voxra Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Før Det er 3 år siden jeg satt sammen PC'en jeg har hatt til nå. PII 230MHz (tror jeg). Stor harddisk, godt med minne og romslig kabinett med god strømforsyning har gjort at jeg har klart meg fint med denne (har puttet litt kort i etter hvert). Mest databasearbeid og php-koding gjør at jeg ikke har hatt de helt store kravene. Har startet med litt audio-redigering, noe som selvsagt går veldig tregt med en PII. Jeg vil ha alt nytt, det er uansett bare kabinettet jeg fortsatt kunne ha brukt. Da legger jeg heller ut for et ekstra kabinett, så jeg kan ha den gamle i tillegg ei stund. Nå Jeg skal ta opp fra miksepult (Behringer Eurorack MX-2004). Ingen instrument, bare fem kvinnestemmer (fem mikrofoner) via klangmodul inn til mixepulten. I hvilken ende skal jeg starte å velge komponenter? Vil gjerne ha noe som holder ei stund, og som er oppgraderingsvennlig. Jeg vil ha to skjermer, har postet eget spørsmål i skjerm-forumet om dette. Skal jeg starte med å finne et hovedkort, og så finne ting som går sammen med dette? Jeg har kikket litt på det andre som er skrevet, men jeg er ikke interessert i hverken overklokking eller spill så jeg vet ikke om anbefalingene vil være de samme for meg. På forhånd takk, Randi A. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Du burde finne deg et godt hovedkort, god prosessor og mye og bra ram Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 til denen typen arbeid har ihvertfall jeg funnet ut at Intel er det beste valget, AMD just dont got the power. La meg sette opp ett forslag som burde holde en stund. Asus P4G8X hovedkort, ca 1850,- Intel P4 2,53 GHz, 1997,- 2x TwinMos 512MB PC3200 DDR Ram, 2x836,- Seagate Barracuda V SATA 120 GB disk, ca 1600,- Kabinett klarer du sikkert finne selv, feks Chieftec Dragon, kster rundt 900,- med PSU Lydkort, Creative Audigy 2 Platiunum EX, 1865,- er ett bra kort men du finner sikkert bedre til akkurat det du vil jobbe med, selv om dette kortet holder lang vei og har alt av tilkoblinger du noensinne kunne trenge. Disse prisene er hentet fra komplett.no, du finner det muligens billigere ett eller annet sted men komplett.no er ihvertfall en seriøs aktør med veldig god service etc. Hvis dette blir for dyrt eller du vil ha mer hjelp så send gjenre en privat beskjed så kan jeg hjelpe deg videre Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg vil bare ha gode komponenter :wink: Har aldri starta helt fra scratch før, har alltid hatt en eller annen del som begrenset valget av det neste jeg skulle kjøpe... OK, så hva er et godt hovedkort, en god prosessor og god ram (masse ram forstår jeg) til mitt behov? Randi A. Lenke til kommentar
umy Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 hvis du ikke har gjort deg opp et valg enda, så se på om du vil fortsette med intel, eller bytte til amd. så velger du deg en prosessor i den prisklassen du ønsker deg, og finner deg så et fint hovedkort, (de fleste nye hovedkort støtter alle cpu hastigheter til den typen cpu (amd/intel) husk på å se på hvilken ramtype du vil ha, sdram /ddr sdram. ddr er best, men litt dyrere. Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg er ikke sikker på hvor godt lydkort jeg egentlig trenger. Jeg har ikke tenkt å bearbeide lyden så veldig. Frekvensområdet til kvinnestemmer er ganske begrenset (110 Hz-ca 880 Hz + overharmoniske (overtoner om du vil). Klangen er allerede lagt på av en Lexicon-boks som er koblet til miksepulten. Er ikke sikker på om jeg må ha eksternt lydkort i det hele tatt? Takk for hjelp så langt, Randi A. P.S. Har tenkt å kjøpe fra komplett, har aldri handlet noe annet sted. De mente jeg ville være best tjent med en P4 til det jeg skal bruke PC'en til. [Editert, tillegg: problemet jeg har nå er at f.eks. å lage en mp3-fil av et 2.5 minutts stereo-opptak tar flere minutter. Da er det vel kraftigere CPU jeg trenger?] Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg vil bare ha gode komponenter :wink: Har aldri starta helt fra scratch før, har alltid hatt en eller annen del som begrenset valget av det neste jeg skulle kjøpe... OK, så hva er et godt hovedkort, en god prosessor og god ram (masse ram forstår jeg) til mitt behov? Randi A. hvis du BARE skal ha gode komponenter følger du det jeg har satt opp det er det beste av det beste som er å grave opp akkurat nå glemte ett skjermkort men det er ikke det mest kritiske i ett slikt system, sjekk rundt etter ett Geforce4 ti4200 eller Radeon 9500 kort eller noe slikt Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Takk, jeg skal inn på Komplett nå. Når det gjelder skjermkort, kunne du ha tittet på spørsmålet mitt i skjermkort-forumet? Tror overskriften er 'LCD m/høy oppløsning' eller noe slikt. Randi A. Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Til proff lydredigering er Hammerfall kortene med breakoutboks det beste.. Driver med lydredigering selv, og har EWX 2496 kortet fra terratec. Hvis du vil ha muligheten til og ta opp de fem stemmene flerspors, så burde du ta Hammerfall (med skikkelig bra ADDA konvertere..). Skal du mikse det til stereo gjennom behringer mixern din så kan du jo kjøpe noe lignende det jeg har.. Bra lydkvalitet, med phonokontakter bakpå.. Klarer avanserte softsynther og det meste, bra ADDA konvertere, men bare stereo.. Kommer an på hva du behøver, men bruker du bare mixeren har du ikke behov for flersporsopptak for den har antageligvis bare stereo utgang.. Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Skal mest bruke det til å ta opptak av øvingene, kanskje lage en demo el.l. Tror jeg venter litt med lydkort, det er sikkert et integrert i hovedkortet jeg kan starte med. Takk :-) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Det er 3 år siden jeg satt sammen PC'en jeg har hatt til nå. PII 230MHz (tror jeg). Stor harddisk, godt med minne og romslig kabinett med god strømforsyning har gjort at jeg har klart meg fint med denne (har puttet litt kort i etter hvert). Mest databasearbeid og php-koding gjør at jeg ikke har hatt de helt store kravene. Er sikker lengre siden du satte opp denne vel? Pentium2 230 kom vel i 98, men nok om det. Skal du ha en bra pc må du betale en del, du sier ikke hvor mye du har tenkt å bruke. Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Du har helt rett, det er nok fire år siden! Da må jeg si jeg har vært heldig, alt virker fremdeles. Jeg har egentlig ikke satt noe grense for hvor mye penger jeg skal bruke, men jeg har moderate krav og vil jo ikke sløse heller. Det eneste jeg ønsker meg som er litt utover det vanlige er et stooort skrivebord. Det betyr ikke store skjermer, men 2 mindre med mange piksler på sånn at alt blir smått og fint (se ellers skjermspørsmålet mitt i skjerm-forumet). Takk for hjelp så langt, jeg prøve-adderer hos Komplett underveis... Randi A. Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Nå er jeg kommet så langt (har tatt til meg rådene fra darkfury som dere ser): Asus P4G8X/DELUXE/GD Hovedkort S478 - E7205, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, IEEE1394 1 865,00 Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533 - Socket PGA478, 512kB "Northwood" 1 997,00 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond - Minne 184-P (for DDR-PC400MHz), CL2.5 1 672,00 (for to) Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM - S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3120023AS 1 684,00 Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Blå - Kabinett m/360W MX-01BL-D P4 / AMD 905,00 Logitech Cordless Desktop Comfort - (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail 860,00 Totalt så langt, 8 983,00 Da mangler jeg skjermer og skjermkort. Noe mer? Jeg var veldig misfornøyd med det forrige Logitech-tastaturet jeg hadde, men jeg har lest at Comfort skal være stillegående? Det forrige klikka så fælt at jeg solgte det etter noen få dager. [tillegg] har cd-brenner jeg kan bruke [/tillegg] Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 alle nye tastaturer fra logitech bråker ikke i det heletatt og er i tillegg utrolig behagelige å skrive på desktop navigator SE anbefales (tror det var det det het) Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 hva med å sjekke procom's referance pc? burde vel være helt perfekt til ditt formål..? http://www.procom.no/refpc.htm ... Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 hva med å sjekke procom's referance pc? burde vel være helt perfekt til ditt formål..? http://www.procom.no/refpc.htm ... Enig! Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Stilig, det er jo omtrent det jeg har fått råd om. Men, bråker ikke WD sine disker lenger? Jeg kjøpte en WD Caviar 100GB IDE 7200RPM for et år siden, den bråker noe aldeles forferdelig. Randi A. Lenke til kommentar
voxra Skrevet 15. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2003 Noen kommentarer på kabinettet? Jeg bare klikket på et som kostet under 1000,- med strømforsyning... Med: 2 stk Hansol 17" CRT 720D TCO-99 Skjerm INVAR, DynaFlat (2xkr1411) og et Sapphire Radeon 9000 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI 9000, DVI, TV-Out, Retail 845,00 (står at den er dual-DVI) -er jeg nå oppe i 59 kilo og kr 12.750,- så det er fint om et eventuelt forslag til kabinett ikke er noe særlig tyngre (12 kg) eller dyrere (905). Et lettere og billigere kanskje? Randi A. Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Stilig, det er jo omtrent det jeg har fått råd om. Men, bråker ikke WD sine disker lenger? Jeg kjøpte en WD Caviar 100GB IDE 7200RPM for et år siden, den bråker noe aldeles forferdelig. Randi A. de bråker noe rått, sats på Seagate Barracuda V SATA istede, de er litt dyrere men du taper ikke ytelsen som er forskjellig mell WD og Seagate på P-ATA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå