Gå til innhold

Nokia N95 8GB eller HTC Touch Diamond?


Anbefalte innlegg

I likhet med mortex2008, tenkte jeg at jeg skulle komme med noen av mine erfaringer med HTC Diamond, etter en drøy uke med bruk. Jeg har ingen erfaring med N95, men har hatt Nokia mobiler med og uten Symbian S60 tidligere, en rekke Sony Ericsson modeller, samt diverse Pocket PC/Windows CE (forløperen til Windows Mobile) PDA'er.

 

Jeg begynner med de negative aspektene:

- Batterilevetiden. Egentlig er begrenset batterikapasitet noe jeg er godt vant med fra PDAer, men på en mobil er batteriet til HTC Diamond i svakeste laget. Ved intens bruk må man beregne å måtte lade telefonen hver kveld, evt. hver 2-3 dag ved mer sparsommelig bruk. Jeg synes dog ikke batteriet er helt ubrukelig, og jeg har merket at batterikapasiteten er blitt noe bedre etter noen opp- og utladinger. Heldigvis kommer det snart batterier med utvidet kapasitet, dog på bekostning av tykkelsen. Jeg har ennå ikke bestemt om det er verdt å ofre den slanke formen for ekstra batterikapasitet. Alternativt kan jeg beholde begge, til hvert sitt bruk.

 

- Ingen støtte for minnekort. Dette var nok det største ankepunktet for meg. Den interne kapasiteten på 4GB holder nok til de aller fleste, men personlig skulle jeg helst hatt muligheten til å utvide minnet. Med diverse GPS programvare (inkl kart), MP3-samlingen, og et omfattende bibliotek av programvare, spill, emulatorer osv, går man fort tom for plass.

 

- Det innebygde kameraet er ikke særlig bra. Kameraet tar overraskende nok ganske bra bilder selv i dårlig lys, men autofokusen er altfor treg, og den mangler blitz og fotolys. Hadde det ikke vært for treghet ved fokusering, hadde kameraet vært helt ok, men ikke på høyde med de aller beste kameratelefonene. Forhåpentligvis kommer det en oppdatering med forbedringer på dette.

 

- Tregheter i TouchFlow 3D og Windows Mobile. Den norske utgaven av Diamond er basert på en nyere ROM, som har forbedret ytelse i forhold til første enhetene på markedet. Likevel er det noen tregheter som gjenstår. Jeg fikk forbedret ytelse ved å gjøre noen enkle tweak, bla denne:

 

Boost TFL3D Performance --> Using Advanced Config, change File system cache to 8mb and file system filter cache to 131072

 

I tillegg har jeg skrudd på opsjonen som gjør at man lukker applikasjoner ved å trykke på krysset oppe i hjørnet, i steden for default som bare minimerer applikasjonene til bakgrunnen. Den største kilden til treghet er nemlig at man har altfor mange applikasjoner kjørende samtidig.

 

Passer man på å lukke programmer som ikke er i bruk, går alt mye glattere. Dette er forøvrig årsaken til hvorfor iPhone oppfattes som kjapp; Apple har valgt å droppe all form for multitasking (noe som er en av flere grunner til at jeg utelukket å kjøpe denne).

 

Nå er jeg ganske fornøyd med ytelsen, men med plass til forbedringer som kan løses senere med nye oppdateringer. Er man fremdeles ikke fornøyd, har man alltid mulighet til å koble av hele TouchFlow3D grensesnittet og bruke det som en ren Windows Mobile enhet.

 

 

Så noen kommentarer til et par av punktene til mortex2008, som jeg personlig ikke oppfatter som svakheter:

- Inntasting av SMS og MMS går raskere for meg med virtuelt qwerty og penn enn med tradisjonell T9 mobiltastatur. I tillegg har man faktisk mulighet til å velge en virtuell T9 variant, og flere andre inntastingsmetoder. Tekstgjenkjenning var dessverre fjernet fra den norske utgaven, men kan enables hvis man flasher til den Europeiske ROM'en.

 

- Jeg synes musikkspilleren i TF3D er ganske bra når man vet hvordan man bruker den. Jeg vet noen har hatt problemer med å få vist albumcovere, men dette er lett når man vet hvordan det gjøres. Synkronisering med Windows Media Player funker smertefritt, og det er lett å navigere frem til sanger og spole i dem. Liker man ikke grensesnittet eller trenger mer avanserte funksjoner, kan man heller bruke Windows Media player på enheten, eller tredjeparts programvare som f.eks Conduits Pocket Player (Conduits har forøvrig en rekke geniale applikasjoner man burde sjekke ut).

