Gå til innhold

Legge inn Nvidia drivere i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har begynt såvidt å migrere til Linux, iom at jeg har fått meg server, og at XP-linsensen min er fucked.

Derfor har jeg lagt inn den nyeste Ubuntu på maskina. Problemet et å legge inn drivere til GF 7600 GS-kortet mitt. Problemet er at jeg må slå av X Server, og etter å ha googla det er jeg bare mer forvirra. Linux er så fordømt komplisert når man skal gjøre mer enn å sitte på internett, og da ber jeg om hjelp. Kunne noen vært så greie å hjulpet meg steg for steg for å slå av det?

Har forresten vært inne i terminal før, så er bittelitt kjent med hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, skal som sagt bli server, så det ville blitt litt dumt. Men begge laptopene mine er fucked, og jeg har kun en internettkabel til rommet, så da må jeg koble ut denne pc-en for å bruke nett på serveren. Så hadde håpet at jeg kunne slippe det. Skal snart bytte rom, og der skal jeg ha flere kabler. Derfor jeg ikke har lagt ut en kabel til.

Men det er ikke engang noe spørsmål om å laste ned på menyen. Noen forslag til løsning?

Lenke til kommentar

Skal du installere grafikk kortet kan du bare installere envy, finnes i pakkebrønnen till Ubuntu. Installere det også installere Nvidia driverne. Envy ordner installasjonen for deg. Når det er installert er det bare og restarte pcen.

Lenke til kommentar

Du kan poste xorg her så kan en eller annen smart person i hva som må gjøres.

ang envy, nå bruker ikke jeg ubuntu, men ligger envy i standard pakke-repo da? Må kanskje åpne for bruk av f.eks. univers pakkebrønn...

Ubuntu folk, uttal dere :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Hei. Er det bare meg eller er det mer komplisert å installere NVIDIA Drivere enn å installere ATi drivere. Selv kjører jeg Slackware og Zenwalk i Dualboot på hovedboksen min og den har et ATi X1950PRO Extreme kort med 512 MB ram. Heldigvis har både Slackware 12.1 og Zenwalk 5.2 som jeg da kjører drivere som fungerer med ATi kort som standard, men allikevel bruker jeg å laste ned å installere ATi driver fra nett.

Det eneste jeg trenger å gjøre egentlig er å gå inni Terminal. Logge inn som root. Navigere til mappa som jeg har ATi driverne i, og skrive enkelt å greit sh navnet-på-ati-drivern.sh og trykke enter. Så får jeg etterhvert opp en slags veiviser som man må trykke på ja, nå husker jeg ikke om det var "Next" man måtte trykke på, men iallefall, så blir drivern installert og jeg restarter maskina.

Er det virkelig så vanskelig å installere NVIDIA Driverne altså? Nå skal det allikevel sies at jeg aldri har satt meg inni Ubuntu, så jeg har ikke kjennskap til det, men det høres litt rart ut som det er vanskeligere å installere NVIDIA Drivere enn ATi Drivere i Linux.

Lykke til.

Hilsen. wil

Lenke til kommentar

@wil:

Har man en distro som ikke legger opp til noe automatisk installasjon/pakkebehandling av drivere, så er fremgangsmåten du beskriver gyldig.

Tilsvarende fungerer så vidt jeg vet like bra for Nvidia-drivere, jeg har ihvertfall aldri hatt noen problemer.

I Ubuntu og andre distroer med avansert pakkebehandling, gjøres derimot driverinstallasjon (og kernelinstallasjon) via pakkebehandleren, for å forhindre mismatch mellom kernel og driverversjoner og så videre. Dvs, oppdateres kernelen, vil pakkebehandleren også laste ned drivere som matcher (er kompilert mot) den nye kernelen.

Problemet i Ubuntu (og Debian, og forsåvidt flere andre distroer) er at disse distroene ikke pusher store oppdateringer av noen pakker til pakkesystemet. Man er som regel dermed stuck med Nvidia- eller ATI-driveren som var med når distrorelease kom.

For å få nye drivere som støtter nyere hardware, har fikser til eldre hardware og nye features etc, har det derfor dukket opp en del tredjepartsprogramvare som f.eks Envy.

Brukervennlig? Mja, man får håpe på gode frie drivere så fort det lar seg gjøre.

Bruker selv Fedora, og der er ting såpass bleeding edge at jeg (stort sett) får oppdaterte drivere gjennom pakkebehandleren. (via livna-pakkebrønnen)

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Melder meg litt inn i tråden, jeg.. :)

Har akkurat installert Ubuntu i dag (i går), og driver undersøker litt her.. Jeg fikk spørsmål med en gang om jeg ville tillate å installere disse driverne til Nvidia. Så slik som det ble beskrevet øverst her, har jeg gjort (ved å enable i Hardware Settings).

Men, kan man få "nyere og bedre" drivere ved å installere noe som heter Envy? Hva er Envy for noe?

Takker :)

Lenke til kommentar

Har ikke brukt Envy selv, men såvidt jeg vet er det et program som hjelper deg med å hente og installere de nyeste driverne.

Du sier du har nvidia. Hvis ting ser ut til å funke, ville jeg ikke tatt meg bryet å endre noe. "Nyere og bedre" drivere er mer aktuelt med visse ATI-kort, da driverne til disse har vært litt mer mangelfulle. Nvidia-driverne er som regel stabile, og en oppgradering er ikke noe vits om du ikke har problemer.

Lenke til kommentar

Okei! :)

Ting ser ut til å fungere.. var bare at jeg kjørte en video som lå på Facebook, som jeg syntes hakket litt i full skjerm.. :ermm:

Også er det jo alltid greit med nyeste drivere.. men, hvis Ubuntu klarer å ordne slik selv, så er jo jeg fornøyd!

(Dag#1 med Ubuntu/Linux :) )

Takker

Lenke til kommentar
Hei. Er det bare meg eller er det mer komplisert å installere NVIDIA Drivere enn å installere ATi drivere. Selv kjører jeg Slackware og Zenwalk i Dualboot på hovedboksen min og den har et ATi X1950PRO Extreme kort med 512 MB ram. Heldigvis har både Slackware 12.1 og Zenwalk 5.2 som jeg da kjører drivere som fungerer med ATi kort som standard, men allikevel bruker jeg å laste ned å installere ATi driver fra nett.

Det eneste jeg trenger å gjøre egentlig er å gå inni Terminal. Logge inn som root. Navigere til mappa som jeg har ATi driverne i, og skrive enkelt å greit sh navnet-på-ati-drivern.sh og trykke enter. Så får jeg etterhvert opp en slags veiviser som man må trykke på ja, nå husker jeg ikke om det var "Next" man måtte trykke på, men iallefall, så blir drivern installert og jeg restarter maskina.

Er det virkelig så vanskelig å installere NVIDIA Driverne altså? Nå skal det allikevel sies at jeg aldri har satt meg inni Ubuntu, så jeg har ikke kjennskap til det, men det høres litt rart ut som det er vanskeligere å installere NVIDIA Drivere enn ATi Drivere i Linux.

Lykke til.

Hilsen. wil

Dette er akkurat det samme som jeg gjorde da jeg la inn ATI drivere på den andre maskina mi(arbeidsloggen til mediasenter i signaturen). Dette gikk helt smertefritt så fort jeg fikk logga inn som root.

Jeg prøvde å gjøre excatly det samme med nvidia driverne, men de sier at jeg må stoppe X Server, hva enn det er. Derfor jeg posta her, ettersom google ikke visste hva X Server var heller:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...