Gå til innhold

BK: Gammelt sagbruk (HDR - gjort riktig)


Anbefalte innlegg

Vel, det er kanskje å legge hodet vel mye på blokka når man påstår at noe er gjort riktig, men jeg vil hevde at jeg er på rett spor, i hvertfall.

 

Egentlig er jeg lei av bilder der det blir "dratt i spaker" den ene og den andre veien. Jovisst er det gøy, og jeg har gjort det selv, men nå begynner jeg å bli mett av det.

 

Likevel dukker det opp situasjoner der det er riktig å bruke slike teknikker. Dette bildet jeg legger ut for kritikk nå, er umulig å ta uten å "tonemappe" flere eksponeringer. Jeg vil anta at bildet har nesten 15 blender-trinn i virkligheten. Utfordringen blir å vise dette uten å introdusere uønskede bi-effekter som ghosting, haloer, støy og farge-avvik.

 

Jeg synes selv jeg har fått det til bra, men vil gjerne høre andres meninger.

Teknikken er spennende og har absolutt noe for seg, men jeg mener at den bør brukes der den behøves. Som et verktøy.

 

post-109531-1215862891_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som HDR ble det vel og bra, men jeg syns at det ser unaturlig klart ut.

Fargene (og at alt er såpass klart) avslører med en gang at det er et HDR bilde.

Jeg er vel kanskje litt sær, men når det gjelder omtrent alt annet enn landskap eller arkitektur så syns jeg ikke det skal være så åpenlyst at det er HDR.

 

Egentlig et ganske bra bilde, men jeg tror faktisk HDR trekker det litt ned. I alle fall for min del.

 

Med andre ord. HDR har du fått bra til her, men det kler ikke motivet.

Motivet er interessant, men litt av mystikken forvinner i HDR'en..

 

Egentlig et bra bilde, men utnyttet litt feil.

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke ille, faktisk ganske bra. Du kunne kanskje behersket deg enda litt mer, men jeg lar det passere. Motivet er knallbra. Jeg elsker slike salige kaoser hvis det er noe som binder det sammen. Her er det fargetonene som holder det sammen. I sorthvitt hadde det neppe vært noe interessant.

 

Når det gjelder komposisjonen synes jeg det er et av de kuleste vanishing points jeg har sett på en stund. Det tar noen sekunder før du får øye på det, men de blir det til gjengjeld skikkelig sugende. Du trekkes inn i bildet av vanishing point, og i forhold til hvordan bildet påvirker meg så fungerer det veldig bra her.

Lenke til kommentar

Veldig fine tilbakemeldinger. Takk!

 

Når jeg studerer bildet selv, ser jeg at fargemetningen er for stor. Jeg legger derfor ved en revidert versjon av bildet der fargene er tonet mer ned (og forhåpentligvis matcher virkeligheten bedre). Ja, det blir en HDR-look på bildet, men det er nesten ikke til å unngå. Likevel er jeg fornøyd ved at jeg unngår den klassiske photomatix-looken, og at de andre bivirkningene jeg nevnte i første post stort sett er borte.

 

Jeg legger ved en original-eksponering av bildet også, så kan dere vurdere lettere om bildet hadde klart seg bedre som et vanlig bilde, eller om HDR tilfører noe eller ødelegger. Min personlige mening er at bildet blir bedre som HDR.

 

Revidert HDR:

post-109531-1215870648_thumb.jpg

 

Enkelt eksponering:

post-109531-1215870665_thumb.jpg

 

Noe exif finnes i det siste bildet. Forøvrig tatt med Sigma 10-20mm på 14mm.

 

Edit: Bildet er ikke beskjært, så det gir en god pekepinn på skarphet og fortegning på Sigmaen (som jeg forøvrig er stor-fornøyd med) ved f/10.

Endret av Tor Arne Bjørn
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg den reviderte versjonen ble litt kald, jeg ville likt noe i mellom det første du la ut og den, alt det gråe ser ut som det komme fra en forvrengning mens du jobbet med curves...

 

 

Men men, smaken er som baken... uhm, veldig individuell...

 

Hvor er dette bildet tatt? er det tilfeldigvis i Steigen(Nordland) på et lite sted som kalles av alle gode grunner "Saga" ?

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar

hmm :)

 

jeg legger merke til at så godt som alle linjene ligger i riktig retining. innover eller på tvers av bildet..

 

edit: jeg liker best det "gråe" bildet, men vist det hadde vert litt mer faget i det tror jeg det hadde vert "perfekt"... for min del altså...

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...