Gå til innhold

Korleis er batteriladar for 12V bilbatteri oppbygd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De billigste laderene er latterlig enkelt oppbygd...

 

Har selv åpna å ble overrasket over designet.

En trafo som omformer nettespenningen med koblingsforhold ca. 22,6 (til ca. 10,2 VAC)

Videre en sikring, så en likeretterbro, amperemeter og ut til klemmene i den rekkefølgen

 

Ingen glatting regulering, ingenting ekstra. KISS!

Lenke til kommentar
Eg lurde på korleis ein batteriladar for eit vanleg bilbatteri er oppbygd. Kva består den av, korleis funker den og sånt. Og kva er forskjellen på enkle ladarar og Ctek ladarar?
Enkle ladere kan levere mye strøm, mens Ctek-ladere er dritt-treige.

Vi har en 10 år gammel fra Biltema (en ganske stor plastboks med fryktelig lite innhold) som er bygget opp omtrent slik Zalo Ultra beskriver. Må faktisk åpne den for å bytte sikring. Den leverer 8-10 A, mens en liten Ctek-lader vi kjøpte på fjellet i vinter leverer ynkelige 2-3A. Jeg ble også ganske overrasket over designet i den enkle ladere da jeg skulle bytte sikring i den.

 

Edit: Sikringen (en vanlig grønn bil-sikring) stod forøvrig rett på klemmekablene, uten sikringsholder. Bare kabelsko som passer til sikringen.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

der ligger det vel en liten mikrokontroller inni, som føler strøm og spenning på ladeklemmene.

Ut i fra disse parameterene kan den bestemme hvordan ladingen bør foregå.

 

Flere slike mikrokontrollerbaserte ladere kan f.eks. ikke lade opp et helt utladet batteri.

Rett og slett for at den ikke merker at det er tilkoblet...

 

Selve oppladingsfasen er det vel ikke noe fasitsvar på hvordan foregår på slike ladere. Det regner jeg med kan variere fra merke til merke...

Men grunnprinsippet er jo å lade opp batteriet med strømbegrensing til klemmespenningen er ca 14,4 volt. Deretter går det mindre og mindre strøm. Batteriet er oppladet når klemmespennigen er 14,4 volt og det ikke går nevneverdig mer strøm inn til batteriet.

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
Ser biltema har ladarar som kan levere opp til 400A startstraum. Har ladaren då nokre svære kondensatorar eller?
Tja... Vekten på 18 kg muliggjør vel noen feite trafoer som kanskje kan levere såpass. Men samtidig skal det vel godt gjøres å trekke 4,8 kW (20 A) fra en vanlig énfaset stikkontakt i et vanlig norsk hjem (som vanligvis har 16A sikringer). Det står dessverre ikke hvor mye den maks trekker fra strømnettet.

Og siden hjelpestartprosedyren innebærer en del venting (ifølge manualen), så vil jeg anta at det er noen kondensatorer eller liknende som lades.

Lenke til kommentar

En kondensator som får plass inni en sånn lader ville vært tømt i det øyeblikket du vrir om nøkkelen, så det er det nok ikke inni der. Det er nok enkelt og greit en stor trafo, antagelig med to uttak, ett til vanlig lading og ett til starthjelp, som gir høyere spenning. Man vil aldri i verden klare å starte en bil bare på en sånn lader, og i praksis er starthjelpfunksjonen bare for å gi den lille ekstra "dytten" som skal til for å starte en bil med dårlig batteri i stedet for å vente flere timer på at det skal lade seg på vanlig måte. Hvis den bare veier 18kg er det jo også store grenser for størrelsen på trafoen. I tillegg får man masse tap i ledningene med så store strømmer og lange ledninger. Senest nå i helgen prøvde jeg å starte en Peugeot som manglet batteri ved hjelp av startkabler fra en annen bil, men spenningstapet i startkablene ble så stort at starteren ikke klarte å dra i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...