pxK Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Jeg har nå installert nyeste ubuntu. (8.06) Hadde lagd en 50gb partisjon til den siden jeg bare skulle teste ut hvordan spill og diverse funker på den. Så ble jeg litt overraseket over at det bare er 8gb ledig igjen av partisjonen. (?) 1. Skal den virkelig ta så mye plass? 2. Vis nei, hvordan lager jeg mer ledig plass? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Jeg har Kubuntu 8.04 og en systempartisjon på 46.2 GiB. 4.5 GiB er ledig, /var/www tar 2.3 GiB og /home tar 29.1 GiB. Det betyr at selve operativsystemet skal ta 46.2 - ( 4.5 + 2.3 + 29.1 ) = 10.2 GiB med omtrent 1700 pakker installert og alt av programmer jeg har installert siden april i år. Beste måte å finne ut hva som tar så stor plass er nok å starte på / og se hvor stor plass de forskjellige mappene tar. Lenke til kommentar
pxK Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Og jeg som trodde det ikke var noe negativt med linux Hvorfor bruker det så enormt med plass? Er det pakke systemet den bruker? Jaja, tror jeg legger ubuntu på nytt på en større partisjon siden jeg ikke har kommet fult så langt med den enda. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Tror du har kjingsa en plass. En ny Ubuntu tar ikke større plass enn et par GB. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Og jeg som trodde det ikke var noe negativt med linux Hvorfor bruker det så enormt med plass? Er det pakke systemet den bruker? Jaja, tror jeg legger ubuntu på nytt på en større partisjon siden jeg ikke har kommet fult så langt med den enda. $ df -ah og # du -sh /* burde gi deg en viss oversikt over hva som tar plass. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Og jeg som trodde det ikke var noe negativt med linux Nå må du skille mellom Linux og Distro. Linux i seg selv tar et par megabyte, GNU/Linux kan ta et par megabyte mer enn det igjen med de vanligste verktøy, men du har valgt en stor distro som kommer med masser av software og som er designet for å kunne dekke de fleste bruksområder rett ut av boksen. Den kommer med f.eks hele Open Office, en rekke spill, mange chatklienter osv. Det er alle disse programmene som er med i Ubuntu-installasjonen som tar plass. DSL f.eks tar 50 MB men er selvsagt begrenset i out-of-the-box muligheter i forhold til en full Ubuntu. Hvorfor bruker det så enormt med plass? Er det pakke systemet den bruker? Nyinstallert tar det nok en 2-3 GB vil jeg tro. Alt annet opp til mine 10 GB er alt fra Eclipse ( 100 MB ? ), Java JVM ( 2-300 MB? ), Kdevelop, GIMP osv. Windows med samme funksjonalitet hadde nok tatt mye større plass. Jeg kom forresten også på at jeg har både KDE3.51 og KDE4 som betyr at jeg sikkert har et par hundre megabyte dupliserte programmer i gammel og ny versjon. Jaja, tror jeg legger ubuntu på nytt på en større partisjon siden jeg ikke har kommet fult så langt med den enda. Det er nok ikke nødvendig, 50 GB er langt mer enn trenger. Som sagt tar mitt system omtrent 10GB og det har vært i bruk i flere måneder hvor jeg har lagt inn en rekke store og mer eller mindre nødvendige applikasjoner. Dersom du har brukt 40 GB er det ikke systemets skyld, det er garantert andre filer som tar plassen. Fortell oss f.eks hva størrelsen av /home mappa er. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Beste måte å finne ut hva som tar så stor plass er nok å starte på / og se hvor stor plass de forskjellige mappene tar. Beste måten er å starte "Disk Usage Analyzer" (Ligger under Applications - Accessories). Forøvrig bruker jeg 2,8 gig. Da har jeg Ubuntu-Restricted-Extras (Flash, Java, Codecs, etc), norsk språkpakke og ellers tilleggsprogrammer jeg har installert. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Jeg bruker 19,6 - 14,6 = 3 GB med plass på Kubuntu 8.06, med både KDE 3 og KDE 4 innstallert. Pluss at jeg har innstallert Java, Flash og alt av Kubuntu-restricted-extra og ekstra programmer jeg bruker... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Tror nok de fleste vil ha et system på 3-6GB med alt de trenger av programmer, hvis man holder seg til et skrivebordsmiljø vel og merke. Personlig ligger jeg for øyeblikket på 4GB, og har en god del ting jeg aldri bruker innstalert. EDIT: så nei, det er ikke normalt at systemet bruker 40GB. som de fleste andre her påpeker vil jeg tro at det meste ligger i form av dine egne filer under /home Endret 12. juli 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå