Agrostar Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Eg lurde på korleis ein batteriladar for eit vanleg bilbatteri er oppbygd. Kva består den av, korleis funker den og sånt. Og kva er forskjellen på enkle ladarar og Ctek ladarar? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_charger ? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 De billigste laderene er latterlig enkelt oppbygd... Har selv åpna å ble overrasket over designet. En trafo som omformer nettespenningen med koblingsforhold ca. 22,6 (til ca. 10,2 VAC) Videre en sikring, så en likeretterbro, amperemeter og ut til klemmene i den rekkefølgen Ingen glatting regulering, ingenting ekstra. KISS! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Eg lurde på korleis ein batteriladar for eit vanleg bilbatteri er oppbygd. Kva består den av, korleis funker den og sånt. Og kva er forskjellen på enkle ladarar og Ctek ladarar? Enkle ladere kan levere mye strøm, mens Ctek-ladere er dritt-treige.Vi har en 10 år gammel fra Biltema (en ganske stor plastboks med fryktelig lite innhold) som er bygget opp omtrent slik Zalo Ultra beskriver. Må faktisk åpne den for å bytte sikring. Den leverer 8-10 A, mens en liten Ctek-lader vi kjøpte på fjellet i vinter leverer ynkelige 2-3A. Jeg ble også ganske overrasket over designet i den enkle ladere da jeg skulle bytte sikring i den. Edit: Sikringen (en vanlig grønn bil-sikring) stod forøvrig rett på klemmekablene, uten sikringsholder. Bare kabelsko som passer til sikringen. Endret 12. juli 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Korleis blir det då med batteriladarar med starthjelp? Ser biltema har ladarar som kan levere opp til 400A startstraum. Har ladaren då nokre svære kondensatorar eller? Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Eg tenkte meg at enkle ladarar var bygd opp slik ja. Men som sagt, Ctek og andre har jo vedlikeholdslading og da må jo ladaren sjekke diverse. Nokon som veit korleis dei er oppbygd da? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) der ligger det vel en liten mikrokontroller inni, som føler strøm og spenning på ladeklemmene. Ut i fra disse parameterene kan den bestemme hvordan ladingen bør foregå. Flere slike mikrokontrollerbaserte ladere kan f.eks. ikke lade opp et helt utladet batteri. Rett og slett for at den ikke merker at det er tilkoblet... Selve oppladingsfasen er det vel ikke noe fasitsvar på hvordan foregår på slike ladere. Det regner jeg med kan variere fra merke til merke... Men grunnprinsippet er jo å lade opp batteriet med strømbegrensing til klemmespenningen er ca 14,4 volt. Deretter går det mindre og mindre strøm. Batteriet er oppladet når klemmespennigen er 14,4 volt og det ikke går nevneverdig mer strøm inn til batteriet. Endret 14. juli 2008 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) dobbelpost. Endret 14. juli 2008 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ser biltema har ladarar som kan levere opp til 400A startstraum. Har ladaren då nokre svære kondensatorar eller? Tja... Vekten på 18 kg muliggjør vel noen feite trafoer som kanskje kan levere såpass. Men samtidig skal det vel godt gjøres å trekke 4,8 kW (20 A) fra en vanlig énfaset stikkontakt i et vanlig norsk hjem (som vanligvis har 16A sikringer). Det står dessverre ikke hvor mye den maks trekker fra strømnettet.Og siden hjelpestartprosedyren innebærer en del venting (ifølge manualen), så vil jeg anta at det er noen kondensatorer eller liknende som lades. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Då vil altså ladaren trekke maksimalt 16A frå nettet for å lade opp kondensatorane før den kan levere 400A. Trur ikkje ladaren kan levere denne straumen over eit større tidsrom, 30 sek+ Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Man chinner ikke bilen i 30 sekunder i ett. Da ryker startmotoren. I manualen står det 3-4 sekunders intervaller med litt venting mellom. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ein veit no alder med oss på bygda Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 En kondensator som får plass inni en sånn lader ville vært tømt i det øyeblikket du vrir om nøkkelen, så det er det nok ikke inni der. Det er nok enkelt og greit en stor trafo, antagelig med to uttak, ett til vanlig lading og ett til starthjelp, som gir høyere spenning. Man vil aldri i verden klare å starte en bil bare på en sånn lader, og i praksis er starthjelpfunksjonen bare for å gi den lille ekstra "dytten" som skal til for å starte en bil med dårlig batteri i stedet for å vente flere timer på at det skal lade seg på vanlig måte. Hvis den bare veier 18kg er det jo også store grenser for størrelsen på trafoen. I tillegg får man masse tap i ledningene med så store strømmer og lange ledninger. Senest nå i helgen prøvde jeg å starte en Peugeot som manglet batteri ved hjelp av startkabler fra en annen bil, men spenningstapet i startkablene ble så stort at starteren ikke klarte å dra i det hele tatt. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Ta en titt på denne flotte siden, det står endel nyttig om ladere litt ned på siden. http://www.sondred.info/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå