Gå til innhold

Gamer.no trenger ny PC


Anbefalte innlegg

Mye fokus på SKjermkortene skal være raske i dag, men er det få som tenker på den største flaskehalsen i kabeinettet?

 

I steden for SATA/ATA Baserte disker, så syns jeg at man kan benytte seg av SAS baserte disker. Når en først skal legge så mye penger i dette.

 

Man trenger ikke å ha SAS på lagrings disker, men på OS/page diskene så merker man stor forskjell, jeg selv har en spillPC som har 2 73gb disker i stripeset, og det fungerer utmerket og all loade tid er redusert med minst 45% i de værste tilfeldene, og opptil 90% på enkelte ting, men så er det en del ting der ute som loader like fort som på en 15 år gammel disk uansett maskinvare, tror det er programert inn disk throttling i de.

 

SAS i dag er ikke så dyrt som da jeg kjøpte mitt, man får kontrollere ned i 1500 spenn, og diskene begynner å komme seg, 150gb variantene koster bare en anelse mer enn raptor-serien som er basert på en gammel SCSI disk. Men man har fordel med 5.000 o/min mer turtall på noen av sas diskene for de som virkelig har dårlig tid. (vet at man får 15k rpm på scsi platformen og)

 

Ytelsesmessig så foretrekker jeg jeg SAS, samt at diskene er av bedre bygge kvalitet, og kommer med mye bedre garantier, samt de støyer langt mindre, men de blir varmere da, så en liten 12 eller 14cm vifte foran de er å anbefale for å få ned tempen på litt, og evt øke levetiden på de.

 

Jeg mener ikke at alle må gå for sas, men når man først skal ha noe raskt noe, så hvorfor ikke legge penga der maskinen er og vil bli tregest i en god stund til framover. (til SAS 2.0 og SSD på SAS 2.0 kommer)

 

Maskinen min har blitt testet i mot ssytemer med over 1ghz mer cpu fart, og 4 raptor disker i raid (mener det var 1+0) og de kom ut med identisk ytelse på disk jobber, bare det at min maskin knapt rørte CPU'en mens den andre brukte vel opp til 15% om jeg ikke husker galt.

 

Bare en tanke, jeg vet at det er litt ektra kostnad, men i stede for å kjøpe ett ektra skjermkort til prisen av ett komplett SAS array så kan man jo prøve det syns jeg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...