Bone Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Heisann! Prøvd å søke, men får opp nesten de svarene jeg vil ha.. Jeg kjører nå på en bærbar dualboot med XP og Vista.. jeg vil nå installere Ubuntu også.. Jeg har kun 1 disk (flere partisjoner). Vil dette går bra? (Alle eksemplene jeg fikk opp (som for øvrig gikk bra) er det kún 1 "windows" og Ubuntu det er spurt om.. ikke dualboot fra før..) Takker Endret 12. juli 2008 av Bone Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Det går bra, så lenge du har de på tre forskjellige partisjoner. Mulig du må redigere i Grub (oppstartslasteren) etterpå, men sannsynligvis ikke. Endret 12. juli 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Takker for svar! Det gikk greit dette.. Hadde noen problemer, så nå er det meste ødelagt og jeg har formatert på nytt.. Men, det er kun min egen feil.. Det var noe jeg klarte å ødelegge etterpå ved å tulle med logiske og ettellerannetwhichnameescapedme (?) partisjoner.. Det går vel bare med 4 logiske? Også skulle jeg endre det jeg hadde igjen av plass.. og da ble det bare tull.. Nå sitter jeg med KUN ubuntu, så får vi se hva som skjer videre! Takker for hjelp i hvert fall.. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Husk, at hvis du skal ha dualboot, så er det greiest å installere Ubuntu til slutt, om du ikke allerede viste det. Endret 15. juli 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Husk, at hvis du skal ha dualboot, så er det greiest å installere Ubuntu til slutt, om du ikke allerede visste det. QFT Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Husk, at hvis du skal ha dualboot, så er det greiest å installere Ubuntu til slutt, om du ikke allerede visste det. QFT QFT? Fant forklaringen her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=726710&hl= Denne var også fin: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=QFT Lærer noe nytt hver dag . Fullstendig off topic da . Endret 13. juli 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Heia! Tror "QFT" står for "Quote for Truth", eller noe sånn.. ..eller, kanskje ikke?! Men, takk! ..var allikevel klar over dette! Jeg bare prøver litt ubuntu nå for å teste det litt ut, så kommer det nok en formatering og reinstallering noe senere.. Er fortsatt litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette, for jeg ønsker XP, Vista og Ubuntu på laptopen min, og jeg har kun én disk. Ubuntu trenger jo også swap -partisjon, så da er vi oppe i 4 partisjoner på 1 disk. I tillegg "krever" jeg for meg selv en "storage disk" som lagrer, ja "storage ting" på, som kan ligge forsvarlig og trygt ved formateringer og andre hendelser.. Da er vi oppe i 5 partisjoner, og det blir et problem, så vidt jeg har forstått.. Men, dette blir vel litt off-topic.. Takker igjen for svar! Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Slik jeg gjorde det var bare å dele disken min i to. Så installerte jeg XP på den ene og valgte "Guided" ellerno sånt i Ubuntu partitioner, så brukte den bare den disken jeg valgte og la seg fint ved siden av XP. Skulle ikke tro det var så mye mer å gjøre for din del enn å dele disken i tre, legge inn xp og vista på hver sin og la ubuntu gjøre til den siste av seg selv. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Bone, bruk såkalte "extented" partisjoner, og det er ikke noe problem med mer enn 4 partisjoner. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Slik jeg gjorde det var bare å dele disken min i to. Så installerte jeg XP på den ene og valgte "Guided" ellerno sånt i Ubuntu partitioner, så brukte den bare den disken jeg valgte og la seg fint ved siden av XP. Skulle ikke tro det var så mye mer å gjøre for din del enn å dele disken i tre, legge inn xp og vista på hver sin og la ubuntu gjøre til den siste av seg selv. Ja, bortsett fra at Vista trenger en, XP trenger 1, "Storage" trenger 1, og Ubuntu trenger 2 (root og swap).. men, kanskje det var noe lurt noe nedenfor her.. Bone, bruk såkalte "extented" partisjoner, og det er ikke noe problem med mer enn 4 partisjoner. Extended var ordet ja! Det skal vel gå.. hvis jeg velger Min "storage disk" som extended.. !? For, både XP, Vista og Ubuntu 1 og 2 trenger vel logiske (som man bare kan ha 4 av)!? Men, fikk ikke velge logical / extended i formatringen under Ubuntu -installasjonen.. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvis du velger manuell partisjonering så får du vel det opsjonene? Evt kan du jo starte opp Gparted på en live-cd? /boot må kanskje være på en logisk partisjon, men resten trenger ikke det. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Ja, bortsett fra at Vista trenger en, XP trenger 1, "Storage" trenger 1, og Ubuntu trenger 2 (root og swap).. men, kanskje det var noe lurt noe nedenfor her.. Ja, men det var ikke noe jeg trengte å sette opp selv, partitioner "guided" gjorde det for meg. Har det noe å si egentlig? Endret 13. juli 2008 av tacomodo Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Dere blander logiske og primære partisjoner litt her ser det ut til. Logiske partisjoner er de som ligger inne i en extended-partisjon (extended-partisjonen i seg selv er en primærpartisjon). Mitt tips til oppsett: En primærpartisjon til Vista En primærpartisjon til XP En extended partisjon - logiske partisjoner : - linux root - lagring - swap - eventuelle andre partisjoner, som ekstra partisjoner til windows, /home til linux etc. (Ja, GRUB klarer fint å boote linux rett fra en logisk partisjon, ingen linuxpartisjoner trenger å være primære i det hele tatt) Endret 13. juli 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Det beste er å gjøre det i denne rekkefølgen. 1. Lag partisjonene du trenger 2. Installer XP 3. Installer Vista (bruk så EasyBCD for å sette opp en dualboot med Vista/XP) 4. Installer Ubuntu, grub vil sette opp dualboot mellom Ubuntu og Windows (når du booter Windows kommer du inn i Vista sin bootloader, der du kan boote mellom XP og Vista. Kjører Ubuntu/XP/Vista selv Endret 14. juli 2008 av TheMaister Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå