Gå til innhold

Canon EF - Pentax K adapter

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt om adaptere og vil prøve å skaffe meg en adapter for å bruke optikk med Pentax K fatning på Canon EOS kamera. F.eks en slik.

Men jeg har noen spørsmål først:

- Vil autofokus fungere skikkelig?

- Kan jeg stille blenderen via kameraet?

Redigert: Jeg fant noen svar:

Attention:

a. Auto focus (AF) is not available.

b. Stop-down metering is used. Spot metering mode does not work properly.

Planen er å kjøpe meg pentax optikk og bruke det på et Canon kamera inntil jeg kjøper et Pentax kamera. Etter kamerakjøpet vil jeg kunne bruke objektivene på begge kameraene. F.eks en Pentax tele på det nye kameraet og en Pentax normalzoom på det gamle.

Så vidt jeg forstår fra den nevnte nettsiden så er problemet med å ha adapter motsatt retning, fra canon optikk til Pentax kamera, avstanden til bildebrikken og dermed problemer med å få uendelig i fokus. Hvis det finnes, eller kan lages slike adaptere så vil man altså få noe tilsvarende en liten mellomring og dermed nærmere fokus. Hvis man bruker liten blenderåpning, f.eks f/11, vil dybdeskarpheten da bli så stor at man likevel får uendelig i fokus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enkelt å svare på de to spørsmålene dine, i og med at jeg bruker et lignende adapter selv:

Spørsmål 1: Nei

Spørsmål 2: Nei

Den elektriske kontakten du ser er der kun for å lure kamera, dvs den må være der for at kamera skal oppfatte at det er glass foran åpningen. Det må i alle fall være årsaken, fordi den har ingen praktisk funksjon. Det lages adaptere for Nikon-optikk som har chip, men ikke det du linker til her. Jeg tror heller ikke de lager slike til Pentax, kun standard-adaptere som dette.

Lysmålingen foretas på nedblending, så hvis Pentax-objektivene du skal bruke ikke har blenderring kan du glemme det.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kjenner til er det adapteret som kan overføre blenderdata fra den mekanisk AI-S løsningen til elektroniske signaler som kommuniserer med Canons lysmåler. Det er helt genialt sammen med Katzeye og fullformat. Men neppe til Pentax. I alle fall så ikke jeg noe til det på hjemmesiden. Men heller ikke det adapteret kan ikke gi deg AF.

Btw: Toskete meg klarte å glemme å lagre den siden som bokmerke. Er det noen som har link til den sånn i et klikk avstand? Jeg husker at prisen var svimlende 89 pund, men det er det verdt for meg. Så mye er en god del gammel Nikkor verdt (fototeknisk, ikke mtp pengeverdi).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...