Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Aksjer; faglitteratur. Forholde seg til risiko

freerun

Anbefalte innlegg

Har noen kroner jeg kunne tenkt å investere. Spørsmålet er bare hvor. Er ganske ung, så det å lære litt økonomi hadde jeg sikkert hatt godt av. tenkte derfor at det kunne vært lurt å lese litt om emnet. Noen som vet om noen bra bøker hvor man får en grunnleggende økonomisk forståelse?

Forhold til penger; risiko

Har noen kamerater som sitter på 50 000,- som ikke er interessert i å investere de pengene, for de er jo alt de har sier dem. Men sånn jeg ser det er den mulige gevinsten langt større enn femti tusen. Femti tusen er jo bare ett par måneders jobbing. Men treffer de en bra aksje kan 50 000,- være 400 000,- om ett par år.

Jeg sitter også med femti tusen og tenker at jeg bare skal knalle til å kjøpe noen litt høyrisiko aksjer som kan sprette i været.

Hvordan forholder andre seg til risiko og avkastning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tøffe og vanskelige tider i finansmarkedet og det er forventet at det vil fortsette å være slik i en periode. Jeg har kun et bet jeg er villig til å annonsere til mine bekjente når de spør meg hvilket selskap på Oslo Børs jeg har mest tro på fremover 3-5 år. (Jeg har også en viss tro på GOGL som mange vet, men det blir en annen historie da dette er en annerledes case)

Seadrill - Hvorfor?

Seadrill er et John Fredriksen kontrollert selskap som driver med borevirksomhet offshore.

Seadrill er hovedsaklig posisjonert i dypvanns-segmentet med både semi -nedsenkbare rigger og boreskip, men har også en flåte bestående av både tender og jackup rigger som borer på grunnere farvann. Selskapet var tidlig ute med å kontrahere rigger for dypvannsegmentet og er således det selskapet som er i mine øyne er best posisjonert for dette markedet i dag, med et godt forsprang på sine konkurrenter. I aksjonærlisten til Seadrill er det som sagt John Fredriksen som har kontroll med sine 34% av aksjene, mens hans våpendrager Tor Olav Trøim (tidligere adm. dir i DNO) sitter posisjonert med store deler av sin formue bundet opp mot selskapet. Dette er noe jeg mener er gunstig eierskap for selskapet med to personer som har en meget sterk track-record internasjonalt og har et renommé og rykte helt utenom det vanlige. Dette er en stor fordel når det kommer til å finansiering, samt kontrahering av riggene. JF Gruppen har gjennom årene opparbeidet seg et godt samarbeid med flere verft i Asia og det er få som vil komme i konflikt med JF Gruppen. De grepene som blir foretatt vil gange småaksjonærer såvell som stor aksjonærene.

Nøkkeltall:

EPS:

2008: 1.75$

2009: 3.11$

2010: 3.35$

P/E:

2008: 19

2009: 10.8

2010: 10.0

NAV:

105,- NOK

P/NAV: 1.5

Dividende for 2008E: 2$

Ifølge rigg-guru Gavin Strachan kan oljeprisen komme ned på 80$ fatet uten at riggvirksomheten vil bli påvirket. Strachan mener også at oljemarkedet i Brasil og Vest-Afrika vil bli essensielt viktige for dypvanns segmentet, og mener dagsratene kan ligge opp i mot 675.000$ dagen. Dette selv med store ekspansjoner i rigg-flåten. Strachan mener at det er underskudd på tilbud av rigger i hele 8 år fremover. I motsetning til shipping er det verre å kontrahere vekk markedet i rigg, dette fordi det er vesentlig dyrere å kontrahere rigger enn skip. Finanskrisen og innstramming av lån fra har også åpenbart gjort det vanskeligere å finansiere rigger den siste tiden.

Har vi sett starten på en energikrise?

Oljeprisen har steget i mange personers øyne dramatisk siste 12 måneder, men spørsmålet er om olje virkelig er dyrt på dette nivået? For amerikanske konsumenter med lave boligpriser og store lån er det nok det. President Bush har nå åpnet opp for olje boring på Amerikansk sokkel, noe som har vært forbudt siden 1981, samtidig som Petrobras allerede har sagt at det er riggmangel og har utsatt å bore på enkelte større felt på grunn av mangel på rigger. Det er få rigger ledige mens det er stadig flere steder det skal bores, og det skal bores dypt til fordel for Seadrill. Fra mitt stå sted ser dette stramt ut rigg markedet, desto høyere oljeprisen er jo mer villige vil nok aktører som Petrobras, Exxon, Total, BP osv. være til å betale dyrere for å leie riggene til Seadrill, og da må også NAV estimatet oppgraderes, selv om selskapet i en viss grad ikke vil bli priset på NAV, men utbyttekapasitet i årene som kommer. Ved høyere rater vil riggene bli mer verdt.

En verdenskjent olje magnat ved navn T. Boone Pickens har også uttalt at oljeprisen drives av demand og ikke tradere eller spekulanter slik mange hevder. En ting er åpenbart: Det blir ikke mer olje og verden sulter etter det!

Jeg tror nok vi ser olje på høye nivåer framover, men det vil nok være volatilt når vi er på slike høye nivåer vi ikke har vært på tidligere.

Utbyttepotensialet:

Seadrill vil bygge på samme modell som Frontline engang i tiden ble bygget opp på. Ship Finance er et selskap som også er eid av John Fredriksen. Dette selskapet vil bli brukt til å kjøp Seadrill sine rigger for så leie de tilbake til samme selskap. Når Seadrill gjør slike grep vil det bli frigjort mye kapital som vil bli gitt ut i utbytter samtidig som driften går sin gang. Vi så sist at West Polaris (Drillship) ble solgt for USD 850 mill. Denne dagen gikk Seadrill 6-7% på Oslo Børs, dette var noe jeg antydet som at folk enda ikke helt har tenkt over at Seadrill etter hvert har opparbeidet seg en stor flåte der de kan foreta slike grep med mange flere rigger når de vil dette. Seadrill er en utbytte case og vil gi utbytter på både driften og ved sale/leaseback til Ship Finance. Seadrill har den siste 2 ukene bestilt 4 nye Jackup rigger og 1 tender rigg. Dette ser jeg i sammenheng med at Scorpion Offshore oppkjøpet åpenbart ble lagt på is, da ledelsen så at det ville være mer gunstig å kjøpe nye rigger på verft i stedet for å høyne budet på Scorpion. Jeg ser også på denne nyheten som at Seadrill er optimistiske på markedet når de velger å kontrahere 5 rigger på såpass kort tid etter at en deal med Scorpion gikk i vasken. Dette vil hindre utbyttepotensialet, men kun kortsiktig.

-

Forholdet risiko og avkastning er et begrep som er bredt og omfattende.

Fundamentaler og nøkkeltal står i fokus når man ser på forholdet risiko og avkastning.

Et eksempel på lav risiko er å kjøpe aksjer der det er stor rabatt på underliggende verdier samtidig som selskapet utbetaler utbytter årlig. Dette uten at det er noe galt med ledelsen eller hvordan selskapet blir drevet. Kun undervurdert og underanalysert. De finnes på Oslo Børs også som alle andre. I denne anledning er HAVI et eksempel med NAV på 180 og en aksjekurs på 80 gir følgende: Du "betaler" egentlig kun 0.44 øre per 1,-

Det kan være vel så profitabelt å bruke teknikker som gir lavere risiko, for som i eksempelet i HAVI vil et mulig bud på selskapet gi en fantastisk avkastning, men også f. eks ved salg av assets. (såkalt asset-play noe som er vanlig i shipping selskaper)

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...