Gå til innhold

Hvordan ungå støy på bilder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du unngår støy i bildene hvis du stiller iso så lavt som det er ansvarlig å gjøre i forhold til lyset. Hvilket kamera har du? Hvis det er speilrefleks virker det som om du har mye å lære. Hvis det er et kompaktkamera kan det hende at det ikke er noe særlig du kan gjøre.

Pt. bruker jeg støyfjerningen i Lightroom hvis jeg ønsker litt mindre støy. Luminansstøy (lysstøy, ser ut som gammeldagse filmkorn) gjør jeg sjelden noe med. Den er stort sett fin opp til iso 1600 på Eos 20D. Men stygg cromastøy (fargestøy, grove fargeflekker i bildet) er grusomt når den fargen de oppstår i er dominerende. Hvis det ikke hjelper betraktelig med mild støyfjerning konverterer jeg heller til sorthvitt.

Det finnes altså stygg og fin støy. Du har sikkert den stygge typen. Fortell oss hvilket kamera du har, og legg gjerne ut et bilde. Husk å sette ned størrelsen på bildet til maks 1280 piksler i lengste retning. Ser vi ikke støyen i den størrelsen har du ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Du unngår støy i bildene hvis du stiller iso så lavt som det er ansvarlig å gjøre i forhold til lyset. Hvilket kamera har du? Hvis det er speilrefleks virker det som om du har mye å lære. Hvis det er et kompaktkamera kan det hende at det ikke er noe særlig du kan gjøre.

Pt. bruker jeg støyfjerningen i Lightroom hvis jeg ønsker litt mindre støy. Luminansstøy (lysstøy, ser ut som gammeldagse filmkorn) gjør jeg sjelden noe med. Den er stort sett fin opp til iso 1600 på Eos 20D. Men stygg cromastøy (fargestøy, grove fargeflekker i bildet) er grusomt når den fargen de oppstår i er dominerende. Hvis det ikke hjelper betraktelig med mild støyfjerning konverterer jeg heller til sorthvitt.

Det finnes altså stygg og fin støy. Du har sikkert den stygge typen. Fortell oss hvilket kamera du har, og legg gjerne ut et bilde. Husk å sette ned størrelsen på bildet til maks 1280 piksler i lengste retning. Ser vi ikke støyen i den størrelsen har du ikke noe problem.

Jeg bruker Olympus E-500 ( speilrefleks). Bilde nr. 2 i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=980286&hl= lurer jeg på om har mye støy eller om det er greit?

Endret av RKR1992
Lenke til kommentar

Ok. Da er svaret enkelt. Først og fremst bør du unngå høyere iso enn 400 på denne modellen. Hvis det likevel oppstår støy, eller du eventuelt må opp i iso 800, kan det fikses i etterbehandlingen. Du bør forresten kun skyte i jpg hvis støy er noe som opptar deg. Det gir stort sett bedre resultat hvis du forsøker å fjerne støyen i raw.

Du kan også punge ut for et støyfjerningprogram som Noise Ninja og Noizeware. Du kan som nevnt også bruke støyfjerningen i Photoshop eller Lightroom, men det er ikke en ideell løsning. Den beste løsningen er å unngå støyen i utgangspunktet. E-500 har vel antishake så det er sjelden grunn til å gå over 400. Du kan likevel jobbe i mørkere omgivelser enn meg på iso 1600 med min Canon og samme blender på tilsvarende brennvidde. Det er altså sjelden grunn til at du skal måtte bruke så høy iso at det blir støy i bildene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...