Gå til innhold

Hvilken vidvinkel for FF-hus?

Anbefalte innlegg

Etter jeg begynte å skyte med 16-35 f/2.8L'en min er jeg hungrig på enda videre vinkel.

Har sett litt på denne:

8mm F3.5 EX DG Circular Fisheye

Men finnes det ikke noe til Canon apparater med lavere f-verdi?

Er også litt usikker på hva jeg skal gå for, jeg vil gjerne ha noe som passer til et fullformat kamera, ettersom jeg har planer om å oppdatere mitt 20D om ikke så alt for lenge.

Endret av El_Jeffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen hensikt i noen større blender. For det første har størrelsen på blenderen ingen betydning for dybdeskarphet, og for det andre gir ikke så liten forskjell i lukkertid store fordeler på slike brennvidder. Det er rett og slett unødvendig med f/2,8 på så vide vinkler. Det er litt slik at lysstyrke er det store mantraet på de fleste fora, men alt til enhver tid. Hvorfor bruke store R&D-utgifter og ende opp med noe for stort og for dyrt i forhold til hva man vinner.

Lenke til kommentar
Kjøp en brukt (eller ny) EF-S 10-22 så får du supervidvinkel på APS-C. Dette om du ikke skal ha FF med det aller første (innen få uker eller måneder).

For fullformat er den du har ok.

Planen var å muligens oppgradere til 5D mkII når den kommer.

Ganske sikker på at jeg kommer til å gå for Sigma 8mm F3.5 EX DG :-)

Lenke til kommentar
Husk at feks 10mm fish-eye ikke kan sammenlignes med 10mm "vanlig" vidvinkel. Et "vanlig" 10mm objektiv har litt fler bruksområder :)

Det er jeg fullt klar over, men jeg føler 16-35 mkII'en er vid nok til sitt bruk.

Jeg er mest ute etter en billigere linse, for fisheye effekten.

Ellers har Canon en 14mm f/2.8L som gir et veldig vidt perspektiv på fullformat.

Så ligger den et par prishakk over ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...