patrickk Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Jeg har en Peugeot 307 2007 mod. (ikke stasj!) som jeg vil lakkere på nytt. Jeg fikk vite at i Danmark var det rimelig og god kvalitet. Men er det noen som har efaring med dette, og hvor jeg kan finne en seriøs foretning? Jeg har mest lyst å få lakkert den i "gammel" lakk som holder bedre, men ikke ett must. Så har noen tips om hvor, hva det koster, og kvaliteten på arbeidet? 307 er en 2.0 l HDI med 139HK, og jeg har tenk å få ny front, sitte på skjørt, og ny bakparti (før jeg reiser). Ny potte® hvis økonomi. Chipp er bestillt, intercooler, og nytt luftfilter skal kjøpes. Men lønner det seg å kjøpe alt i danmark, og få lakkøren til å montere fanger osv. Sitter stor pris for svar og bilder skal komme så snart den har blitt oppgradert (må snarest mulig få gjort dette). Endret 12. juli 2008 av patrickk Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det er bedre om du bruker 200kr mer i bensin og kjører til Polen for å få det gjort til under halve den prisen igjen.. Lenke til kommentar
patrickk Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Det er bedre om du bruker 200kr mer i bensin og kjører til Polen for å få det gjort til under halve den prisen igjen.. Ok. Men hvilke firma har dere efaring med da? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har en Peugeot 307 2007 mod. (ikke stasj!) som jeg vil lakkere på nytt. Jeg fikk vite at i Danmark var det rimelig og god kvalitet. Men er det noen som har efaring med dette, og hvor jeg kan finne en seriøs foretning? Jeg har mest lyst å få lakkert den i "gammel" lakk som holder bedre, men ikke ett must. Så har noen tips om hvor, hva det koster, og kvaliteten på arbeidet? 307 er en 2.0 l HDI med 139HK, og jeg har tenk å få ny front, sitte på skjørt, og ny bakparti (før jeg reiser). Ny potte® hvis økonomi. Chipp er bestillt, intercooler, og nytt luftfilter skal kjøpes. Men lønner det seg å kjøpe alt i danmark, og få lakkøren til å montere fanger osv. Sitter stor pris for svar og bilder skal komme så snart den har blitt oppgradert (må snarest mulig få gjort dette). Kan jeg spørre hvorfor du vil lakkere en så ny bil? Er det bytte av farge det er snakk om? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Skjønner ikke det jeg heller, da etterlakkering blir aldri like god som orginallakk! Med gammel lakk, mener du da oljebasert lakk? Også kallt industrilakk.. Skjønner heller ikke hvordan Danmark skal være billigere. De har billigere alkohol og tobakk på grunn av lavere avgifter, men lønna deres er på samme nivå som vår. Endret 14. juli 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
patrickk Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Skjønner ikke det jeg heller, da etterlakkering blir aldri like god som orginallakk!Med gammel lakk, mener du da oljebasert lakk? Også kallt industrilakk.. Skjønner heller ikke hvordan Danmark skal være billigere. De har billigere alkohol og tobakk på grunn av lavere avgifter, men lønna deres er på samme nivå som vår. Jeg fikk vite at det var "mye" billigere i Danmark. Tingen er at når jeg skal ha ny front osv, så må jeg lakkere den uansett. Jeg har tenkt å få ny lakk pga fargen, og dekor. Han jeg har brukt før til lakkering er på ferie og kommer ikke hjemme før om en måned. Pg jeg skal nedover til Tyskland, og da var danmark i boks også. Men ikke noe problem å kjøre til Polen. Ja jeg tenkte på den "gamle" lakken som ble brukt før i tiden, men ble fjernet pga miljøet. (Husker ikke hva den heter men vi har en gammel ford 1966 mod, og orginal lakk som ser "like" ny ut som den gang). Dette er fordi at da slipper jeg å få disse små ripene med håndtakene som er normalt etter negler. Jeg vet at orginal er best, men det ser litt dumt ut med halvferdig lakkert bil. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Skjønner ikke det jeg heller, da etterlakkering blir aldri like god som orginallakk!Med gammel lakk, mener du da oljebasert lakk? Også kallt industrilakk.. Skjønner heller ikke hvordan Danmark skal være billigere. De har billigere alkohol og tobakk på grunn av lavere avgifter, men lønna deres er på samme nivå som vår. Moms på tjenester kan jo være en grunn til evt. prisforskjell. Husk at vi, her i Norge, betaler 25% moms på slike ting. Men ellers er jeg enig...ville ikke omlakkert en såpass ny bil...i så fall ikke noe annet sted enn fabrikk. Pantera Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 De har for øvrig 25% mva i Danmark også Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Alle lakkverksteder i dag bruker vel vannbasert base? Vet at det finnes vannbasert klarlakk òg, men vet ikke hvor utbredt dette er ... Polen er billig ja, sjek litt i "Lakk og karosseri"-delen på Bilforumet.no, der står det litt nyttig. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 De har for øvrig 25% mva i Danmark også Moms har dem, men ikke på tjenester, slik som her i Norge, medmindre de har innført det ila av de siste par årene. Pantera Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Alle lakkverksteder i dag bruker vel vannbasert base? Vet at det finnes vannbasert klarlakk òg, men vet ikke hvor utbredt dette er ... Polen er billig ja, sjek litt i "Lakk og karosseri"-delen på Bilforumet.no, der står det litt nyttig. For å kalle lakk for billakk, så må den være vannbasert. Men for å kalle en lakk for industrilakk, trenger den ikke å være vannbasert. Tror ikke industrilakk er så utbredt i lakkverksteder. Lakk fra 60 tallet var vel også blyholdig. Dette er jo helt slutt. Men. Selvom du lakkerer med en oljebasert lakk, men slurver med herdetid og grunnarbeid, blir fortsatt resultatet like dårlig. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Er det faktisk så billig at det lønner seg å ta bryet med å kjøre ned dit kun i den ærent å omlakkere bilen? Hva ligger ca en hellakkering av en bil på ved et slikt verskted, inkludert litt rustfjerning? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Det er endel billigere i danmark. Har bodd i Aalborg i 10 år; og jeg vet at det finnes en del verksteder som tar fulle lakkjobber til rundt 15 lapper. Men, i Polen kan du få komplett lakk + montering av frem+bakfanger til 1000 Euro. Slenger du da på 100 euro i tips til, får du proft utført arbeid. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hm, rundt 8k var ikke så ille, men med komplett, mener du da motorrom, dørkarmer osv? Eller er det kun vanlig hellakkering du snakker om? Altså alle utvendige flater. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Det er full stripp minus motor. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Har sett priser på 3-10 000 for komplett hellakkering i Polen, og da med bra arbeid. Skal du handle styling, ville jeg også gjort det i Polen. Har flere bekjente som har handlet styling fra Tuningzone.pl, og jeg regner med at disse også har kjennskap til lakkverksted i området. Uansett, søk litt rundt, og finn et skikkelig firma ... så slipper du å kjøre ned en gang til for å fikse feil. Jeg sier ikke at alle firma i Polen er useriøse, for det er de absolutt ikke, men jeg ville sjekket litt og hørt med andre som har lakkert bilen i Polen. Når sant skal sies har jeg hørt en del røverhistorier om "lakkverksted" i Norge som bruker billigsprøyter og ikke en gang har lakkboks. Så det er ikke bare i Polen man bør være obs. RS125: Der jeg handler lakk får jeg tynnerbasert lakk (både single stage og vanlig metallic med klarlakk), men alle lakkverksted jeg vet om bruker vannbasert. Er det forskjellig regelverk for privatpersoner og bedrifter? Endret 16. juli 2008 av Oddvar Knus Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Nå fikk jeg nesten trua på å kjøre ned dit neste sommer. Har to paneler og noen hjulbuer som skulle vært valset og omlakkert til jeg setter på nye felger. Kan jo handle nye felger også når jeg først er nedi der også. Men snakker de noe annet språk enn sitt eget nedi der da? Franskmenn er vel så vidt jeg vet veldig sta på å ikke snakke engelsk osv. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 De fleste unge personer snakker greit engelsk der, akkurat som i Norge. I hvert fall de jeg har snakket med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå