Gå til innhold

LCD m/høy oppløsning

voxra

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på LCD-skjerm, men da jeg nylig fikk en Dell 18'' på arbeid ble jeg skuffa da jeg ikke klarte å få høyere oppløsning enn 1280x1024. Jeg ser ikke hensikten med å kunne se hver eneste piksel, det blir veldig 'grovt'. Den koster over 7000,-. Jeg vil ha flere piksler til den prisen (nå var det jo ikke jeg som betalte...)

Uansett, jeg skal nå bygge ny PC til hjemmebruk, og vil gjerne ha stor arbeidsflate. Jeg tror jeg må satse på 2 stk CRT for å få nok rom. Jeg vet det finnes digre skjermer, men så var det plassen da (og så skal det gå an å flytte den). Komplett har en 17'' CRT (Hansol Dynaflat) til 1411,- som kan vise 1600x1200. Det høres veldig rimelig ut? Under 3000,- for to. Er det noe galt med den? Jeg er ikke så var for flimring, men det står at den kan holde 75 Hz/1600x1200.

Alternativt kunne jeg tenkt meg en liten LCD (15'', men den må kunne kjøre 1280x1024 minst) og en 18'' CRT kanskje.

Hvilket skjermkort vil dere anbefale for å kjøre to skjermer?

På forhånd takk,

Randi A.

p.s. jeg skal ikke kjøre spill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hva skal du kjøre 1600x1200 dpi oppløsning for på en 17" skjerm. Alt vil jo bli så lite at det omtrent blir uleselig.

1024x768 er "Normal" oppløsning på en 17" skjerm, alternativt 1280x1024. Hvis skjermen er til et spesielt formål, og du trenger en såpass høy oppløsning tror jeg heller jeg ville gått for en 19" skjerm.

De får du ganske rimelige nå , og de er helt kurrante på 1600x1200.

Alternativt kunne du tenke deg en mindre flatskjerm, der er det veldig mye å velge i om dagen. Du får 17" skjermer med DVI for under 4000 kroner.

Skjermkort er enkelt, ASUS har et kort med DUAL DVI utganger, det er bare et GeForce4 MX440 , men du skulle ikke bruke maskinen til spilling som du sa.

Dette kortet får du på feks PsData for rundt 1000 kroner.

Det er selfølgelig overganger til vanlig VGA med kortet.

Hazze

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke 1600x1200 på 17'' hele tiden, men av og til. Og aldri under 1280x1024. Smak og behag :-) Jeg synes alt blir så stort på en 19'', og så er de så skrekkelig tunge!

Jeg skal kikke litt på 17'' LCD, men om jeg ikke finner en som har mer enn 1024x768, så blir det sikkert 2xCRT.

Skjermkortet var rimelig, ser lovende ut.

Takk igjen,

Randi A.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så var for flimring, men det står at den kan holde 75 Hz/1600x1200.

Skal du bruke den til skriving etc. på hvite bakgrunner betyr Hz alt.

Du bør nok opp på 85Hz for virkelig å skåne øynene dine. Du vil merke at du faktisk ikke vil bli så sliten. Dette gjelder ikke så mye på mørkere bakgrunner mest på lyse.

Lenke til kommentar

det er per ramdac, men siden alle nye skjermkort har 2 så er det per utgang ja

dessverre er det vel ganske umulig å finne 15" lcd som takler 1280*1024, da lcd har en fast oppløsning som den skal kjøre på for å bli bra. jeg har ihvertfall samme problem da jeg ønsker å ha en 17" LCD som kjører 1600*1200 og fant ut at det er totalt umulig, da alle jeg har sett kjører 1280*1024 som jeg synes er for smått på en 17" lcd. da er dessverre CRT eneste alternativ. og jeg er enig med hensyn til oppløsning jeg syns 1600*1200 er behagelig på en 17" iaffal :)

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp en på jobb som hadde en dell bærbar som han kjørte på 1600x1200, jeg inrømmer at det ble smått (skjermen kan umulig ha vært mer enn 15''?), men om det går an på bærbare, hvorfor ikke på bordmodeller?

Randi A.

-som kjørte 1600x1200 på en 15'' CRT i -96 (60Hz og 256 (eller var det 16) farger). Operativsystemet var OS/2 husker jeg. Vi (på arbeid altså) hadde dual-boot med Win3.11, der var oppløsningen kjempedårlig. Vi endte opp med å kjøre windowsprogram i vinduer inne i OS/2. Excel og Word var kjappere inne i OS/2, og så hadde det jo multitasking!

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe om den Hansol-skjermen, men hva med:

Sapphire Radeon 9000 Atlantis 128MB DDR

- AGP, ATI 9000, DVI, TV-Out, Retail 845,00 (står at den er dual-DVI)

Hansol 17" CRT 720D TCO-99

- Skjerm INVAR, DynaFlat (2x1411) 2 822,00

-da får jeg vel stort skrivebord for pengene?

Hurra, nå nærmer jeg meg noe her!

Randi A.

Oppdatering juli 2004: Eg kjøpte det som står over og har kjøyrt 2x1600x1200 sidan. Heilt greitt for mitt bruk (likar *store* skrivebord).

Endret av voxra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...