El_Jeffe Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Etter jeg begynte å skyte med 16-35 f/2.8L'en min er jeg hungrig på enda videre vinkel. Har sett litt på denne: 8mm F3.5 EX DG Circular Fisheye Men finnes det ikke noe til Canon apparater med lavere f-verdi? Er også litt usikker på hva jeg skal gå for, jeg vil gjerne ha noe som passer til et fullformat kamera, ettersom jeg har planer om å oppdatere mitt 20D om ikke så alt for lenge. Endret 13. juli 2008 av El_Jeffe Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Det er ingen hensikt i noen større blender. For det første har størrelsen på blenderen ingen betydning for dybdeskarphet, og for det andre gir ikke så liten forskjell i lukkertid store fordeler på slike brennvidder. Det er rett og slett unødvendig med f/2,8 på så vide vinkler. Det er litt slik at lysstyrke er det store mantraet på de fleste fora, men alt til enhver tid. Hvorfor bruke store R&D-utgifter og ende opp med noe for stort og for dyrt i forhold til hva man vinner. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Kjøp en brukt (eller ny) EF-S 10-22 så får du supervidvinkel på APS-C. Dette om du ikke skal ha FF med det aller første (innen få uker eller måneder). For fullformat er den du har ok. Lenke til kommentar
El_Jeffe Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Kjøp en brukt (eller ny) EF-S 10-22 så får du supervidvinkel på APS-C. Dette om du ikke skal ha FF med det aller første (innen få uker eller måneder).For fullformat er den du har ok. Planen var å muligens oppgradere til 5D mkII når den kommer. Ganske sikker på at jeg kommer til å gå for Sigma 8mm F3.5 EX DG :-) Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Husk at feks 10mm fish-eye ikke kan sammenlignes med 10mm "vanlig" vidvinkel. Et "vanlig" 10mm objektiv har litt fler bruksområder Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Eg har planlagt å kjøpe Sigma DG 12-24. Den er kanskje tingen for deg og. Den er vid nok for folk flest på et crop-kamera, og ingenting slår den på full frame. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ellers har Canon en 14mm f/2.8L som gir et veldig vidt perspektiv på fullformat. Lenke til kommentar
El_Jeffe Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Husk at feks 10mm fish-eye ikke kan sammenlignes med 10mm "vanlig" vidvinkel. Et "vanlig" 10mm objektiv har litt fler bruksområder Det er jeg fullt klar over, men jeg føler 16-35 mkII'en er vid nok til sitt bruk. Jeg er mest ute etter en billigere linse, for fisheye effekten. Ellers har Canon en 14mm f/2.8L som gir et veldig vidt perspektiv på fullformat. Så ligger den et par prishakk over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå