Gå til innhold

Vista / XP og Ubuntu på samme laptop

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Prøvd å søke, men får opp nesten de svarene jeg vil ha..

Jeg kjører nå på en bærbar dualboot med XP og Vista.. jeg vil nå installere Ubuntu også..

Jeg har kun 1 disk (flere partisjoner).

Vil dette går bra?

(Alle eksemplene jeg fikk opp (som for øvrig gikk bra) er det kún 1 "windows" og Ubuntu det er spurt om.. ikke dualboot fra før..)

Takker :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar! :)

Det gikk greit dette..

Hadde noen problemer, så nå er det meste ødelagt og jeg har formatert på nytt.. Men, det er kun min egen feil..

Det var noe jeg klarte å ødelegge etterpå ved å tulle med logiske og ettellerannetwhichnameescapedme (?) partisjoner.. Det går vel bare med 4 logiske? Også skulle jeg endre det jeg hadde igjen av plass.. og da ble det bare tull..

Nå sitter jeg med KUN ubuntu, så får vi se hva som skjer videre! :)

Takker for hjelp i hvert fall.. :)

Lenke til kommentar

Heia! :)

Tror "QFT" står for "Quote for Truth", eller noe sånn.. ..eller, kanskje ikke?! :ermm:

Men, takk! :thumbup: ..var allikevel klar over dette! Jeg bare prøver litt ubuntu nå for å teste det litt ut, så kommer det nok en formatering og reinstallering noe senere..

Er fortsatt litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette, for jeg ønsker XP, Vista og Ubuntu på laptopen min, og jeg har kun én disk. Ubuntu trenger jo også swap -partisjon, så da er vi oppe i 4 partisjoner på 1 disk. I tillegg "krever" jeg for meg selv en "storage disk" som lagrer, ja "storage ting" på, som kan ligge forsvarlig og trygt ved formateringer og andre hendelser.. Da er vi oppe i 5 partisjoner, og det blir et problem, så vidt jeg har forstått..

Men, dette blir vel litt off-topic..

Takker igjen for svar! :)

Lenke til kommentar

Slik jeg gjorde det var bare å dele disken min i to. Så installerte jeg XP på den ene og valgte "Guided" ellerno sånt i Ubuntu partitioner, så brukte den bare den disken jeg valgte og la seg fint ved siden av XP.

Skulle ikke tro det var så mye mer å gjøre for din del enn å dele disken i tre, legge inn xp og vista på hver sin og la ubuntu gjøre til den siste av seg selv.

Lenke til kommentar
Slik jeg gjorde det var bare å dele disken min i to. Så installerte jeg XP på den ene og valgte "Guided" ellerno sånt i Ubuntu partitioner, så brukte den bare den disken jeg valgte og la seg fint ved siden av XP.

Skulle ikke tro det var så mye mer å gjøre for din del enn å dele disken i tre, legge inn xp og vista på hver sin og la ubuntu gjøre til den siste av seg selv.

Ja, bortsett fra at Vista trenger en, XP trenger 1, "Storage" trenger 1, og Ubuntu trenger 2 (root og swap).. men, kanskje det var noe lurt noe nedenfor her..

Bone, bruk såkalte "extented" partisjoner, og det er ikke noe problem med mer enn 4 partisjoner. :)

Extended var ordet ja! :D:blush:

Det skal vel gå.. hvis jeg velger Min "storage disk" som extended.. !?

For, både XP, Vista og Ubuntu 1 og 2 trenger vel logiske (som man bare kan ha 4 av)!?

Men, fikk ikke velge logical / extended i formatringen under Ubuntu -installasjonen..

Takker for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Ja, bortsett fra at Vista trenger en, XP trenger 1, "Storage" trenger 1, og Ubuntu trenger 2 (root og swap).. men, kanskje det var noe lurt noe nedenfor her..

Ja, men det var ikke noe jeg trengte å sette opp selv, partitioner "guided" gjorde det for meg. Har det noe å si egentlig?

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Dere blander logiske og primære partisjoner litt her ser det ut til.

Logiske partisjoner er de som ligger inne i en extended-partisjon (extended-partisjonen i seg selv er en primærpartisjon).

Mitt tips til oppsett:

En primærpartisjon til Vista

En primærpartisjon til XP

En extended partisjon

- logiske partisjoner :

- linux root

- lagring

- swap

- eventuelle andre partisjoner, som ekstra partisjoner til windows, /home til linux etc.

(Ja, GRUB klarer fint å boote linux rett fra en logisk partisjon, ingen linuxpartisjoner trenger å være primære i det hele tatt)

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Det beste er å gjøre det i denne rekkefølgen.

1. Lag partisjonene du trenger

2. Installer XP

3. Installer Vista (bruk så EasyBCD for å sette opp en dualboot med Vista/XP)

4. Installer Ubuntu, grub vil sette opp dualboot mellom Ubuntu og Windows (når du booter Windows kommer du inn i Vista sin bootloader, der du kan boote mellom XP og Vista.

Kjører Ubuntu/XP/Vista selv :p

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...