Gå til innhold

Vannkjøling til 3 GPU og CPU?

Anbefalte innlegg

Pumpen er ganske kraftig ja. Nivåene går fra 1 til 5 (hvor 1 er laveste innstilling). Jeg kjører en loop bestående av trippel radiator og 3 blokker. Jeg trenger bare å kjøre pumpen på nivå 1, og vannet suser fortsatt gjennom :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pumpen er ganske kraftig ja. Nivåene går fra 1 til 5 (hvor 1 er laveste innstilling). Jeg kjører en loop bestående av trippel radiator og 3 blokker. Jeg trenger bare å kjøre pumpen på nivå 1, og vannet suser fortsatt gjennom :p

hehe lættis... spørs om det er noe vits i å bestille noe sånt?

Lenke til kommentar
Som MoDzoNa sier, det vil funke fett ;) Du skal ha flere blokker enn meg, så bedre å ha for mye kraft tilgjengelig enn for lite.

Jepp da kjører jeg den bestillingen... takk for hjelpen folks det var meget hyggelig.

Lenke til kommentar

Schyte S-Flex 1600 RPM anbefales som alternativ til Noctua.

Viftestyring også, så du kan justere ned når du ikke belaster systemet maks. Zahlman har en med stuk som passer Lian-Li.

Ellers er det ingen dum i ide å ha to radiatorer. En i taket og en dobbel på baksiden. Du kan bruke en Radbox sammen med dobbelradiator.

Mer Radiator betyr mindre viftestøy og mulighet for enda bedre kjølemuligheter ved overklokking og benchmarking.

e

Lenke til kommentar
Schyte S-Flex 1600 RPM anbefales som alternativ til Noctua.
S-Flex er glimrende vifter. Har 3 stk 1600RPM på min trippel-radiator selv.

Høyere ytelse, midre støy eller? sammenliknet med noctua viftene jeg valgte? Jeg syns det virka som om Noctua viftene flytta mye luft til å støye såpass lite som de gjorde. Mulig jeg misforstod "charten" som de hadde satt opp, men jeg tror ikke det.

Endret av s0und
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sånn da var bestillingen sendt. endte på S-Flex viftene da jeg fikk 5 vifter for samme prisen som 3 Noctua vifter... takk for hjelpen alle sammen. Kommer iblder når det er ferdig montert tenker jeg :)

Idag kom endelig pakken jeg har ventet på, litt tull hos posten på Gardemoen så den ble levert med budbil på døra. Nok om det, jeg kan varmt anbefale Gary på www.sidewindercomputers.com, strålende service!

Så still spørmålet, dette er altså første gang jeg monterer vannkjøling (foruten Reserator greiene fra Zalman), og lurer først og fremst på plassering av radiator? Bunnen eller toppen av kabinettet? Skal viftene hente luft utenifra kabinettet, eller skal de hente luft innenifra kabinettet?

Endret av s0und
Lenke til kommentar
inni kabinettet og blåse ut. I toppen. Varmluft stiger så derfor blir det mest natrulig.

Ok, så vannet i radiatoren vil ikke bli påvirket av den varme atmosfæren i toppen av kabinettet altså? Greit, da blir det "klippe sage lime kappe" prosjekt snarlig.

Lenke til kommentar
Nei fordi at varmen fra skjermkort og CPU som gjør at luften blir varm inni kabinettet er flyttet til vannet og til radiatoren slik at luften inni selve kabinettet ditt vil gå ned i temp.

Ok logisk egentlig. Så nå er det bare å kappe i toppen på kabinettet. Jeg har festa viftene på samme side som niplene slik at de blåser gjennom. Tanken min var rett og slett å lage hull i kabinettet som gikk i flukt med skruhullene til viftene på den andre sida.

Noen som vet om en guide til å bygge dette gjerne med bilder og enkle forklaringer?

Endret av s0und
Lenke til kommentar

Ser du skal bruke A7010. Jeg har brukt en del tid på A70, og såvidt jeg kan se er innmaten identisk. Det går fint an å sette en trippel radiator i toppen og en dobbel i front. Radiatoren i front krever at du modder littegrann, men det er visstnok ikke store arbeidet. Tanken er å fjerne harddiskramma nede i front og plassere radiatoren bak de to viftene som står der. Problemet er at skruehullene viftene imellom har en avstand på ca 20mm (har ikke målt det selv, så kan ikke garantere at det er 100% nøyaktig), mens de fleste radiatorer har en avstand på 15mm (unntatt feser og TC). For å plassere radiatoren der må du enten feste den i kun den nederste vifta, eller borre nye hull til den øvre vifta.

Problemet er at du mister så og si alle HDD-brønnene nede, mens den triple i topp antakelig tar de to øvre 5 1/4" plassene. Løsningen kan f.eks. være å korte ned den nedre HDD-ramma og plassere den bak radiatoren i front. Hvis jeg mista deg mellom alle detaljene kan kanskje dette bildet være mer beskrivende:

post-161283-1217045573_thumb.jpg

Modden er gjort av tom fra Chilled PC og bildet er stjålet derfra. PA 120.3 i topp og PA 120.2 i front. Chilled PC kutter også ut toppen for deg for ca £20 hvis du vil ha det profesjonelt gjort (gjøres automatisk med en CNC-maskin, blir ikke stort mer nøyaktig enn det). Frakt fram og tilbake til england kommer i tillegg, så med mindre du kjøper kabinettet der i utganspunktet kan det kanskje bli noe kostbart, men mulighet er ihvertfall der.

Et annet alternativ er en custom top laget av Lian Li. Passer til A7010 og skal passe radiatorer med standard avstand mellom viftene (f.eks. Swiftech MCR eller Black Ice GTX). Problemet her er at jeg ikke klarer å finne den i salg noe sted enda.

Lenke til kommentar
Ser du skal bruke A7010. Jeg har brukt en del tid på A70, og såvidt jeg kan se er innmaten identisk. Det går fint an å sette en trippel radiator i toppen og en dobbel i front. Radiatoren i front krever at du modder littegrann, men det er visstnok ikke store arbeidet. Tanken er å fjerne harddiskramma nede i front og plassere radiatoren bak de to viftene som står der. Problemet er at skruehullene viftene imellom har en avstand på ca 20mm (har ikke målt det selv, så kan ikke garantere at det er 100% nøyaktig), mens de fleste radiatorer har en avstand på 15mm (unntatt feser og TC). For å plassere radiatoren der må du enten feste den i kun den nederste vifta, eller borre nye hull til den øvre vifta.

Problemet er at du mister så og si alle HDD-brønnene nede, mens den triple i topp antakelig tar de to øvre 5 1/4" plassene. Løsningen kan f.eks. være å korte ned den nedre HDD-ramma og plassere den bak radiatoren i front. Hvis jeg mista deg mellom alle detaljene kan kanskje dette bildet være mer beskrivende:

post-161283-1217045573_thumb.jpg

Modden er gjort av tom fra Chilled PC og bildet er stjålet derfra. PA 120.3 i topp og PA 120.2 i front. Chilled PC kutter også ut toppen for deg for ca £20 hvis du vil ha det profesjonelt gjort (gjøres automatisk med en CNC-maskin, blir ikke stort mer nøyaktig enn det). Frakt fram og tilbake til england kommer i tillegg, så med mindre du kjøper kabinettet der i utganspunktet kan det kanskje bli noe kostbart, men mulighet er ihvertfall der.

Et annet alternativ er en custom top laget av Lian Li. Passer til A7010 og skal passe radiatorer med standard avstand mellom viftene (f.eks. Swiftech MCR eller Black Ice GTX). Problemet her er at jeg ikke klarer å finne den i salg noe sted enda.

Nå ble det slik at jeg brukte mitt gamle Chieftech mesh pga størrelsen... fikk plass til absolutt lat inni det kabinettet :) Nå har det stått og gått i noen timer og jeg sliter med å bli kvitt lufta, men det løser seg etterhvert tenker jeg. Rekkefølgen jeg kom til frem til var følgende: Pumpe - Rad- CPU - GPU1 - GPU2 - Tank

Lurte på hvor mye rekkefølgen egentlig har å si, merker bare at tanken er ganske varm... kanskje lurt å sette den før Rad?

Lenke til kommentar
Nå ble det slik at jeg brukte mitt gamle Chieftech mesh pga størrelsen... fikk plass til absolutt lat inni det kabinettet :) Nå har det stått og gått i noen timer og jeg sliter med å bli kvitt lufta, men det løser seg etterhvert tenker jeg. Rekkefølgen jeg kom til frem til var følgende: Pumpe - Rad- CPU - GPU1 - GPU2 - Tank

Lurte på hvor mye rekkefølgen egentlig har å si, merker bare at tanken er ganske varm... kanskje lurt å sette den før Rad?

Nei, det gjør neppe noen forskjell. Vann har såpass høy varmekapasitet at det ikke er store forskjellen i temperatur (ofte under 1C) rundt i loopen. Hvis du er fornøyd med temperaturene på CPU/GPUs er det ikke noe problem at tanken virker varm.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør neppe noen forskjell. Vann har såpass høy varmekapasitet at det ikke er store forskjellen i temperatur (ofte under 1C) rundt i loopen. Hvis du er fornøyd med temperaturene på CPU/GPUs er det ikke noe problem at tanken virker varm.

Ja det er faktisk kun 2 grader i forskjell fra CPU til GPU. 38 - 40C. Dette syns jeg faktisk er høyt da Zalman Reserator greiene greide det samme. Jeg snakker IDLE temp her og vet vel at det ikke er noe å måle på. Men for meg er det et ok sammenlikningsgrunnlag.

CPU: Q6600 2.4 @ 3.0GHz ingen voldsom overklokk

Gpu: 2x9800GTX 742/2000/1163 stabilt

Edit: Har skyhøy temp på NB nå etter installasjonen. Målt til 85 grader noe jeg ikke er komfortabel med. noen ideer?

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Ja det er faktisk kun 2 grader i forskjell fra CPU til GPU. 38 - 40C. Dette syns jeg faktisk er høyt da Zalman Reserator greiene greide det samme. Jeg snakker IDLE temp her og vet vel at det ikke er noe å måle på. Men for meg er det et ok sammenlikningsgrunnlag.

CPU: Q6600 2.4 @ 3.0GHz ingen voldsom overklokk

Gpu: 2x9800GTX 742/2000/1163 stabilt

Edit: Har skyhøy temp på NB nå etter installasjonen. Målt til 85 grader noe jeg ikke er komfortabel med. noen ideer?

Jeg mente ikke at temperaturen på selve komponentene (CPU, GPU etc) vil være like, men at vanntemperaturen ikke forandrer seg stort mens vannet tar en runde gjennom loopen din. Hvor radiatoren din står har med andre ord lite å si for hvor varmt vannet i tanken din er, siden forskjellen mellom vanntemperatur før og etter radiator som regel er under 1C.

Du kan enten finne deg en NB-vannblokk som passer hovedkortet ditt, eller kjøpe en bedre luftkjøler. Jeg ville gjort det førstnevnte, da det ikke er stort arbeid å inkludere en NB-blokk i loopen din. Sjekk om du finner hovedkortet ditt på denne lista fra EK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...