Gå til innhold

Nytt kamera - god zoom og blitz

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et Ixus 750. Er litt misfornøyd med rekkevidde på blitz og syns 3x zoom blir litt for lite enkelte ganger. Vurderer derfor nytt kamera. Tar ikke så mange bilder/bruker ikke så mye tid på fotografering at jeg vil ha noe speilrefleks. Har noen tips til kamera som passer for mitt bruk?

Et annet spørsmål: Hvorfor blir bildene uskarpe når man tar bilder uten blitz i litt mørke omgivelser? Finnes det noe som kan hindre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et superzoom-kamera som Canon S5 IS er kanskje det du ser etter. Gjerne et med mulighet for ekstern blits, siden styrken på blitsen har betydning for deg..

Tja, så jo greit ut det. Jeg har også sett litt på G9

Lenke til kommentar

Hvis du vil gå så langt som G9 gjør du det. Det er et fantastisk kamera som gir bedre bilder enn de fleste speilrefleks rett ut av esken på grunn av sin knallgode optikk. Du må betale en del for å få en like skarp og fin zoom til speilrefleks, så har du pengene så er det ikke noe valg. Det må bli G9.

Lenke til kommentar
Jeg har i dag et Ixus 750. Er litt misfornøyd med rekkevidde på blitz og syns 3x zoom blir litt for lite enkelte ganger. Vurderer derfor nytt kamera. Tar ikke så mange bilder/bruker ikke så mye tid på fotografering at jeg vil ha noe speilrefleks. Har noen tips til kamera som passer for mitt bruk?

Et annet spørsmål: Hvorfor blir bildene uskarpe når man tar bilder uten blitz i litt mørke omgivelser? Finnes det noe som kan hindre dette?

Når man tar bilder i mørke omgivelser uten blits, må lukkertiden økes slik at kameraet rekker å få inn mer lys til sensoren. Om kameraet beveges på denne tiden, noe det uansett gjør om du holder kameraet håndholdt, eller om det du tar bildet av beveger seg, vil denne bevegelsen vises på bildet som bevegelsesuskarphet. I tillegg økes ISO (lysfølsomhet) som også øker bildestøy, som igjen setter i gang en kraftigere støyfjerningsprosess i kameraet som glatter ut bildet en del.

Det finnes mange gode kamera med mye zoom. Du har nevnt G9 som er et meget godt kamera. Forskjellen mellom 3 og 6x zoom er ikke all verden, men den optiske bildestabilisatoren vil hjelpe deg til å få skarpe bilder i mørke omgivelser. Og om ikke den er nok, så har du mulighet til å feste på en ekstern blits som er mye kraftigere enn den som er på kameraet. S5IS har også mulighet til dette, og det har også en stabilisator. Men det er ganske så stort både i forhold til Ixus'en din og G9, så du må se på om det er et kamera du kommer til å ta med deg overalt.

G9 har som PMnormal sier god og skarp optikk, og for mange er bildekvaliteten i grei belysning sammenlignbar med speilrefleks. Men ingen kompaktkamera slår speilrefleks på lysfølsomhet, bare så du er klar over det.

Et mindre kamera med 10x zoom, er Panasonic Lumix TZ5. Dette har også optisk bildestabilisator, men har en tendens til litt mer bildestøy enn Canon sine modeller på høy lysfølsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...