Tmz Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Hei Jeg skulle inn på et utested igår, men er ikke gammel nok og ble anmeldt for det. Jeg var allerede full så derfor var dømmekraften litt dårlig, jeg ville aldri prøvd å komme inn hvis jeg var edru siden politiet stod 10 meter bortenfor og dessuten lignet ikke bilde på legget i det hele tatt, men tenkte at det værste som kunne skje var at jeg bare ikke kom inn. Når jeg ikke kunne svare på stjernetegn eller fødselsnummer trodde de ikke på meg og jeg måtte snakke med en politimann. Jeg var veldig sammarbeidsvillig og var rolig og svarte riktig på alle opplysningene med en gang, fordi naiv som jeg er trodde jeg kanskje skulle slippe unna med en advarsel. Men neida.... er sikkert 100 stk der inne med fakelegg så er det selvfølgelig jeg som blir tatt. Han sa det ville bli anmeldt og at de ikke kunne gjøre noe unntak og at jeg kunne forvente meg en bot i posten og at foreldrene mine ville bli opplyst. Hvor mye denne boten kom på kunne han ikke svare på, når jeg spurte om jeg fikk prikk på rullebladet svarte han ikke helt konkret, han sa det ville bli noe der sånn som kunne gi utslag hvis jeg skulle jobbe for kongen eller bli politi osv. Men hvor alvorlig er dette egentlig? Føler meg så jæævli dum siden jeg hadde ikke tenkt meg inn in the first place, men siden jeg blir så jævli dum i fylla måtte jeg selvfølgelig prøve :\ Har ikke vært innblandet med politi tidligere. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=415243 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Det er forskjell på lånt legg og fake legg. Det første er langt mindre straffbart, det siste går under dokumentforfalskning. Jeg regner med du får en bot. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Nå ble jeg letta, takk for svar Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 En tråd med mer info: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=43140 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Det står veldig mye forskjellig da, noen sier det er dok. forfalskning andre ikke. Noen sier du må være i rettsak for å få prikk, og han jeg snakket med sa at hvis jeg gikk med på det skulle jeg bare få en bot så var det greit, noe jeg gikk med på. Men har ikke hørt noe mer derifra da så vet ikke. Jævli kjedelig at de forskjellsbehandler, noen slipper unna mens andre får prikk og sånn. Greit nok utifra hvis noen er vrange burde de få værre straff og sånn men jeg var så medgjørlig som jeg bare klarte. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Å låne annen manns leg er etter hva jeg vet ikke dokumentfalsk. Det å derimot signere på at dette er ditt legg, det er det. Og å skrape på legget osv..eller få et falskt et. Vanlig bot havner på rullebladet. Rettsak blir det om du ikke vedtar boten feks. Endret 12. juli 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Havner på rulleblad vil si? Så om du får en fartsbot når du kjører bil får du det på rullebladet? Og telles dette som prikk eller? Han sa jeg skulle sleppe noe mer hvis jeg godtok boten, men har jo ikke noe annet en hans ord på det da. Jeg signerte ikke på at det var mitt legg, jeg sa ikke at det var mitt legg en gang, ikke til politiet ihvertfall. Endret 12. juli 2008 av Tmz Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Prikk på førerkortet og notis på rullebladet er to helt forskjellige ting. De har ingenting med hverandre å gjøre . Fikk du forelegg der og da? Altså "bot" skrevet ut av politiet? Står det "forenklet forelegg" så får du ingenting på rullebladet. Alt dette her finner du ut om du ringer til politiet og spør . Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Han skrev ned adresse og sånn som jeg ga han, han sa det ble bot og ikke noe mer, forenklet overlegg kan det godt henne jeg fikk husker ikke helt da jeg var rimelig dritings. Vet ikke om det har noe å si men jeg hadde ikke med meg legget ut i utganskpunktet, det var noe jeg hentet hjemme fordi jeg ville få tak i vennene mine. En bot overlever jeg, sure penger men vil helst slipp notis på rullebladet og vil ihvertfall ikke ha prikk. Men notis er det sånn som går bort eller 5 år eller noe? når jeg tenker meg om sa han det ble notis på rullebladet, hva det vil si i praksis finner jeg vel ut takk for svar ihvertfall Var redd for fengsel jeg etter å ha lest noen ekstreme tilfeller. Endret 12. juli 2008 av Tmz Lenke til kommentar
Sverre1990 Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Kjenner flere politi, og det sies om du låner, stjeler eller faker legg går det under dokumentforfalskning. Og kjenner mange politifolk, og det må ha vært en dust som anmeldte deg, fordi bare idioter gjør slik.. Hilsen meg og flere politifolk jeg kjenner Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Samme om han var en dust eller ikke, så lenge trådstarter slapp billig unna. Hvis det viser seg å bli mer ut av det enn politimannen sa kan du jo heller ikke si så mye på det, for de tror jo ikke på en full tenåring fremfor en edru politimann. Det finnes politifolk som ikke er helt greie og lurer deg og går over streken. Da jeg ble tatt av politiet en gang, da snakka han om taushetsbelagt informasjon om den ene av de andre som ble tatt. Det er jo ulovlig, men men. Om du får et vanlig forelegg (som jeg fikk), får du prikk på rullebladet, men den forsvinner etter 2 år i ditt tilfelle, vil jeg tro. Kjip sak uansett, men sånt lærer man av. Kong alkohol får en til å ta dårlige beslutninger, men men. Lykke til ihvertfall! Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Det folk ikke tenker på er at dette også kan få konsekvenser for den som lånte bort legget, fordi han er medskyldig. Enten må han gå med på at han er medskyldig, eller så må han anmelde deg for å ha stjålet det. Så det er ikke bare deg selv du ødelegger for. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Så etter 2 år er rullebladet helt "cleant" igjen? Altså politimannen virket veldig grei, dørvakta derimot var drittsekk. Han ba meg være helt ærlig og at om jeg kunne være med bort til politiet og bekrefte at det var meg og da la jeg meg flat. Men han dro meg med alikevel. Politiet stod rett bortenfor så var ikke mye jeg kunne gjøre. Politiet jeg snakket med spurte om navn, adresse, mor og far og jeg svarte på alt så fikk jeg snakke litt mer med en av dem aleine. Han sa de hadde tatt en tidligere den kvelden og at de ikke kunne gjøre noe untak for meg. Jeg synes ihvertfall han virket grei så får vel nesten håpe han holder ord. Hva er det som skjer egentlig, får jeg brev i posten eller? Sålenge ikke dette ødelegger for meg seinere i livet er jeg mer en glad. Bare gruer meg for å fortelle foreldrene mine, er ikke akkurat dette de trenger nå tror jeg =\. Han jeg fikk legget av ga meg det så jeg kunne bruke det som fakelegg, men jeg sa til politiet at han ikke viste at jeg hadde det. De tok bankkortet ihvertfall. Endret 12. juli 2008 av Tmz Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Hei Jeg skulle inn på et utested igår, men er ikke gammel nok og ble anmeldt for det. Jeg var allerede full så derfor var dømmekraften litt dårlig, jeg ville aldri prøvd å komme inn hvis jeg var edru siden politiet stod 10 meter bortenfor og dessuten lignet ikke bilde på legget i det hele tatt, men tenkte at det værste som kunne skje var at jeg bare ikke kom inn. Når jeg ikke kunne svare på stjernetegn eller fødselsnummer trodde de ikke på meg og jeg måtte snakke med en politimann. Jeg var veldig sammarbeidsvillig og var rolig og svarte riktig på alle opplysningene med en gang, fordi naiv som jeg er trodde jeg kanskje skulle slippe unna med en advarsel. Men neida.... er sikkert 100 stk der inne med fakelegg så er det selvfølgelig jeg som blir tatt. Han sa det ville bli anmeldt og at de ikke kunne gjøre noe unntak og at jeg kunne forvente meg en bot i posten og at foreldrene mine ville bli opplyst. Hvor mye denne boten kom på kunne han ikke svare på, når jeg spurte om jeg fikk prikk på rullebladet svarte han ikke helt konkret, han sa det ville bli noe der sånn som kunne gi utslag hvis jeg skulle jobbe for kongen eller bli politi osv. Men hvor alvorlig er dette egentlig? Føler meg så jæævli dum siden jeg hadde ikke tenkt meg inn in the first place, men siden jeg blir så jævli dum i fylla måtte jeg selvfølgelig prøve :\ Har ikke vært innblandet med politi tidligere. Jeg har vært borti en del slike saker. Det er vanlig å få et forelegg (ikke forenklet forelegg, disse sakene kan ikke avgjøres ved forenklet forelegg) på 3-5000 kroner, litt avhengig av hvilket politidistrikt man befinner seg i. Dersom du ikke vedtar forelegget, må du møte i retten. Uavhengig av om du velger å vedta forelegget med en gang eller om du blir dømt til å betale det etter en eventuelle rettssak, vil det havne på "rullebladet" ditt. Begrepene prikk/notis/anmerkning brukes om hverandre (det har ingenting med prikkbelastning på førerkortet å gjøre), men poenget er at du vil bli registrert i doms- og bøteregisteret, og dette vil komme til syne dersom du må vise politiattest, søker visum, skal sikkerhetsklareres osv. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Jeg er ikke helt sikker på hva forenklet forelegg og forelegg er men virker som mye pes dette her. Og alle sier forskjellige ting så vet ikke helt hva jeg skal tro, vil prikk/notis/annmerkning bli på rullebladet for alltid og vil dette ha konsekvenser for alltid? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Et forelegg kommer på rullebladet, et forenklet forelegg gjør ikke det. Mener å ha hørt noe om at ting med strafferamme på under seks måneder forsvinner etter fem år og ting med strafferamme på over seks måneder forsvinner etter ti år, men det er bare løse rykter og ingenting du bør ta som sannhet Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Ok har sjekket litt rundt og de virker som jeg får annmerkning på rullebladet og en bot. Vil dette hindre meg og komme til land som usa osv for alltid? Faen dette var bare en dum handling som skjedde i fylla og ikke noe som var planlagt! Jeg skulle ikke inn på det jævla utestedet i utgangspunktet, men gikk hjem for å hente det... baaaaaaaaahhhh =\\\\ Bot er greit nok, men synes det er drøyt at dette skal få konsekvenser langt frem i tid... Endret 12. juli 2008 av Tmz Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Å ha et rulleblad utelukker ikke en automatisk fra å komme inn i f.eks USA. Hver søknad om visum behandles individuelt. Og det forsvinner etter et bestemt antall år. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Da regner jeg med at det å snike seg inn på et utested ikke blir sett på som alt for ulovlig, utifra det jeg har lest er det to forskjellige ting å forfalske et legg og låne et og det og forfalske et er klart værst. Er bare så jævli nervøs, foreldrene mine kommer til å bade skikkelig pga dette og klarer faen ikke tenke på annet. Ihvertfall ikke når jeg ikke er sikker på hva konsekvensene blir. Ser mange sier at det forsvinner etter noen år, så da eventuelt etter 5 år får jeg reint rulleblad igjen om ikke noe nytt skjer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå