Gå til innhold

Kommer ikke over 200MHz på fsb


khan_

Anbefalte innlegg

Jeg har et asus a7n8x hovedkort med 2 stk. Corsair XMS3500 DDR-DIMM 256MB PC3200.

 

Jeg har også komplett vannkjøling på systemet.

 

Uansett hvor lavt jeg stiller mp, får jeg ikke fsb'en over 200MHz (sync).

 

Vcore er på 1.8V, men det hjelper ikke om jeg stiller den på maks.

 

Nåværende konfig (191x12)

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et dumt spørsmål først, du har prøvd å stille på DDR voltage? (Du nevnte ikke noe om det i innlegget)

 

Ville først ha bytta ut kjøleribba på northbridge med en cpu kjøler med vifte. så hadde jeg satt på en bra kjøleribbe på southbridge og mosfets.

Mer om kjøling les her (gjelder vel alle nForce2 kort)

 

Deretter hadde jeg voltmodda Northbridge som beskrevet i denne artikkelen, her oppnås fsb på 225MHz i CAS2 med A7N8X.

 

Når du øker fsb over 200, prøv i første omgang å hold deg nærme 2GHz ved bruk av multiplier, gjerne litt underklokking.

 

Vil du helst unngå lodding kan du benytte en modifisert 1002 bios, hvor muligheten til å stille på chipvolten er tilstede. (Denne artikkelen nevner såvidt dette.)

 

(Med nyeste bios 1002A kan fsb stilles til 250MHz!)

 

Mitt mål er 210->230 fsb ved hjelp av modifisert 1002 bios, aktiv kjøling på NB, SB og passiv kjøling på mosfets. (har selv Twinmos DDR400 m/Winbond som max kan klare 460MHz)

 

Ser nå i ettertid at du skrev hele systemet vannkjølt, mener du da northbridge også?

 

Anbefaler også kjøling på southbridge og mosfets.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har stillt på ddr voltage, men det gjorde ikke noe forskjell i det hele tatt.

 

Har vannkjøling på nb. Ligger rundt 34 grader (vanntemp på 33). Kommer opp i 36 ved heftig load.

 

Tenker jeg skal teste den modifiserte biosen først. Men jeg fant ikke hvor jeg kunne laste den ned. Har du en link, eller kan du sende den pr epost?

 

Hvor fikk du tak i motstandene for voltmoddinga? Noen merker som er bedre enn andre?

 

Ser det skrives om A3 og A2.. Hva er det? :)

 

Ellers takk for et godt svar!

Lenke til kommentar

Humz.. Fant biosen :) Og måtte seff teste. Satte på max strøm på chip, og begynte å teste. Men det ble ikke noe bedre. Endte med at xp trynet (igjen)..

 

Jeg får startet windows, men det er svært ustabilt. Virker som om bildet hopper litt, så kanskje det forsvinner, så kommer det tilbake. Tilslutt, henger det. Og da er det kanskje forseint.

 

Godt at vi har programmer som Ghost :)

Lenke til kommentar
Humz.. Fant biosen :) Og måtte seff teste. Satte på max strøm på chip, og begynte å teste. Men det ble ikke noe bedre. Endte med at xp trynet (igjen)..

 

Jeg får startet windows, men det er svært ustabilt. Virker som om bildet hopper litt, så kanskje det forsvinner, så kommer det tilbake. Tilslutt, henger det. Og da er det kanskje forseint.

 

Godt at vi har programmer som Ghost :)

 

Tror den bugginga av skjermbildet kommer av at temperaturen på southbridge er for høy. Har merket at når dette hender på mitt a7n8x dlx. pleier lyden fra det innebygde lydkortet også å bugge. Lyden kutter ut og kommer tilbake igjen. Dette skjer på fsb over 205 hos meg. Har ikke v-modda noe enda, så det kan jo også være for lav volt til chipsetet som gjør det.

 

Uber-bios saken stiller ikke på volten til chipset. Den gjør bare valget i bios synlig, uten å forandre volten når mann stiller på valgene der.

Lenke til kommentar

FÅr sette på den gamel kjøleribba fra nb på sb. Håper det kan gjøre litt forskjeller.

 

Uber-biosen var forøvrig veldig ustabil. Etter at maskina hadde vært skrudd av, ville den ikke boote skikkelig. Ga beskjed om at systemet for overclocket og at jeg måtte stille ned. Så jeg flasha til "gammel" bios igjen. stabil igjen.

 

Men jeg skal teste å kjøle ned sb. Takk for tipset. Må bare vente på artic silver lim :)

Lenke til kommentar

fsb på over 200...... joggu.... Er skjermkortet med på det a? mitt msi ti4800se med 8x agp på et asus a7v8x vil ikke mer en 166mhz på fsb.

 

finnes det noen bioser som har kontroll over dette til meg?

får vannjølinga komplett i morgen antageligvis, da jeg har vært uten radiator en stund...

 

ps:Feels good to be back, telehor kutta forbindelsen min for nesten over et år siden.... :grumpy:

Lenke til kommentar
Skal teste den bios'en der.

 

Men aller først, skal jeg få motert på kjøling på sb.

 

Venter på termisk lim fra Microplex..

 

Men si meg, har du sjekket hva som krasjer? Det kan jo høres ut som om FSB er korken men jeg ville sjekket uansett. Kjører du ram sykront kan det jo være ram med agresiv timing som ikke henger med. Det er jo uansett godt å vite hvor grensen for Ramen ligger når du får ordnet hastigheten på SB/NB, ikke sannt?

Lenke til kommentar
Asus A7N8X er ikke hovedkortet for deg som vil ha 200mhz FSB uten litt blod,svette, tårer og loddebolt :)

Da anbefales heller EPOS 8RDA+/8RGA+ eller Abit NF7-S 1.2.

 

Humm, kan du gi meg noen gode tips for hvordan jeg skal få mitt 8RDA+ over 190MHz uten volt mod? Vet at noen kommer over 200 uten modding men langt fra alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...