Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Legge opp 230V i Bobil. Hvor mye strøm fra dymamo?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg en bobil, og planlegger å legge om 230Volt anlegget slik at jeg får 230V selv om jeg ikke er tilkoblet eksternt.

 

Tenker å kjøpe meg en 12VDC-230VAC inverter av denne typen.

 

Så må jeg bruke 25m2 kabel fra batteri i bodelen til inverteren.

 

Nå finnes det en slags regulator inni det ene skapet, tysk type. Den er merket med batterisymbol1 og 2, pluss et generatorsymbol. Regner med at den lader via batteriet via denne generator-plinten (tipper denne er 6mm2).

 

Men spørsmålet er om dette er bra nok. Hvis jeg bruker mikrobølgeovn på omkring kilowatten, som utgjør 100 A på 12V, om det blir for svakt.

 

Kanskje jeg bør montere opp en ekstra dynamo (hvis jeg finner plass), men hvor mye strøm gir en dynamo?

 

Nå er det vel normalt at mikrobølgeovn bare står på i få minutt om gangen, så kanskje det ikke er problem. Regner med å uansett å la bilen svive på tomgang når maten skal varmes... :p

 

 

Noen med innspill?

 

EDIT; Leif

Endret av runerask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg tror jeg ville satset på en iverter med mer overskudd på kapasiteten.

 

Har du et bra batteri, så er det ingen prblem å trekke ut en kilowatt eller to i noen minutter. Babygrøten må jo bli varm! Ellers er det lurt å satse på gass til oppvarming.

 

Trekker du 100 A i 5 min, og dynamoen leverer 50 A på tomgang, så må du lade i = 5*100/50 = 10 minutter på å lade batteriet opp igjen.

 

Sånt hardkjør sliter på dynamo, batteri og viftereimer. Husk reservereim!

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg tror jeg ville satset på en iverter med mer overskudd på kapasiteten.

 

Har du et bra batteri, så er det ingen prblem å trekke ut en kilowatt eller to i noen minutter. Babygrøten må jo bli varm! Ellers er det lurt å satse på gass til oppvarming.

 

Trekker du 1000 A i 5 min, og dynamoen leverer 50 A på tomgang, så må du lade i = 5*1000/50 = 100 minutter på å lade batteriet opp igjen.

 

Sånt hardkjør sliter på dynamo, batteri og viftereimer. Husk reservereim!

 

I følge mikrobølgeovn trekker den ca kilowatten, så inverter bør være stor nok, trudde jeg. Hvor stor mener du den må være?

 

Vil selvsagt bruke gassovn når det lar seg gjøre, men til oppvarming av frossen mat er jo mikroen best. På camping blir det nok kanskje ofte sånn...hehe

 

Tenkte å montere en ekstra dynamo, da blir vel tiden halvert ;)

Endret av runerask
Lenke til kommentar
dynamoen leverer 50 A på tomgang,

 

Satt og tenkte litt her.

 

Hvis du mener at en dynamo leverer 50A på tomgang, og jeg får meg en dynamo til blir det 2 x 50 = 100A.

 

Da belaster jeg jo ikke batteriet i det hele tatt :new_woot:

 

 

Hvis dette stemmer....

Lenke til kommentar

Hva dynamoen leverer er ikke godt å si (har ingen data på så gamle bobiler), vet ivertfall at på nyere Fiato Duacto fra tidlig 90 tallet leverete dynamoen ca 70A på diesel og 45A på bensin. Ville uansett byttet til en nyere dynamo fra en Fiat diesel for å kompensere for strømuttaket, de gamle dynamoene er ikke overdimensjonert akkurat og ladespenningen er heller dårlig. Skaff heller en solid dyanamo i stede for å hive på en ekstra, og sett et 115Ah batteri i bodelen (hvist det ikke allerede er det)

Lenke til kommentar
Hva dynamoen leverer er ikke godt å si (har ingen data på så gamle bobiler), vet ivertfall at på nyere Fiato Duacto fra tidlig 90 tallet leverete dynamoen ca 70A på diesel og 45A på bensin. Ville uansett byttet til en nyere dynamo fra en Fiat diesel for å kompensere for strømuttaket, de gamle dynamoene er ikke overdimensjonert akkurat og ladespenningen er heller dårlig. Skaff heller en solid dyanamo i stede for å hive på en ekstra, og sett et 115Ah batteri i bodelen (hvist det ikke allerede er det)

 

Det er en Diesel-motor, og et eget batteri i bodelen. Er ikke sikker på hvor stort batteriet er, men det er 1,5 gang fysisk større en vanlig bilbatteri. Antagelig rundt 115Ah.

 

Takker for tipset. Spørs om det ikke er enklere å få en skikkelig dynamo :thumbup:

Lenke til kommentar

Vannvittig heftige invertere da... Helt vilt å trekke flere kW fra 12V.. Spørs hvor godt et fritidsbatteri tåler å bli utladet med 110A.

Uansett, tilførselsledningen bør være korte og grove, så inverteren bør stå så nært batteriet som mulig, bruk heller forlengelse av 220V kabelen.