 

Så de positive aspektene:

- Windows Mobile 6.1. Jada jeg er klar over at enkelte ville hatt dette som en negativ punkt, men jeg må bare si meg sterkt uenig. Personlig synes jeg ikke Symbian kommer i nærheten når det gjelder utvalg av programmer (både kvantitet og kvalitet), integrasjon med Office/Exchange (som er essensiellt for de fleste som bruker mobilen i jobbsammenheng), og muligheter for tilpasninger, hacks og tweaks. Jeg går ikke nærmere inn på sistnevnte nå, men gå til forumene på xda-developers.com, så er finner man nok av interessante modifikasjoner for avanserte brukere.

 

Riktignok blir stadig flere applikasjoner "portet" over til Symbian, men har ennå til gode å se et program som kun finnes til Symbian som ikke har en tilsvarende eller bedre variant på Windows Mobile.

 

- Gode spesifikasjoner, med mange nyttige teknologier Super-3G, Wi-Fi, GPS, Radio for å nevne noen. Jeg har forøvrig lagt inn NavNGo IGO 8, som er en imponerende GPS-løsning med en rekke funksjoner som jeg ikke en gang har i min TomTom navigatør, bla 3D modellering av kjente bygninger, og kart med høydeforskjeller.

 

- Svært bra touchskjerm med VGA oppløsning (640x480). Klar og lyssterk skjerm, og surfing på mobilen fungerer som en drøm. Jeg merker også store forbedringer i sensitiviteten på touchskjermen i forhold til tidligere HTC modeller. Der man før måtte trykke markant på skjermen for å få respons,holder det nå med et lett sveip over skjermen.

 

- Fysisk størrelse. En av de aller største fordelene for meg, og årsaken til at jeg ikke gikk for HTC Touch Pro, er den kompakte og slanke størrelsen i forhold til all teknologien som er pakket inn.

 

- TouchFlow 3d. Grensesnittet gjør de viktigste funksjonene i telefonen lett tilgjengelig med bare tommelen, og er i tillegg svært pent å se på.

 

Konklusjon:

Etter diverse tweaks og tilpasninger er jeg veldig godt fornøyd med HTC Touch Diamond, og hadde personlig aldri tenkt tanken på å kjøpe en Symbian S60 telefon fra i fjor fremfor Windows Mobile 6.1. Dette blir dog individuelt, og hver platform har sine styrker og svakheter. For å virkelig få benyttet denne telefonen til det fulle, krever det dog at man setter seg inn i de litt mer avanserte funksjonene, og er villig til å eksperimentere litt.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I likhet med mortex2008, tenkte jeg at jeg skulle komme med noen av mine erfaringer med HTC Diamond, etter en drøy uke med bruk.

 

Hei! Enig med Mr_Snuffles. Etter å ha brukt telefonen mer så blir jeg mer og mer glad i den og kan heller ikke tenke meg å gå tilbake til feks Symbian. Batterilevetiden har blitt noe bedre og det vil komme nye batterier. I bruk har den også blitt raskere fordi:

- jeg har gjort de tweaks som er godt forklart i dette forum og hos XDA-developers for bedre ytelse

- har gjort en del tilpasninger til utseende/programmer som er godt forklart dette og andre forum

- og ikke minst jeg har blitt bedre kjent med telefonen

 

Jeg har brukt en del tid på å gå igjennom forumene for å få tilpasset telefonen slik jeg ønsker den. Det var to fordeler med det

- jeg ble så mye bedre kjent med telefonen og dens muligheter - det er utrolig hva som er tilgjengelig der ute! Og så kort tid etter den er sluppet, det lover godt for fremtiden

- jeg fikk ideer til å tilpasse telefonen på måter som jeg ikke hadde tenkt på var mulig :-)

 

Anbefaler sterkt å gå noen runder i ulike fora mtp å få din diamond akkurat slik du ønsker

 

En svært fornøyd morteX2008 :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
- Gode spesifikasjoner, med mange nyttige teknologier Super-3G, Wi-Fi, GPS, Radio for å nevne noen. Jeg har forøvrig lagt inn NavNGo IGO 8, som er en imponerende GPS-løsning med en rekke funksjoner som jeg ikke en gang har i min TomTom navigatør, bla 3D modellering av kjente bygninger, og kart med høydeforskjeller.

 

Hei, takk for mange gode tips. Et spørsmål angående NavNGo IGO 8: På navngo.com står det: Please, be advised that the software runs only on the original SD memory card.

Antar det er en enkel vei rundt dette, siden Diamond kun har internt minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...