runerask Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Det som vil være problemet ditt er at på 12V, så har du ikke råd til å tape 1V i koblingene, det kan skille mellom timer på hvor lenge anlegget kan fungere. På 24V vil du ha litt mer å gå på i spenningstap, i tillegg til at du vil ha halve strømmen (som igjen gir deg enda mindre tap). Du vil sansynligvis også kunne få en mye mer effektiv inverter, pga. mindre tap. Det er en grunn til at hovednettet som frakter energi i Norge er på 416kW, og ikke 230V, og det blir noe av samme greia her. Jo, jeg jobber i E-verk så jeg er klar over den biten Men likevel, er det så veldig mye hjelp i det? (Er vel selve batterikapasiteten som er problemet her?) Overføringstap pleier somregel ikke være store biten, i forhold til overføringsbiten. Jo kanskje jeg har spenning en liten stund til, men er det lenge nok til at jeg blir fornøyd med resultatet? Jeg er kanskje litt kritisk, men er litt usikker på om jeg klarer i det hele tatt å få et anlegg som jeg blir fornøyd med hvis jeg kun baserer det på batteridrift. Men jeg skal sette meg ned om en liten stund og beregne litt elektromatte her, spennende med innspill og takker for alle tilbakemeldinger EDIT; Hvis jeg skal gå over på 24V så hadde kanskje en 24/12 volts omformer vært tingen, så slipper jeg så utrolig mange batterier. Bare litt dumt at den i linken ikke sendes til norge... I såfall er dette en inverter som er 24Volt, men er på "bare" 1200W. Hadde vel egentligt tenkt å gå litt opp...hehe Endret 20. juli 2008 av runerask Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Problemet ditt med å bruke 12V på så stor effekt er at et spenningsfall på 0,5V kan gi utslag i flere timer i driftstid. Om du klarer det skikkelig, så er det sansynlig at det kan bli snakk om flere dager mellom hver gang du må lade opp batteriene. 24V er vel mest brukt i båter, og der kan man finne rimelig store invertere, så du skal nok klare å finne 24V-invertere om du leter på rett plass (jeg vet ikke hvor). Å kjøre 24=>12V er totalt bortkastet. Tap i alle ledd. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Å kjøre 24=>12V er totalt bortkastet. Tap i alle ledd. Det jeg tenkte på var å bruke en 24V/12V omformer på dagens 12 volt anlegg, ellers må jeg ha et batteri som bare skal være for 12 volt. Det er iallefall ikke bra å ta ut 12 volt fra seriekoblete batterier. Men gir 24 volt så mye bedre effektfaktor sånn at jeg slipper å lade på flere dager??? Her sliter jeg med dagens system en kvelds forbruk, og da har jeg ikke fått montert inverter engang, eller ei brukt mikrobølgeovn osv..... Uansett; Da kunne jeg vel egentligt ha kjørt 24 volts anlegget helt isolert (med omformer 12V på eksisterende anlegg), og bare satt opp en lader på 24volt siden som var styrt via tenning. Da behøver jeg ikke denne Tremat-komponenten? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Har beregnet litt her, 12V og 24V. Hvis jeg stipulerer 1 ohm overgangsmotstand, og effektforbruk på 1KW. Da får jeg 6,9KW tap på 12 V, og 1,7KW tap på 24Volt. Er jo en forskjell der...hehe (Forbehold om regnefeil) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hvis du får 1 ohm på 12V.. og du klarer å ta ut 1kW, så er det noe galt et sted.. 1000W / 12V = 83A 83A * 1ohm = 83V .. det sier seg vel selv at det ikke er mulig å få 83V spenningstap når total påtrykt spenning er ~12V. Om man setter opp en limit på 1V spenningsfall, så ender man opp med at man totalt sett kan ha 1V / 83A = 0,012 ohm. Det sier kanskje litt om hvor mye en litt middels kvalitets kobling kan ha å si for hvor godt det fungerer. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Hvis du får 1 ohm på 12V.. og du klarer å ta ut 1kW, så er det noe galt et sted.. 1000W / 12V = 83A 83A * 1ohm = 83V .. det sier seg vel selv at det ikke er mulig å få 83V spenningstap når total påtrykt spenning er ~12V. Om man setter opp en limit på 1V spenningsfall, så ender man opp med at man totalt sett kan ha 1V / 83A = 0,012 ohm. Det sier kanskje litt om hvor mye en litt middels kvalitets kobling kan ha å si for hvor godt det fungerer. Du er inne på noe der...hehe...lenge siden jeg har tenkt elektroformler sist. Med andre ord så er overgangsmotstanden langt under ohmen... Akkurat nå sitter jeg å tenker på hvordan jeg kan evt. lagt anlegget over på 24 volt. Litt krøkkete å finne lader som 12/24Volt. Kanskje jeg burde fått meg dynamo på 24Volt, men da må jeg ha to dynamoer for selve bilen skal jo ha 12 volt EDIT; For 24V er det slik: 1000W / 24V = 41,66A 41,66A* 1ohm = 41,66V 1V / 41,66A = 0,024ohm. Det vil si med limit på 1 volt spenningstap bli grensen for motstand påtrykket spenning(spenningstall) i milli-ohm Endret 20. juli 2008 av runerask Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Vi snakker milliohm ja. Nå er det verdt å merke seg at på 24V vil du tåle mer spenningsfall enn du vil tåle på 12V. 1V av 12V er 8%. 1V av 24V er 4%. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 ....lurer på om det lureste jeg kan gjøre i første omgang er å skaffe meg et strømaggregat, så kan jeg bygge ut resten sånn etterhvert. blir jo ganske omfattende dette, og dyrt...hehe Jeg liker å gjøre ting skikkelig, men siden bilen er av eldre alder så må jeg bruke litt sunn fornuft også. Iallfall til jeg har fått den igjennom EU-kontrollen til våren. Jeg har funnet et bra strømaggregat som er passende her(Strømaggregat XG-SF2000), er til og med fjernstyrt i følge denne siden. Da er jeg iallfall klar til neste sommer, så kan jeg tenke og bygge ut anlegget etterhvert. Uansett må dagens 12 volt anlegg oppgraderes, tidligere eiere har lekt seg litt...hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå