare enkelte typer kniver som er ulovlige å eie/innføre, og de er nærmere definert i våpenloven/forskriften..

Og karabin har nok ingenting med karabinkroker å gjøre, nei.. :p

Wikipedia

Lenke til kommentar
rekne med da samma gjelde batong då=)

I forskriftens § 15-1 heter det at det er forbudt å innføre

- elektrosjokkvåpen

- springkniver

- stiletter

- batangkniver

- slåsshansker

- batonger

- karatepinner

- kastestjerner

- blåserør for utskyting av piler etc.

- spretterter.

Fra www.politi.no

Du vil sannsynligvis bli tiltalt for ulovlig innførsel / erverv / oppbevaring av våpen, selv om kanskje bruken du skisserer i seg selv faller under nødvergeparagrafen.

Har du ikke lest tråden?

Sverd er lov til å importere, men ikke kniver...

kniver er så vidt jeg forstår også lov å innføre i likhet med sverd, men som jeg allerede sa i mitt forrige innlegg: nærmere beskrevne (i våpenforskriftens §15-1) typer av kniver er forbudt. Så er spørsmålet: hvor går skillet mellom en stilettkniv og en vanlig kniv, eller for den del, et sverd? Men man kan ikke generalisere som du nettopp gjorde ved å antyde at (alle typer) kniver er forbudt og (alle) sverd tillatt, det blir feil...

Lenke til kommentar
kniver er så vidt jeg forstår også lov å innføre i likhet med sverd, men som jeg allerede sa i mitt forrige innlegg: nærmere beskrevne (i våpenforskriftens §15-1) typer av kniver er forbudt. Så er spørsmålet: hvor går skillet mellom en stilettkniv og en vanlig kniv, eller for den del, et sverd? Men man kan ikke generalisere som du nettopp gjorde ved å antyde at (alle typer) kniver er forbudt og (alle) sverd tillatt, det blir feil...

En stillettkniv er tveegget og som regel lang/tynn. Den kan ikke brukes til noe annet "fornuftig" enn å stikke med, og er derfor forbudt.

Dersom man er i tvil om det forholder seg slik eller sånn, tar man kontakt med Tollvesenet. Har man kjøpt en kniv i utlandet, går man på rød sone i tollen og spør hva som gjelder. Dersom alt er i orden, får du ta den med deg, dersom den ikke er tillatt, blir den beslaglagt. Dersom du imidlertid går på grønn sone, blir stoppet og kniven er ulovlig, har du derimot et problem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...