Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å komme inn under kamper osv?


Anbefalte innlegg

Jeg går snart til innkjøp av noe ekstra utstyr, og hovedsaklig vil jeg leke meg med bilder under følgende eventer:

 

Konserter

Basket/Fotball osv kamper

 

 

Av erfaring så husker jeg at D2h og sigma 70-200 ikke ble så verdsatt på kampen mellom VIF og et annet lag på Ullevål. Så det jeg undres på er; hvor vanskelig er det på de mer enkle kampene, stabæk osv, og basket kamper å kunne få ta bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå går jeg så og si aldri på fotballkamper, så dette var jeg ikke klar over. Mener du at publikum ikke får lov å ta med "proffesjonelt" utstyr inn på tribunene for å fotografere til eget bruk?

Hva er i så fall grunnen til det?

Endret av Kjell Arne Steinsvik
Lenke til kommentar

Dette høres unektelig rart ut.

Da kan man stille Hafslund følgende spørsmål:

1) Hvor går grensen mellom amatørutstyr og proffustyr?

2) Hvilken regelhjemmel har de til å stenge ut folk for å eie "feil" (riktig) fotoutstyr?

3) Hva er grunnen?

4) Hvilke kamper gjelder det?

 

Det er merkelig at man må vise pressepass for å slippe inn med "proffkamera", mens alle andre kan dra med kompaktkamera/mobilkamera uten problemer.

Dette er i seg selv kanskje en nyhetssak for diverse aviser. Tips lokalavisen din om hva som skjedde!

 

Edit: Forresten heter det ikke "hvem idiot", men "hvilken idiot" (i signaturen din).

Endret av Kjell Arne Steinsvik
Lenke til kommentar

Klar over det, men sitatet var slik, så ved å endre det, så ødelegger jeg det personen sa hehe.

 

Løste det hele ved å sende VIF,BVIF og Stabæk sine styrer en epost hvor jeg ba om lov eller instruksjoner på hvordan dette skulle løses.

 

Mistenker at det med Hafslund skyldtes rettigheter, og at et D2h SLR kamera var veldig enkelt å se med en 70-200, kontra et Mju digitalkamera.

På en annen side; merkelig nok truet vekteren med å ta utstyret fra meg om jeg prøvde meg mer.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Klar over det, men sitatet var slik, så ved å endre det, så ødelegger jeg det personen sa hehe.

 

Løste det hele ved å sende VIF,BVIF og Stabæk sine styrer en epost hvor jeg ba om lov eller instruksjoner på hvordan dette skulle løses.

 

Mistenker at det med Hafslund skyldtes rettigheter, og at et D2h SLR kamera var veldig enkelt å se med en 70-200, kontra et Mju digitalkamera.

På en annen side; merkelig nok truet vekteren med å ta utstyret fra meg om jeg prøvde meg mer.

Om vekteren hadde prøvd å stjele utstyret ditt (korrekt terminologi, 'ta fra' er kun en omskrivning) burde du motsatt deg det på det sterkeste. I verste fall er det tillatt å benytte selvforsvar når man utsettes for ransforsøk. Tja. 70-200 er jo ikke bygget som et korthus ...

 

:p

Lenke til kommentar

Det har med arrangørens ønske om å "eie" eget arrangement. En presseansvarlig sa til meg: "vi slipper kun inn folk med små kameraer, for med disse får de ikke gode bilder uansett." De er avhengige av pressen, så vi slipper inn med profesjonellt utstyr. Men vi anstrenger oss for ikke å være til bry for dem som har betalt det hvite ut av øyet for å dra på konsert/kamp

 

Reglene er nok også utformet med tanke på publikum. Tanken er sansynligvis at du vil være til bry for dem som sitter rundt deg når du veiver med et stort kamera+objektiv. Tenk deg situasjonen der tribunen er full av amatørfotografer med stort og bråkete utstyr. Da ville ikke jeg sittet der ihvertfall.

 

Men 200mm fra tribunen blir jo uansett i korteste laget? Prøv heller å få deg akreditering. Det kan umulig være så vanskelig.

 

Og by the way: Ta fra deg utstyret? Haha! Nå har jeg hørt den også. Utrolig hva vektere kan få seg til å si selv om de ikke har peiling på hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Det er ca 2 år siden, så når du er 19/20 og sitter med utstyr til 15 000, så er du ikke villig til å vedde på hvem av deg og en vekter som vinner, og til hvilken kost.

Hadde det vært nå, så kunne jeg i det minste kampsport.

 

Jeg har uansett sendt henvendelse til VIF, Stabæk, og BVIF, i mailen til VIF nevnte jeg at jeg ble truet sist gang jeg prøvde å ta bilder, så kanskje det gir meg noe svar.

 

Joa, 200 mm på crop, som gir 300 mm gir deg noe, men skal ha TC på 1,4, så får litt mer da tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Tenk deg situasjonen der tribunen er full av amatørfotografer med stort og bråkete utstyr. Da ville ikke jeg sittet der ihvertfall.

At en vekter tror han har lov til å ta fra folk utstyret er bare uhyrlig, og forteller en del om hvor dårlig opplæring de har, evt. hvilke standarder de krever av sine ansatte mht tankevirksomhet.

 

Over til det jeg har sitert her. Du er inne på noe vesentlig, _ART_. På en fotballstadion er det kanskje ikke det store problemet, men på konserter kan det definitivt være det. Mange (de fleste) amatørfotografer er veldig glad i å skyte serier. Jeg er ikke sikker på hvorfor de liker det så godt, men det kan ha noe med å imponere den som overværer fotograferingen å gjøre. En typisk amatør vil derfor ofte bli lite sensitiv i forhold til hvordan de kan plage omgivelsen med sin kameraknatring. Jeg minnes en konsert med Chet Baker jeg var på i 1984. Det var en perfekt intimkonsert med min favoritt jazzmusiker, som kun inneholdt et irritasjonsmoment. Det var ikke en amatørfotograf som stod for den, men den lokale regionsavisens utskremte fotograf. Han fyrte i vei med Nikon F3 og stor motordrive i flere minutter, noe som selvfølgelig ødela den sarte og vare musikken til Baker de minuttene det stod på. Enten var Baker så tålmodig at det er utrolig, eller var han ikke fri for heroin som konen hans påstod da jeg pratet med henne etter konserten. For det var faktisk helt for jævlig å oppleve. Det er for slike øyeblikk at fotografene fra de større avisene tok med seg et av redaksjonens Leica M4. Han kunne i alle fall ha slått av motoren og trukket frem til neste bildet manuelt.

 

Jeg glemmer aldri den opplevelsen, og slo alltid av motoren under intime konserter selv da jeg et år senere sluttet meg til pressens rekker. Jeg vet jeg har anbefalt å bruke serieopptak under konserter selv, men har da presisert at det ikke skal være med utløseren konstant trykket ned, men at du gir kamera litt hvile mellom skuddene.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har vel gjort den flausen en gang. Et russetreff hvor jeg tok bilder med D2h, de som kjenner til kameraet vet at bufferen der kan ta en rimelig enorm mengde i serie, og lyden minner om et maskingevær.

 

Akkurat det tenkte ikke jeg på. Uansett; konserter blir nok mer av typen i det fri hvor jeg plasserer meg noe i høyden og langt unna, jeg har uansett en mengde tele å gå på.

På fotball og basketkamper er det uansett mye støy, så hva jeg gjør blir en annen sak.

 

Jeg for min del bruker seriebilder på kamper osv fordi jeg ser muligheten for et blinkskudd, men vet ikke når det kommer, så jeg fyrer en serie og går igjennom senere, fremfor å bare ta et bilde og kanskje bomme fatalt.

Lenke til kommentar

Fotballbrøling kan neppe sammenlignes med en sår trompetsolo eller klimpring på en spansk gitar, for å si det slik. Men du bekrefte min historie om at en amatør ofte kan bli så opphengt i utstyret og fotograferingen at han/hun glemmer omgivelsenes behov for stillhet. En digital Leica M8 ville heller ikke vært ideelt på den konserten, men mye bedre enn min 20D i alle fall. Den er heller ikke særlig stille. For å ta bilder umerkelig for omgivelsene på en slik konsert kan man kun gjøre med en analog Leica M, eller en annen analog målsøker. Min gamle Vivitar 35ES laget heller ikke noe særlig lyd, og det samme gjelder XA-en jeg bruker i dag. De lager bare et lite tikk. Men siden optikken ikke et utskiftbar så er det kun Leica M som er alternativet når man ønsker å være helt anonym på en akustisk konsert.

Lenke til kommentar

Har du en avtale med enten en avis eller en etablert nettside så er det bare til å ringe og bestille på forhånd. Har du ikke det så stiller det seg litt vanskelig, det er vel enkelt å forstå. Det er jo en grunn til at pressepass eksisterer. Det er for å skille ut de som faktisk er til nytte for arrangementet, nemlig de som gir publisitet. Jeg ville som arrangør ikke ha tillatt andre enn de som faktisk har noe i pressegraven å gjøre. Hvor skal man sette grensen? Ved de som faktisk er presse.

 

Jeg har forøvrig aldri hatt et problem med å få tak i presseakreditering da jeg var aktiv. Til og med til Roskildefestivalen var det nok å ringe noen dager på forhånd. Det var forresten utrolig kult å bo i pressecampen på Roskilde. Jeg bodde like bak den oransje scenen som det het da, og var nabo til BBCs OB-buss. Siden vi hadde våre egne vannhull drakk vi sammen med artistene, og vi fikk aldri føling med gjørmen utenfor pressecampen. Den største fordelen var at man kunne legge ting igjen i teltet uten å være redd for det.

Lenke til kommentar
Har du en avtale med enten en avis eller en etablert nettside så er det bare til å ringe og bestille på forhånd. Har du ikke det så stiller det seg litt vanskelig, det er vel enkelt å forstå. Det er jo en grunn til at pressepass eksisterer. Det er for å skille ut de som faktisk er til nytte for arrangementet, nemlig de som gir publisitet. Jeg ville som arrangør ikke ha tillatt andre enn de som faktisk har noe i pressegraven å gjøre. Hvor skal man sette grensen? Ved de som faktisk er presse.

 

Jeg har forøvrig aldri hatt et problem med å få tak i presseakreditering da jeg var aktiv. Til og med til Roskildefestivalen var det nok å ringe noen dager på forhånd. Det var forresten utrolig kult å bo i pressecampen på Roskilde. Jeg bodde like bak den oransje scenen som det het da, og var nabo til BBCs OB-buss. Siden vi hadde våre egne vannhull drakk vi sammen med artistene, og vi fikk aldri føling med gjørmen utenfor pressecampen. Den største fordelen var at man kunne legge ting igjen i teltet uten å være redd for det.

Høres gull ut. Det er jo rimelig få journalister som stjeler utstyr, de har sitt eget utstyr, gjerne eies utstyret av avisen også.

 

Hadde en lengre samtale med Tommy Barnes i går, meget hyggelig fyr. Men til mitt forsvar, jeg har egentlig ikke vært på en konsert eller et arrangement på år og dag uten å faktisk være presse.

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe det holder, men er den relatert til musikk eller sport kan du jo prøve deg. Men enkelt er det ikke, og det skal det ikke være heller. Kanskje en fotoklubb kan be om å få lov til å være tilstede på en fotballkamp (hvis de løser billett, og har avklarert det på forhånd), men ikke på en konsert. Slik må det være mener jeg, selv om vi amatørfotografer skulle ønske oss at det var annerledes. Våre behov er ikke så veldig viktige i den store sammenheng, og det får vi bare forholde oss til.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre dersom du virkelig vil inn bland pressefotografene er å ringe opp avisen som dekker ditt område og tilby deg å jobbe gratis som fotograf nr2. Slik jeg kjenner økonomien i lokalaviser vil de aldri avslå gratis arbeidskraft. Du kan eventuellt foreslå en avtale der du jobber gratis, men får betalt dersom de bruker et av blinkskuddene dine.

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre dersom du virkelig vil inn bland pressefotografene er å ringe opp avisen som dekker ditt område og tilby deg å jobbe gratis som fotograf nr2. Slik jeg kjenner økonomien i lokalaviser vil de aldri avslå gratis arbeidskraft. Du kan eventuellt foreslå en avtale der du jobber gratis, men får betalt dersom de bruker et av blinkskuddene dine.

 

Å jobbe gratis er også en ypperlig måte å gjøre seg særdeles upopulær blant andre fotografer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...