Gå til innhold

Dell VS Komplett

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg først fortelle om mitt første møte med DELL.

La inn bestilling rundt 20. juni, betalte inn på konto til dell osv. Fikk beskjed om at dataen kunne leveres 09. Juli. Jaja tenkte jeg det er jo en helt OK leveringsdato, og gleda meg til å få PC.

09. juli fikk jeg mail fra Dell om at urdren var utsatt til 02. august!! Jeg blei dritforbanna og sendte en klagemail, hvor jeg sa at hvis de ikke kunne forbedre leveringstiden ville jeg avbestille. Svaret jeg fikk da var bare at "Ordren er avbestilt" ikke engang en unnskyldning fra dems side.

Så bestemte jeg meg for å prøve Komplett.no Og jeg må bare få skryte litt av dem. For det første fant jeg ut at jeg skulle bestille stasjonær denne gangen istedet for laptop. Fant en pc som så fin ut som man i tilleg kunne oppgradere og style så mye man ville noe lignende dell sitt opplegg som fikk meg til å bestille der første gangen. Jeg vil også si at Komplett var også billig, 10.00 kroner for en 3.16 ghz duo, 4 gb ram, geforce 9800, pluss 22" tommers skjerm må vel sies å være en veldig god deal.

Når jeg i tilleg sendte mail til komplett for å spørre om leveringsdato fikk jeg svar 5 minutter seinere at de var igang med å bygge den og at den kan leveres allerede nå på tirsdag :) Så nå gleder jeg meg bare til å få ny PC.

Heia Komplett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell har ei heilt anna produksjonslinjefilosofi og metodikk enn komplett.

JIT/JIS (just in time/ Just in Sequence) betyr at delene blir ikkje bestilt frå leverandør før bestillinga har gått inn. Fordelen er kostanden til lagerplass og varelager blir minimalisert iforhold til når pengene kommer inn. Ulempen er der det skjer endringer i leveransesmuligheitene til dells leverandører.

JIC (just i case) er ein heilt anna metodikk der lager er fylt opp slik at bestillinga blir plukka frå varelager rett etter at bestilling er bekrefta. Fordelen er rask leveringstid, mens ulempen er at produsenten kan brenne inne med store varelager, i tillegg til å sitte med "hyllevarmere" som er umulig å få solgt men binder kapital.

Ved ein kraftig nedgang i f.eks minnemarkedet så vil dell kunne kjøpe til den nye prisen same dag, mens komplett kan sitte med 100.000 minnebrikker som har halvert seg i pris over natta.

Lenke til kommentar

Leveringstida kan variere iforhold til tilgangen på dei aktuelle komponentene.

Fordelen for kundene er at du kan få dei same varene billigare, så spørsmålet blir kva veier tyngst, Å få maskina på under 1 veke eller betale ein del prosent mindre.

Lenke til kommentar
Leveringstida kan variere iforhold til tilgangen på dei aktuelle komponentene.

Fordelen for kundene er at du kan få dei same varene billigare, så spørsmålet blir kva veier tyngst, Å få maskina på under 1 veke eller betale ein del prosent mindre.

Joa enig, men i mitt tilfelle var prisen hos komplett ikke noe høyere enn tilsvarende hos Dell. Faktisk veldig mye lavere. Lagde tilsvarende maskin hos dell nå for å sjekke, og der kom jeg opp i 14.000 kroner ;)

Og det ikke var snakk om en uke ekstra leveringstid, men en hel måned.. det er en vesentlig forskjell.

Endret av slowhandxx
Lenke til kommentar

Og då er jo valget enkelt, her fekk du jo i pose og sekk då det kom raskare og blei billigare. Og 1 månads leveringstid er jo ganske lenge, noko som skulle ha gitt ein vesentleg lavare pris før det var verd å vente på.

F.eks om same konfigurasjon hadde vore 10% billigare, men 2 vekers leveringstid, for 5000,- ville det då ha vore 250,- i veka. For 15K så hadde me snakka ein god del penger og kanskje to veker hadde vore akseptabel ventetid?

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en bærbar Dell XPS den 20. juni.. Fikk en mail hvor det stod at bestillingen min skulle være fremme hos meg før den 10. juli.. Etter et par dager fikk jeg en ny mail hvor det stod at bestillingen min hadde blitt forsinket og jeg skulle ikke få den før den 28. juli..

I dag fikk jeg enda en mail hvor det stod at jeg skal få mailen før den 12. august!

Blir VELDIG irritert kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Jeg bestilte en bærbar Dell XPS den 20. juni.. Fikk en mail hvor det stod at bestillingen min skulle være fremme hos meg før den 10. juli.. Etter et par dager fikk jeg en ny mail hvor det stod at bestillingen min hadde blitt forsinket og jeg skulle ikke få den før den 28. juli..

I dag fikk jeg enda en mail hvor det stod at jeg skal få mailen før den 12. august!

Blir VELDIG irritert kjenner jeg!

Uff ja, det ligner veldig på de beskjedene jeg fikk. Utrolig dårlig av dem, de burde kunne opplyse bedre ca. tid, og stedet for å sende utsettelses mailer hele tia. Også kjedelig når man atpåtil har forhåndsbetalt mye penger...

Lenke til kommentar

Vel dataen min kom på fredag ettermiddag, og jeg har seff hatt det mye moro i helga :)

Denna kjører Crysis på fullt med 8x AA, 1400x900 oppløsning uten problemer.. finns ikke antydning til lagg :)

Jeg er helt sinnsykt fornøyd!! Og skjermen er storveis bra!!!

Komplett DinSide PC anbefales! Og gjerne med Duo 3,16 ghz som jeg tok, den er helt rå..

Gerforce 9800 GTX ruler gata ;)

Endret av slowhandxx
Lenke til kommentar

Hvis noen lurer på noe angående denne pcen/komponenter skal jeg svare så godt jeg kan, bare å fyre i vei :) Laster ned 3dmark 06 ned så får vi se hva den scorer. Er bare gratisversjonen av 3dmark jeg laster ned, er det noe tess?

Endret av slowhandxx
Lenke til kommentar
Jeg bestilte nettopp omtrent samme PC som deg slowhand, bare lurte på hvor mye som er klart når man får pc'en. Er alt av drivere osv. installert? Er det bare å starte den opp så er man i gang?

Jepp alle drivere er ferdig innstallert :) Bare å starte opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...