Dynamoer lader langt fra så mye på tomgang som påstemplet strøm. Eksempelvis kan en 55A dynamo kunne gi 20A på tomgang, og påstemplet strøm oppnår den først ved 2000 rpm.

En diesel kan ha annen reimutveksling enn bensin siden den ikke går så høyt i turtall, og dermed kanskje gi mer strøm på lavere turtall.

Det er nok bedre med en stor enn to små, men vær obs på at en høystrømsdynamo ikke nødvendigvis gir høyere strøm på tomgang enn en mindre. Det må du sjekke spesifikt for den du evt. tenker kjøpe.

Lenke til kommentar
Vannvittig heftige invertere da... Helt vilt å trekke flere kW fra 12V.. Spørs hvor godt et fritidsbatteri tåler å bli utladet med 110A.

Uansett, tilførselsledningen bør være korte og grove, så inverteren bør stå så nært batteriet som mulig, bruk heller forlengelse av 220V kabelen.

Dynamoer lader langt fra så mye på tomgang som påstemplet strøm. Eksempelvis kan en 55A dynamo kunne gi 20A på tomgang, og påstemplet strøm oppnår den først ved 2000 rpm.

En diesel kan ha annen reimutveksling enn bensin siden den ikke går så høyt i turtall, og dermed kanskje gi mer strøm på lavere turtall.

Det er nok bedre med en stor enn to små, men vær obs på at en høystrømsdynamo ikke nødvendigvis gir høyere strøm på tomgang enn en mindre. Det må du sjekke spesifikt for den du evt. tenker kjøpe.

 

Jo, jeg har tenkt å plassere batteri og inverter ved siden av hverandre. I dag står batteriet for bodelen på motsatt side av 230VAC-inntaket. Men har tenkt å flytte dette over på "rett" side. Det krever litt omkobling, men etter å ha sett gjennom 12Volt systemet er det ikke så ille.

 

Har funnet ut at jeg vil ha litt større inverter, sånn i tilfelle. Er denne typen som er aktuell. Denne er det også lade-funksjon i slik at jeg kan fjerne dagens lader.

 

Jeg vurderer også å skifte ut dagens dynamo, men kommer nok ikke til å skje men helt en gang.

Lenke til kommentar

Var på en test-tur torsdag til fredag, og oppdaget følgende:

 

Bobil-batteriet ble liksom ikke ladet under kjøring eller når bilen sto på tomgang. Litt rart da jeg trudde at en regulator (trur jeg det er) som heter Tremat TS45, tysk sak. Noen som vet mer om denne komponenten?

 

Målte 2 volt på skruen som var merket med G (G for generator, altså dynamo?) under tomgang. Må nok sjekke ut det der litt mer, men likevel...

 

Så trakk fjernsynet ganske mye strøm (spenningen sank 1-2 volt), og fjernsynet begynte etter hvert å hakke. Dette er en CRT-tv. Tenkte at jeg burde kanskje ha en LCD i stedet, men dem trekker vel bare mer strøm, når jeg tenker meg om. Dette fjernsynet mitt trekker ca 46 watt (målt, har ikke funnet spesifikasjoner)

 

Lurer på om denne Trematen er defekt, ellers kan jeg jo bare jukse med å legge en ledning (6-10 mm2) immellom batteriene, med rele som styres via tenning. Da vil selve bilbatteriet ikke bli tømt om bodel-batteriet skulle bli tomt

 

 

 

 

EDIT; Legger ved koblingsskjema slik jeg oppfatter 12volts anlegget. Med forbehold om feil.

12V_anlegg_bobil.pdf

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Den Tremek saken er en batteri-isolator som kobler batteriene fra hverandre om ikke dynamoen lader. Den har visst en egen kurs for kjøleskapet som da også kobles ut når dynamoen ikke lader. Vil tro at G-tilkoblingen går til D+ (ladelampen) på dynamoen. Denne skal holde samme spenning som batteriet, også på tomgang, men ikke hvis ikke motoren går, da vil det vel bli ca. 2V der og ladelampen lyser. Hva er spenningen på startbatteriet?

Du får sjekke ut dette fremme på dynamoen så du er sikker på at den fungerer helt før du begynner å koble opp noe annet. Tremeken er jo laget for akkurat denne funksjonen men kan vel selvfølgelig bli defekt. Den tåler visst 45A ladestrøm og 20A forbruk på kjøleskapet. Prøv evt. å koble G-terminalen til + og se om den lader bo-batteriet da.

Lenke til kommentar
Den Tremek saken er en batteri-isolator som kobler batteriene fra hverandre om ikke dynamoen lader. Den har visst en egen kurs for kjøleskapet som da også kobles ut når dynamoen ikke lader. Vil tro at G-tilkoblingen går til D+ (ladelampen) på dynamoen. Denne skal holde samme spenning som batteriet, også på tomgang, men ikke hvis ikke motoren går, da vil det vel bli ca. 2V der og ladelampen lyser. Hva er spenningen på startbatteriet?

Du får sjekke ut dette fremme på dynamoen så du er sikker på at den fungerer helt før du begynner å koble opp noe annet. Tremeken er jo laget for akkurat denne funksjonen men kan vel selvfølgelig bli defekt. Den tåler visst 45A ladestrøm og 20A forbruk på kjøleskapet. Prøv evt. å koble G-terminalen til + og se om den lader bo-batteriet da.

Takker for svar, blir noe å henge fingrene i morgen :D

Lenke til kommentar
om den inverteren der skal kunne brukes på fullt, trekker den i overkant av 270 ampere ved 13 volt. Dette er MYE!

Jeg vil tippe at ikke startmotoren din trekker så mye strøm engang.

 

Jeg er klar over det, men tanken var bare å ha en inverter som var såpass stor at den iallefall ikke var svakeste ledd.

 

Etter den test-turen jeg hadde har jeg begynt å tenke at jeg nok bør ha et aggregat når mikrobølgeovn skal brukes. Så må jeg kanskje få meg solcelle-anlegg. Har sett en solcelle anlegg som ga 100W, noe som er perfekt for å holde "hvile-last" i sjakk, selv om jeg burde hatt 200W i solceller.

 

Problemet er også kostnadene på å få dette gjennomført, solceller er jo ikke akkurat billig, så kommer inverter på noen tusen. Så det baler fort på seg, derfor må jeg vurdere og tenke på hvilken løsning som blir best. Skal ta meg en tur til en bobil selger ogå snart, for å få noen råd ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville vurdert å montere et helt nytt batterianlegg i tillegg til det gamle som gikk på 24V, så skaffet en feit lader for 12=>24V. Å trekke flere kW ut av 12V er totalt håpløst. Med gode koblinger og et par 12V-batterier i serie med en 24V=>230V-inverter, så burde det gå an.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ville vurdert å montere et helt nytt batterianlegg i tillegg til det gamle som gikk på 24V, så skaffet en feit lader for 12=>24V. Å trekke flere kW ut av 12V er totalt håpløst. Med gode koblinger og et par 12V-batterier i serie med en 24V=>230V-inverter, så burde det gå an.

 

 

Spørsmålet er bare om dette gir nok strøm?

 

Dette gir vel i teorien dobbel effekt i forhold til ett batteri, men det blir nok i minste laget tror jeg.

 

Men det var en kjekk tanke, noen som har meninger om forslaget?...

 

 

EDIT; Fant en inverter her som er 24v.

 

Men hadde det ikke vært like greit med to batterier på 12 volt i parallell?

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Du får aldri nok strøm til å drive flere kW ut av generatoren til bilen, det kan du bare glemme, men du kan ha en batteribank som gir deg mulighet til å kanskje kjøre en mikrobølgeovn over en stund, en TV som holder i endel timer, osv. men du vil være nødt til å lade det over tid.

 

Du kan godt bruke to invertere på 12V, men du vil ikke kunne paralellkoble dem. Det blir da separate kretser på 230V-siden, noe som ikke er noen stor fordel. Paralellkobler du bare 2 12V-batterier har du uansett ulempen med at du må ekstreme ledninger mellom inverter og batteri, noe du vil kunne redusere betraktelig ved å bruke 24V (strømmen blir halvvert).

Lenke til kommentar
Du får aldri nok strøm til å drive flere kW ut av generatoren til bilen, det kan du bare glemme, men du kan ha en batteribank som gir deg mulighet til å kanskje kjøre en mikrobølgeovn over en stund, en TV som holder i endel timer, osv. men du vil være nødt til å lade det over tid.

 

Du kan godt bruke to invertere på 12V, men du vil ikke kunne paralellkoble dem. Det blir da separate kretser på 230V-siden, noe som ikke er noen stor fordel. Paralellkobler du bare 2 12V-batterier har du uansett ulempen med at du må ekstreme ledninger mellom inverter og batteri, noe du vil kunne redusere betraktelig ved å bruke 24V (strømmen blir halvvert).

 

Jeg hadde ikke tenkt å parallelkoble invertere ;)

 

Hvis jeg tar å parallellt batterier med et ledningsett fra hvert batteri, det er jo faktisk to skruekoblinger på inverteren. Da vil strømmen bli halv på hvert ledningsett.

 

Men uansett blir dette ikke noe som varer særlig lenge. Må nok ha et aggregat her på ett vis, og solceller.......

 

Lurer bafre på hvor jeg skal begynne, litt dyrt å kjøpe inn alt dette på en gang..hehe

Lenke til kommentar

Det som vil være problemet ditt er at på 12V, så har du ikke råd til å tape 1V i koblingene, det kan skille mellom timer på hvor lenge anlegget kan fungere. På 24V vil du ha litt mer å gå på i spenningstap, i tillegg til at du vil ha halve strømmen (som igjen gir deg enda mindre tap). Du vil sansynligvis også kunne få en mye mer effektiv inverter, pga. mindre tap.

 

Det er en grunn til at hovednettet som frakter energi i Norge er på 416kW, og ikke 230V, og det blir noe av samme greia her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...