Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klaging på forunderlig eksamen i 3SK

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har gjennomført 3SK-A eksamen for en stund siden. Da jeg endelig fikk resultatet fikk jeg 2. Det syntes jeg var usannsynlig ettersom jeg har hatt tentamener og prøver med gode resultater i faget fra før av. I tillegg var den siste tentamenen vi hadde i samme ånd som eksmanensoppgaven. Jeg dro til skolen, med en ferdig skrevet klagde som påpekte at jeg var missfornøyd med toeren. Jeg fikk printet ut en kopi og til min store overraskelse var det to karakterer. På det ene delarket stod det 2, og på det andre stod det 4. Administrasjonen rev seg i håret og sa at de aldri hadde opplevd noe sånt før. Jeg fikk en faglærer til og se på oppgaven. Han kunne ikke se noe umiddelbart galt med den. Det ble bestemt at jeg skulle sende inn klage. Da sa administrasjonen at jeg ikke kunne nevne det med denne fireren som stod på det andre svararket, siden jeg kun etter forskriften kunne klage på en den karakteren som stod registert i deres systemer. Jeg protesterte, men etter mye om og men ble det til at jeg måtte levere klage på toern, men ettersom tre folk i en nemda skal se på den måtte de da se fireren ble jeg forklart.

Da jeg kom hjem fikk jeg foreldrene mine til å se på besvarelsen. De la ikke merke til den ekstra karakateren da de leste igjennom. Dette gjorde meg svært bekymret. Etter 3 lange uker fikk jeg svar fra nemda der det ikke ble endret. I kommentaren stod det: Du mangler analyse, derfor er karakteren ikke urimelig.

Jeg synes dette er vel lentbent. I tillegg er det tre felt nederst der sensorer skal skrive dato og underskrift slik at elev skal vite at tre personer har sett igjennom. Dette var ikke tilfellet. Jeg ble forbannet og sendte et brev til skolen der jeg spurte hvor seriøsiteten var.

Jeg tror ærlig talt min karakter er mikset opp, ettersom klassen svake elev leverete rett før meg. Det høres kanskje litt selvgodt ut, men det er da VESENTLIG forskjell på 2 og 4, og det skal ikke SKRIVES karakter på det andre svararket selvom det er en rute for det.

Jeg har en far som er tidligere lærer, dog ikke i 3SK. Han fortalte at sensorer ofte fikk store mengder besvarelser og ble tvingt til og rette dem på fritiden, og at de da ikke fikk lønnspålegg for jobben. Dette kan forklare den sløve jobben.

Samtidig kan det nevnes at da jeg var nede på skolen var det en jente som klagde på sin norsk karakter. Hun hadde fått 4, og da hun fikk kopi av besvarelsen hadde hun fått 5.

Hva er det som foregår? Har jeg noen juridisk rett siden brevet fra nemda mangler dato og underskrift? Og om det skal være anonymt lurer jeg på hvorfor det finnes tre felt, og det står "Underskrift og dato fra medlemmer av nemda", over disse tre linjene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...