s0und Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Hei alle sammen, jeg er fersk med tanke på vannkjøling og vet svært lite om hva som duger og ikke der ute av produkter. Lurer kort og greit på hva jeg bør ha som basis i et oppsett som skal kjøle 3 9800GTX kort og CPU'en min. Alt sitter p.t. i et cosmos kabinett fra Cooler Master, men på mandag kommer det et Lian-Li kab med bedre plass og forhåpentlig noe bedre kjøleegenskaper. Jeg gjorde "feilen" å kjøpe Zalman Reserator1 V2 og har ikke fått forventet kjølings resultat. Det innebærer at jeg har slanger (15mm), og jeg har tenkt å bruke reseratoren som pumpe for den funker ihvertfall helt greit. Det jeg trenger er radiator, vannblokker til GPU, vannblokk til CPU, og evt annet som jeg ikke kommer på i farta. Jeg har sett for meg en radiator med minimum 2 vifter, men bør kanskje ha fler i dette oppsettet? Burde jeg kjøle CPU og GPU'ene separat? Betegnelsene 1/2 3/4 i slangedimensjoner er ukjent for meg. Hva tilsvarer egentlig 15mm? Om noen tok seg tid til å sette opp en liten handleliste så ville jeg blitt happy. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Først vil jeg anbefale deg å kaste zalmanen. Ser ikke noe poeng med å bruke denne da det ikke er en god nok pumpe i den for å kunne drive 4 blokker å radiator. Pluss at selve reseratoren er laget av alu. Hvis du blander kobber å alu i samme loop kan du være så uheldig at du får korosjon der kobberen spiser opp aluminiumen. For å si det slik det kommer ikke til å bli billig å kjøle ned alt du har uansett slik at da kan du like gjerne legge i litt ekstra å få det sikkelig å alt internt når du først er i gang. Du må regne med rundt 1500 alene til alle skjermkort blokkene. Du må minimum ha en trippelradiator for å ta grafikkortene alene. Ble det et Lian-Li PC-A7010B på deg? Har et par ideer på hvordan du kan plassere komponentene i maskinen da. *edit* Det med slange størrelse du nevner er nok at indre diameter(ID) er 1/2"(tomme) og ytre diameter(OD) er 3/4"(tomme) Desto tykkere vegg desto mer skal ti før slangen kolapser ved kraftige bøyer. Slangen du har er nok zalman slange med 5/16"ID-1/2"OD Endret 12. juli 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
s0und Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Først vil jeg anbefale deg å kaste zalmanen. Ser ikke noe poeng med å bruke denne da det ikke er en god nok pumpe i den for å kunne drive 4 blokker å radiator. Pluss at selve reseratoren er laget av alu. Hvis du blander kobber å alu i samme loop kan du være så uheldig at du får korosjon der kobberen spiser opp aluminiumen. For å si det slik det kommer ikke til å bli billig å kjøle ned alt du har uansett slik at da kan du like gjerne legge i litt ekstra å få det sikkelig å alt internt når du først er i gang. Du må regne med rundt 1500 alene til alle skjermkort blokkene. Du må minimum ha en trippelradiator for å ta grafikkortene alene. Ble det et Lian-Li PC-A7010B på deg? Har et par ideer på hvordan du kan plassere komponentene i maskinen da. Ja det blir det 7010B... Har du mulighet til å gi meg litt innsikt i dette med størrelser og nipler? hva tilsvarer f.eks 1/2, 3/4, osv osv... Hva er gunstigst å bruke, og hvilke komponenter bør jeg satse på? Forstår at det ikke blir billig, og reseratoren klarer faktisk å holde kortene på rudt 60, cpu på rundt 50 ved load, men jeg liker ikke tanken på at det kan komme flere varmere sommerdager. Hadde 30 og vindstille her forleden, bare å skru av pc'en... Jo flere vifter jo bedre etter min smak. Jeg har ca. 7 papp å bruke på kabinett og kjøling... da bør jeg komme bra i mål. Endret 12. juli 2008 av s0und Lenke til kommentar
s0und Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Først vil jeg anbefale deg å kaste zalmanen. Ser ikke noe poeng med å bruke denne da det ikke er en god nok pumpe i den for å kunne drive 4 blokker å radiator. Pluss at selve reseratoren er laget av alu. Hvis du blander kobber å alu i samme loop kan du være så uheldig at du får korosjon der kobberen spiser opp aluminiumen. For å si det slik det kommer ikke til å bli billig å kjøle ned alt du har uansett slik at da kan du like gjerne legge i litt ekstra å få det sikkelig å alt internt når du først er i gang. Du må regne med rundt 1500 alene til alle skjermkort blokkene. Du må minimum ha en trippelradiator for å ta grafikkortene alene. Ble det et Lian-Li PC-A7010B på deg? Har et par ideer på hvordan du kan plassere komponentene i maskinen da. Ja det blir det 7010B... Har du mulighet til å gi meg litt innsikt i dette med størrelser og nipler? hva tilsvarer f.eks 1/2, 3/4, osv osv... Hva er gunstigst å bruke, og hvilke komponenter bør jeg satse på? Forstår at det ikke blir billig, og reseratoren klarer faktisk å holde kortene på rudt 60, cpu på rundt 50 ved load, men jeg liker ikke tanken på at det kan komme flere varmere sommerdager. Hadde 30 og vindstille her forleden, bare å skru av pc'en... Jo flere vifter jo bedre etter min smak. Jeg har ca. 7 papp å bruke på kabinett og kjøling... da bør jeg komme bra i mål. Lurer på om jeg skal dra til med hele pakka CPU, 3 GPU, og Chipset... Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Legger editen fra den andre posten også inn her: * Det med slange størrelse du nevner er nok at indre diameter(ID) er 1/2"(tomme) og ytre diameter(OD) er 3/4"(tomme) Desto tykkere vegg desto mer skal ti før slangen kolapser ved kraftige bøyer. Slangen du har er nok zalman slange med 5/16"ID-1/2"OD * Nippel standarer: 3/8" og 1/2" Dette er størrelsen der hvor slangen skal på. Mens gjenge standarer er mest G1/8"(er nesten utfaset), G1/4"(brukes mest) og G3/8"(heller ikke så vanlig, men finnes) Selv vil jeg anbefale 7/16"ID slange. Den er da litt trangere slik at det er litt mer jobb å få den over 1/2" nippel. Slik at den vil tette bedre enn en 1/2"ID slange vil gjøre. Vet at det var noen som testet dette å 1/2" slangen spratt av nippelen ved 12PSI og ved bruk at 7/16"ID spratt den ikke av før ved 25PSI. Slik at det er denne type slange jeg har brukt på alle mine siste maskiner jeg har bygget til meg å til andre. Hvis du er villig til å modde så kan du få inn en trippel radiator i toppen av kabinettet og en enkel radiator på viften bak i kabinettet. Dette vil holde til alle skjermkortene og cpu. Selv vil jeg anbefale Swiftech radiatorer og Ek fullcover blokker til skjermkort til cpu vil jeg anbefale dtek-fuzion v2. På pumpe siden vil jeg anbefale Swiftech MCP355(laing ddc-1t 18watt kan den hete noen plasser også) Men da må du ha en custum topp for å få rett nipler på pumpen i forhold til resten av systemet. På tank siden er det ikke så viktig hva det er så lenge den har G1/4" slik at den ikke hindrer flowen i systemet. Du finner alt jeg nevner her på sidewindercomputers.com. Du finner ikke gpu blokker til skjermkortene dine i norge slik at du må handle fra utlandet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Du har jo 780i så det å kjøle ned chipsettet med vann er å foretrekke. Spesielt om du skal overklokke litt til så lønner det seg, kanskje en ide å se på kjøling av strømforsynings delen til CPU'n også? PWM delen tenker jeg på da, der hvor de ofte monterer store kjøleribber for å sikre stabil spenning. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Du har jo 780i så det å kjøle ned chipsettet med vann er å foretrekke.Spesielt om du skal overklokke litt til så lønner det seg, kanskje en ide å se på kjøling av strømforsynings delen til CPU'n også? PWM delen tenker jeg på da, der hvor de ofte monterer store kjøleribber for å sikre stabil spenning. Takk for svar begge to. Tenker jeg tar en screenshot av en handlekurv så noen kan se over slik at jeg ikke driter meg ut her. Er "sidewinder" forholdsvis rimelig siden vi snakker utlandet eller? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Du har jo 780i så det å kjøle ned chipsettet med vann er å foretrekke.Spesielt om du skal overklokke litt til så lønner det seg, kanskje en ide å se på kjøling av strømforsynings delen til CPU'n også? PWM delen tenker jeg på da, der hvor de ofte monterer store kjøleribber for å sikre stabil spenning. Er det mosfetene du tenker på? Hvis du skal kjøle hk også må du opp enda litt mer på radiator. Altså en trippel og en dobbel. Ved å bruke en radbox så skal du fint få plass for en dobbel radiator også. Evt kan du se på hw-labs sin 480 radiator. Men det er få plasser den er på lager. Du kan også igjen se på en thermochill 120.3. Men den er også for tiden vanskelig å få tak i. Sidewindercomputers er en av de billigste på vannkjøling på verdens basis faktisk. Gary tar ikke inn så alt for mye forskjellig å det han tar inn er kunn i topp ytelses området. Han satser kun på extreme performance innen for vannkjøling. Endret 12. juli 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
s0und Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Du har jo 780i så det å kjøle ned chipsettet med vann er å foretrekke.Spesielt om du skal overklokke litt til så lønner det seg, kanskje en ide å se på kjøling av strømforsynings delen til CPU'n også? PWM delen tenker jeg på da, der hvor de ofte monterer store kjøleribber for å sikre stabil spenning. Er det mosfetene du tenker på? Hvis du skal kjøle hk også må du opp enda litt mer på radiator. Altså en trippel og en dobbel. Ved å bruke en radbox så skal du fint få plass for en dobbel radiator også. Evt kan du se på hw-labs sin 480 radiator. Men det er få plasser den er på lager. Du kan også igjen se på en thermochill 120.3. Men den er også for tiden vanskelig å få tak i. Sidewindercomputers er en av de billigste på vannkjøling på verdens basis faktisk. Gary tar ikke inn så alt for mye forskjellig å det han tar inn er kunn i topp ytelses området. Han satser kun på extreme performance innen for vannkjøling. Sånn har satt opp en kjapp handleliste og prøvd å tenke på det meste. Mulig jeg har glemt noe så da håper jeg dere skyter inn Når det gjaldt pumpe og tank valget, så gikk jeg for disse 2 da det kun var de han hadde inne desverre Jeg er skeptisk til tanken pga at den er så liten. Det er mulig jeg ender opp med å bestille noe her i norge istedet, men det avhenger av om dere tror jeg trenger noe større. Dyrt ble det ihvertfall... :ohmy: Desverre hadde han heller ikke trippel rad. fra swiftech inne heller... derav rad. valget i lista. Finnes det noe tilsvarende de jeg har valgt som er bedre eller rimeligere? Fant heller ingen radbox inne på sida Endret 12. juli 2008 av s0und Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Send Gary en mail hvor du spør om hvor lenge det er til de kommer på lager. De bruker ofte å være rett om hjørne når han har gått ut. radbox Vil også anbefale deg å bruke en hel dekkende grill over trippelradiatoren. Det vil gjør det lettere å få et bra og gjennomført resultat når du monterer radiatoren i toppen. A.C.Ryan RadGrillz Stripes 3x120 Større tank trenger du heller ikke. Men det finnes penere tanker. Men ting blir fort dyrer hvis man går etter look. Hvis du vil se på andre plasser så kan jeg anbefale perfomance-pcs.com og petrastechshop.com. De er litt dyrer men har desto større utvalg. Endret 12. juli 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
s0und Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Send Gary en mail hvor du spør om hvor lenge det er til de kommer på lager. De bruker ofte å være rett om hjørne når han har gått ut. radbox Vil også anbefale deg å bruke en hel dekkende grill over trippelradiatoren. Det vil gjør det lettere å få et bra og gjennomført resultat når du monterer radiatoren i toppen. A.C.Ryan RadGrillz Stripes 3x120 Større tank trenger du heller ikke. Men det finnes penere tanker. Men ting blir fort dyrer hvis man går etter look. Hvis du vil se på andre plasser så kan jeg anbefale perfomance-pcs.com og petrastechshop.com. De er litt dyrer men har desto større utvalg. Ja jeg så den boksen, men den var vel kun til 1x120mm vifte? Nå kjøper jeg en trippel og en dobbel radiator, så hvis jeg modder trippelen til å sitte i toppen på kabbet må jeg ha en dobbel radbox tenker jeg. Jeg sender han en mail og spør om når pumpe, og radiatorer kommer... er det lenge til pga sommer så kjøper jeg dette om det ser ok ut? Alternativt om det da finnes andre radiatorer/pumper som kan være gunstigere. Endret 12. juli 2008 av s0und Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) aha.. Du tenker å montere trippelradiatoren på utsiden(toppen) av kabinettet? Da vil du trenge to radboxer. Hvis det er lenge ting så er det bare å gå for den listen du har satt opp. Endret 12. juli 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
s0und Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) aha.. Du tenker å montere trippelradiatoren på utsiden(toppen) av kabinettet?Da vil du trenge to radboxer. Hvis det er lenge ting så er det bare å gå for den listen du har satt opp. trippelen inni kabinettet i toppen, eller som du skrev... og den doble må vel på utsida med radbox tror jeg. Dermed må jeg ha en dobbel radbox. Jeg har ikke sett Lian-li kabinettet enda og med alt det stæsjet her er det nesten fristende å gå tilbake til det enorme mesh kabinettet fra Chieftec?? Det er digert og enkelt å modde ihvertfall. Det er 30-35% større enn Cosmos kabinettet, og det gamle Thermaltake Armor kabinettet mitt. Da får jeg vel alt på innsida Endret 12. juli 2008 av s0und Lenke til kommentar
s0und Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 aha.. Du tenker å montere trippelradiatoren på utsiden(toppen) av kabinettet?Da vil du trenge to radboxer. Hvis det er lenge ting så er det bare å gå for den listen du har satt opp. trippelen inni kabinettet i toppen, eller som du skrev... og den doble må vel på utsida med radbox tror jeg. Dermed må jeg ha en dobbel radbox. Jeg har ikke sett Lian-li kabinettet enda og med alt det stæsjet her er det nesten fristende å gå tilbake til det enorme mesh kabinettet fra Chieftec?? Det er digert og enkelt å modde ihvertfall. Det er 30-35% større enn Cosmos kabinettet, og det gamle Thermaltake Armor kabinettet mitt. Da får jeg vel alt på innsida Jeg har bestemt meg for en liten endring i oppsettet. Jeg kommer til å benytte vanlig dual SLi, og lurer da på om jeg trenger en trippel og en dobbel radiator? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) MoDzoNa: Hva med å ikke kjøpe fullcoverblokker til skjermkortene? På 8800-serien var fullcoverblokk overflødig såfremt du har litt luftsirkulasjon i kabinettet. Selv kjøpte jeg en liten D-Tek Fuzion til skjermkortet, og den kjøler utmerket. Har også målt temperaturen rundt om på skjermkortet, og det er ingen temperaturproblemer selv om det "bare" er selve gpu-en som blir avkjølt. Jeg har i alle fall aldri lagt ut penger for en helblokk da jeg synes det ikke er nødvendig (de er store og koster en del peng). Men om 9800-serien er blitt varmere andre plasser enn kjernen kontra 8800-serien vet jeg ikke. Det som kan bli problemet i dette tilfelle, er at han skal ha tre skjermkort. Da blir det ganske tett, så da øker også nødvendigheten av fulldekkende blokker. Så for å finne ut om heldekkende blokker er nødvendig, må man nesten se på andres erfaringer. Edit: Skrivefeil. Endret 13. juli 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
s0und Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) MoDzoNa: Hva med å ikke kjøpe fullcoverblokker til skjermkortene? På 8800-serien var fullcoverblokk overflødig såfremt du har litt luftsirkulasjon i kabinettet. Selv kjøpte jeg en liten D-Tek Fuzion til skjermkortet, og den kjøler utmerket. Har også målt temperaturen rundt om på skjermkortet, og det er ingen temperaturproblemer selv om det "bare" er selve gpu-en som blir avkjølt. Jeg har i alle fall aldri lagt ut penger for en helblokk da jeg synes det ikke er nødvendig (de er store og koster en del peng). Men om 9800-serien er blitt varmere andre plasser enn kjernen kontra 8800-serien vet jeg ikke. Det som kan bli problemet i dette tilfelle, er at han skal ha tre skjermkort. Da blir det ganske tett, så da øker også nødvendigheten av fulldekkende blokker. Så for å finne ut om heldekkende blokker er nødvendig, må man nesten se på andres erfaringer. Edit: Skrivefeil. 3 av disse kortene er virkelig varmt det kan jeg skrive under på (i et støydempet kabinett ihvertfall). Jeg har p.t. 5x120 mm på full spiker som ikke klarer å holde kortene under 60 ved load. Nå bruker jeg jo reserator greiene fra Zalman så det er jo ikke akkurat superfett... men allikevel. Derfor går jeg tilbake til dual SLi og XP 64 bit tenkte jeg. Trenger jeg fortsatt 3x120mm og 2x120mm radiatorer? edit: jeg har tilogmed måttet klokke ned igjen kortene til default for å holde loaden noenlunde kurrant. Ram'en på disse kortene blir ekstremt varm. Endret 13. juli 2008 av s0und Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvis du går for dual sli så vil du ikke trenge mer enn en trippel radiator. Selv har jeg kjølt et 8800gt med en ikke fullcover blokk. Da det ble så varmt på mosfetene at jeg ikke kunne klokke noe særlig, snakk om 70 grader +/-. Derfor er jeg meget glad i FC blokker. Fordi da er det ikke så viktig å passe på om det er god luft sirkulasjon rundt skjermkortet. Var selv ikke klar over at de gamle GPU blokkene passet på 9800gtx. Men jeg mener fremdeles at hvis han skal gå for trippel sli eller sli i det hele tatt er fullcover blokkene de beste. For det er utrolig lett å få dø-soner i luften når de står såppas tett. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Ja, med flere skjermkort blir det sikkert for tett til å bruke "små-blokker". Lenke til kommentar
s0und Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Hvis du går for dual sli så vil du ikke trenge mer enn en trippel radiator. Selv har jeg kjølt et 8800gt med en ikke fullcover blokk. Da det ble så varmt på mosfetene at jeg ikke kunne klokke noe særlig, snakk om 70 grader +/-. Derfor er jeg meget glad i FC blokker. Fordi da er det ikke så viktig å passe på om det er god luft sirkulasjon rundt skjermkortet. Var selv ikke klar over at de gamle GPU blokkene passet på 9800gtx. Men jeg mener fremdeles at hvis han skal gå for trippel sli eller sli i det hele tatt er fullcover blokkene de beste. For det er utrolig lett å få dø-soner i luften når de står såppas tett. Samme erfaring som jeg har. Bruker nå kjøleribber på ram'en... hjelper ikke stort hehe. Ny handleliste vedlagt her, dette er vel den eneste fornuftige pumpen jeg finner som han har inne... litt redd det er overkill??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå