Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å komme inn under kamper osv?

Anbefalte innlegg

Forslaget jeg hadde tenkt å bruke ovenfor BVIF var at de kunne bruke bildene mine gratis enn så lenge de akreditterte meg meg for dem. Da får jeg trene meg på kampbilder, får litt publisitet og de får bilder uten bevegelsesuskarphet (som for mange av bildene på siden hadde :p )

Men har sendt mail, vet at Stabæk sine kamper ikke var preget av Hafslund vektere, der knipset jeg med D70 og 18-70 i mangel på bedre utstyr :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bare tenker litt høyt her, men kan det tenkes at årsaken til at man ikke får ha med seg "proffutstyr" uten pass er rettigheter? I Norge så er det jo forhandliger i øst og vest om hvem som får lov til å dekke kampene.

Meget mulig det, men fremdeles burde det vel gå ann å få ta bilder av slike kamper på en eller annen måte :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det foreligger en slik avtale om stillbilder som de har til TV-overføring. Sistnevnte gjør det jo mulig å følge kampen live, mens et bilde i Ytre Smøla Tidende er ikke like konkurrerende med selve stadion. Nei, det har nok mer med å begrense antall fotografer før det tar helt overhånd. Det siste gjelder spesielt konserter. Åpner de for en amatør, så åpnes det raskt for to tre fotografer også. Og så blir det problemer i døren etterhvert som tiden går og "alle" ønsker å ta slike bilder.

Lenke til kommentar

I stedet for å tilby deg å jobbe gratis kan du labbe innom avisen med noen bilder, forklare at du liker sportsfoto, og spørre om de kunne tenke seg å la deg være med en av deres fotografer på jobb en dag. Det kan være lurt å ta en kamp som ikke er spesielt viktig, da er det lite presse der. Selv labbet jeg rundt på Storhamar Dragons mot et Askerlag, og det gikk helt finfint. Men så var det gjengen min fra skolen, en fotograf fra HA og et par andre der, så det var god plass. Avtale på forhånd sier seg selv.

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre dersom du virkelig vil inn bland pressefotografene er å ringe opp avisen som dekker ditt område og tilby deg å jobbe gratis som fotograf nr2. Slik jeg kjenner økonomien i lokalaviser vil de aldri avslå gratis arbeidskraft. Du kan eventuellt foreslå en avtale der du jobber gratis, men får betalt dersom de bruker et av blinkskuddene dine.

Å jobbe gratis er også en ypperlig måte å gjøre seg særdeles upopulær blant andre fotografer på.

Joda, men det er viktig å presisere at man er "ute på prøve" Snakker ikke om å ta plassen fra en annen fotograf, men være et supplement. Dersom du blir så god at avisen vil sende deg alene til kamper ol. må du selvsagt kreve betalt.

Lenke til kommentar

Da var Stabæk ok:

Hei!

Man har lov å ha med Stillbilde kamera på kamp, men ikke VIDEO.

Du kan ta bilder fra din tribuneplass, men husk at dersom linser etc er så stor at det er til sjenanse for øvrige publikummere må dette aksepteres.

Det er kun pressefotografer som får akkreditering til indre bane.

Så får håpe 70-200 ikke er så plagsom ;D

Lenke til kommentar

Interessant at Stabæk lot deg få koma inn med kamera.

Reglane på Ullevål er noko uklåre - det er ikkje lov å ta med videokamera/lydband - men fotografiapparat/kamera er ikkje nemnt. Dette står om mobiltelefonar: "MOBILTELEFON KAN KUN BENYTTES TIL PERSONLIG OG PRIVAT BRUK. DET ER FORBUDT Å VIDERESELGE BILDER TATT MED MOBILTELEFON." http://www.ullevaal-stadion.no/novus/uploa...ONREGLEMENT.pdf

Her er avtalen Norsk Supporterallianse har gjort med NFF:

http://www.fotballsupporter.no/index.php?o...64&Itemid=1

Det var ganske vilt ei stund, då supportarklubbane vart nekta å ta bilete av sine eigen tribunearrangement...

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke lese hele tråden, men jeg har tatt med meg mitt kamera en haugevis av ganger på fotballkamper uten noe problem. Både på hjemmekampene til VIF og en del bortekamper, og jeg har alltid blitt ransaket og ingen av vaktene har brydd seg i det hele tatt om jeg har med mitt kamera (som kan se nokså truende ut når 18-200 zoomen er dratt helt ut). Så hvis noen nekter deg er det antakeligvis en eller annen sommervikar som ikke aner hva dem snakker om.

Lenke til kommentar

Har selv alltid med meg kamera på kamp. Har aldri vært noe problem.

Driver en fotballside selv, og var i Molde for en tid tilbake. Gikk inn presseinngangen, og spurte om å få ta bilder. Fikk da en gul vest, og fikk tilgang til å stå på indre bane, rundt banen.

Så det kan vel variere. Skulle gjerne hatt pressekort selv, men forstår det slik at det er noe vanskelig. Har tross alt en godt etablert nettside (lokal sådan).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...