s0und Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Ja det er faktisk kun 2 grader i forskjell fra CPU til GPU. 38 - 40C. Dette syns jeg faktisk er høyt da Zalman Reserator greiene greide det samme. Jeg snakker IDLE temp her og vet vel at det ikke er noe å måle på. Men for meg er det et ok sammenlikningsgrunnlag. CPU: Q6600 2.4 @ 3.0GHz ingen voldsom overklokk Gpu: 2x9800GTX 742/2000/1163 stabilt Edit: Har skyhøy temp på NB nå etter installasjonen. Målt til 85 grader noe jeg ikke er komfortabel med. noen ideer? Jeg mente ikke at temperaturen på selve komponentene (CPU, GPU etc) vil være like, men at vanntemperaturen ikke forandrer seg stort mens vannet tar en runde gjennom loopen din. Hvor radiatoren din står har med andre ord lite å si for hvor varmt vannet i tanken din er, siden forskjellen mellom vanntemperatur før og etter radiator som regel er under 1C. Du kan enten finne deg en NB-vannblokk som passer hovedkortet ditt, eller kjøpe en bedre luftkjøler. Jeg ville gjort det førstnevnte, da det ikke er stort arbeid å inkludere en NB-blokk i loopen din. Sjekk om du finner hovedkortet ditt på denne lista fra EK. Tjo... Viste seg å være RAM timingsene som var helt off... 5-7-7-23, som ga sinnsyk båndbredde men også temp. Er ikke helt fornøyd med tempen i loopen, men nå reiser jeg på ferie imorgen og rekker vel ikke å se så mye på det. Har ca 40 grader jevnt over på idle og det syns jeg er for høyt til at jeg kan klokke videre på CPU'en... Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Kan være at jeg har en chipset blokk tilsalgs. Pga er ikke sikker på om den kommer til å passe på et nytt hovedkort som kommer til å bli kjøpt inn om ikke mange dagene. Det er en dager den mpc universal blokk. Selv må jeg si at pga valg av radiator og vifter så virker ikke tempen ille. Tipper at ved load vil du ikke få høyere enn 50 grader. Prøv å klokk CPUen din. Du kommer nok knapt til å merke det på tempen. Har du likemye/mer vifter som blåser inn i kabinettet som blåser ut? Det hjelper som regel på en del grader det. For mye kjølepasta ødelegger også tempen. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Kan være at jeg har en chipset blokk tilsalgs. Pga er ikke sikker på om den kommer til å passe på et nytt hovedkort som kommer til å bli kjøpt inn om ikke mange dagene. Det er en dager den mpc universal blokk. Selv må jeg si at pga valg av radiator og vifter så virker ikke tempen ille. Tipper at ved load vil du ikke få høyere enn 50 grader. Prøv å klokk CPUen din. Du kommer nok knapt til å merke det på tempen. Har du likemye/mer vifter som blåser inn i kabinettet som blåser ut? Det hjelper som regel på en del grader det. For mye kjølepasta ødelegger også tempen. Jeg har like mange vifter inn som ut medregnet viftene på rad'en. Kjølepastaen tok jeg et tynt lag av så den er jeg bænkers på. Har jo en mild klokk på cpu'en allerede Q6600 @ 3.0 Ghz... Ved load så har jeg rukket å se temper opp i 58 grader faktisk (Cod4), har ikke rukket å teste crysis enda men har en følelse av at jeg bikker 60 ganske lett... Lurer på om den rad'en klarer å kjøle ned nok jeg... Angrer litt på at jeg ikke la de ekstra spenna i en Thermochill nå... Endret 1. august 2008 av s0und Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Vedlig fin tråd. Har selv en 780i med 2x8800GTX (se sig.) og alt er kjølt på luft. Bruker selv et Cooler Master Stacker 830 og har lenge tittet på vannkjølingsløsninger. Jeg er egentlig mest bekymret for sørbroen. Den ligger på mellom 60 og 70 grader hos meg. Prøver å finne en vannblokk som passer under et 8800GTX. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg har også et 780i kort med 2*8800GTX og en QX6850. CPU + grafikkort vannkjøles. Har slitt litt med høye temperaturer på NB og SB så jeg bestilte et "Freezer kit" til 780i herfra. Det består av vannblokker for NB, SB samt 2 * Mosfet. Fikk blokkene i går men har ikke fått montert de enda. Dette er "tysk kvalitet", noe jeg var klar over siden jeg har brukt vannblokker derfra tidligere. Men de er forholdsvis dyre og kan neppe gjenbrukes siden de spesiallager blokker til hvert enkelt hovedkort. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg har også et 780i kort med 2*8800GTX og en QX6850. CPU + grafikkort vannkjøles. Har slitt litt med høye temperaturer på NB og SB så jeg bestilte et "Freezer kit" til 780i herfra. Det består av vannblokker for NB, SB samt 2 * Mosfet. Fikk blokkene i går men har ikke fått montert de enda. Dette er "tysk kvalitet", noe jeg var klar over siden jeg har brukt vannblokker derfra tidligere. Men de er forholdsvis dyre og kan neppe gjenbrukes siden de spesiallager blokker til hvert enkelt hovedkort. Kult! Jeg venter med å bestille noe inntil du rapporterer at alt passer om det er greit for deg? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Helt ok, men det vil gå ca 3 uker før jeg får montert disse. Skal ut og reise om noen få dager og får ikke montert vannblokkene før jeg er tilbake. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Helt ok, men det vil gå ca 3 uker før jeg får montert disse. Skal ut og reise om noen få dager og får ikke montert vannblokkene før jeg er tilbake. Hm hvis jeg skal begynne å kjøle NB itillegg til 2x9800GTX og CPU må jeg vel inn med en dobbel rad itillegg til trippelen... Men uansett er tempen i loopen min altfor høy og lurer altså fortsatt på om dette skyldes at radiatoren ikke klarer å kjøle ned oppsettet mitt? Er det noen som har formening om Black Ice GT Stealth 360 er nok?? Har jeg rett og slett kjøpt feil rad til oppsettet? Endret 1. august 2008 av s0und Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har en følelse på at det er radiatoren som ikke er god nok. Hvis du kjøper en dobbel til ville jeg ha sett på en swiftech mcr220qp. Eller så kan du gå for en kraftigere radiator slik at du bare får en rad i loopen din. Hvis du finner ut det siste så kan jeg være intresert å kjøpe den radiatoren du har nå. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Har en følelse på at det er radiatoren som ikke er god nok. Hvis du kjøper en dobbel til ville jeg ha sett på en swiftech mcr220qp. Eller så kan du gå for en kraftigere radiator slik at du bare får en rad i loopen din. Hvis du finner ut det siste så kan jeg være intresert å kjøpe den radiatoren du har nå. Noen forslag til en killer trippel rad? og vifter... creme de la creme S-Flex fra Scythe fungerer vel sikkert godt nok... kanskje bytte til Panaflo, Noctua e.l. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Thermochilll og Feser radene er vell de beste. Av vifter så vil s-flex 1600rpm være de ultimate mellom støy/ytelse forhold. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Thermochilll og Feser radene er vell de beste. Av vifter så vil s-flex 1600rpm være de ultimate mellom støy/ytelse forhold. Nå gadd jeg ikke knote med dette mer. Har nå bestemt meg for å bruke 2 tripple radiatorer!!!. Veit at dette blir overkill, men da kan jeg i praksis vannkjøle alt og det var planen i utgangspunktet (hvorfor ikke bruke feriepengene på noe fornuftig)... Tror jeg går for de rad'ene du anbefalte Martin, Swiftech MCR 320? eller bør jeg gå for Thermochill eller Feser? Virker som om komponentene mine er varme Til slutt skal jeg forsøke å finne et kabinnet som faktisk har plass til begge rad'ene innvendig (forslag mottas med takk) Silverstone TJ07? Tenkte muligens å montere de i bånn langs sidene på dette kabinettet.... noen som vet om dette er prøvd og funker? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hva med ikka bare å gå for 2 looper når du først er i gang? Så bruker du den radiatoren du har nå på evt CPU. (du kan jo teste dette å se om du er fornøyd med tempen da) Eller bruke den på skjermkortene, som du også kan teste før du evt bestemmer deg. På valg av nye radiatorer er det egentlig hvor ekstemt vil du gå og hvor mye penger ønsker du å bruke. Har sett mange som har montert vannkjøling nede i TJ07. http://www.xtremesystems.org/forums/showth...07+watercooling Lenke til kommentar
s0und Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Hva med ikka bare Ã¥ gÃ¥ for 2 looper nÃ¥r du først er i gang? SÃ¥ bruker du den radiatoren du har nÃ¥ pÃ¥ evt CPU. (du kan jo teste dette Ã¥ se om du er fornøyd med tempen da) Eller bruke den pÃ¥ skjermkortene, som du ogsÃ¥ kan teste før du evt bestemmer deg. PÃ¥ valg av nye radiatorer er det egentlig hvor ekstemt vil du gÃ¥ og hvor mye penger ønsker du Ã¥ bruke. Har sett mange som har montert vannkjøling nede i TJ07. http://www.xtremesystems.org/forums/showth...07+watercooling Bra link det der... jeg vet ikke helt om jeg skal kjøre to separate looper, med mindre du tenker som jeg? å Y-splitte radiatorene og kjøre en på GPU'ene og en på CPU. Eller tenker du to helt forskjellige looper med 2 pumper, tanker osv.... Jeg lærte ihvertfall noe meget nyttig ved denne første installasjonen. Monter IKKE radiatoren øverst i kabinettet, sett pumpa så lavt som mulig, og sett tanken så HØYT som mulig. Jeg satte rad øverst, pumpe og tank i midten Mye luft problemer der ja. Jeg var selvfølgelig klar over problematikken, men tenkte jeg kunne løse det med klemming på slanger, og tipping (vinkel) på kabinettet. Har ike blitt kvitt all lufta enda og nå har det gått i solide 10 dager hehe. Endret 2. august 2008 av s0und Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Funket ikke linken? Har nestene alltid kjørt radiatoren i toppen av kabinettet. Eller i værtfall høyere enn pumpe og tank. no problem. Du må bare ta deg litt tid også rister du på kabinettet en gang innimellom. Klemme å sette det i vinkel hjelper lite. Riste funker! Jeg tenker på to helt forskjellige looper. I et TJ07 har du god plass til det. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Joda funka helt fint den... bra link som jeg skrev Vet ikke helt om jeg vil inn med enda en pumpe og tank faktisk. Jeg kommer uansett til å kjøpe nye radiatorer, jeg er ikke helt fortrolig med den stealthen, så valget står mellom Swiftech MCP'ene, Feser sine X-change, og Thermochill. Prismessig kommer Swiftechene meget godt ut her, mens de er liten eller ingen forskjell på Thermochill og Feser. Vanskelig valg for meg dette da jeg ikke kjenner noen av de. Hvilke ville du valgt om du hadde fritt spillerom? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hadde jeg hat penger og plass hadde jeg uten tvil gått for thermochill. Men det er ikke store forskjellen mellom fhermochill og feser. Her er det vifte valget som avgjør mer enn radiatoren egentlig. Dog er nok selve bygge kvaliteten en del bedre på feser sine radiatorer enn thermochill. Thermochill sine skruhull feks er ikke gjenget opp. Den bruker 3/8" gjenger til niplene mens feser bruker standar 1/4". Faen nå ble jeg også usikker på hva jeg ville gått for.. Damn.. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Hadde jeg hat penger og plass hadde jeg uten tvil gått for thermochill.Men det er ikke store forskjellen mellom fhermochill og feser. Her er det vifte valget som avgjør mer enn radiatoren egentlig. Dog er nok selve bygge kvaliteten en del bedre på feser sine radiatorer enn thermochill. Thermochill sine skruhull feks er ikke gjenget opp. Den bruker 3/8" gjenger til niplene mens feser bruker standar 1/4". Faen nå ble jeg også usikker på hva jeg ville gått for.. Damn.. haha vittig... Hvis kjøleegenskapene er like, og avhengig av viftene så satser jeg på byggekvalitet. Slik jeg ser det nå så blir det dobble Feser X-Change 360, med 6x Scythe S-Flex 1600 RPM på full blås. Noen som har en følelse av at dett blir galt så er dette riktig tidspunkt å si ifra på Jeg orker ikke å drite på draget to ganger. Bør jeg velge andre vifter isåfall hvilke? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Nei. De viftene vil nok funke. Hvis du ikke vil gå for litt kraftigere og sette dem på en viftekontroller. Da har du litt ekstra guffe å gå med på varme sommer dager. Men med så mye radiator kraft tviler jeg på at du skulle trenge det Det er nå ikke bare du som har drite på draget på det her oppsettet. Trodde selv at du skulle få bedre temps.. Men der tok jeg ganske feil. Hvis du vil selge meg den stealth radiatoren så må du bestille 3 slike 1600rpm s-flex vifter til meg å. Betaler selvfølgelig for dem også. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Nei. De viftene vil nok funke. Hvis du ikke vil gå for litt kraftigere og sette dem på en viftekontroller. Da har du litt ekstra guffe å gå med på varme sommer dager. Men med så mye radiator kraft tviler jeg på at du skulle trenge det Det er nå ikke bare du som har drite på draget på det her oppsettet. Trodde selv at du skulle få bedre temps.. Men der tok jeg ganske feil. Hvis du vil selge meg den stealth radiatoren så må du bestille 3 slike 1600rpm s-flex vifter til meg å. Betaler selvfølgelig for dem også. Ingen problem å betille... Nå får du 5 pack av de s-flexene til en rimelig penge på sidewinder så jeg bestiller 10 Så er det vel nok til oss begge. Utover radiatoren så har jeg 3x Scythe S-Flex i kabinettet, og 3 x papst 92mm... 3x120 mm i rad... og allikevel de tempsa... skjønner du jeg stusser eller? Sparer noen kroner på å bestille Thermochill. De er det mye stoff å finnne på de så det blir 2 x thermochill og litt bedre planlegging med det nye kabinettet hehe. Send meg en PM med adressa di Martin så sender jeg når jeg kommer hjem fra Andøya. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå