Gå til innhold

Spørsmål og hjelp til partisjonering.

Anbefalte innlegg

Har noen par spørsmål angående partisjonering jeg skulle ha hatt svar på. Slik det er nå har jeg 2 like 500gb WDC harddisker. Hvor den ene er systemdisk, og den andre er en lagringsdisk. System disken har Vista Ultimate x64 installert.

Det jeg da lurer på, er det mulig for meg å partisjonere systemdisken min? kunne gjerne tenkt å dele den opp, siden jeg ikke vil få bruk for alle disse gb på en OS disk. Hvis dette er mulig, hvordan burde jeg gjøre det? Og hvilket program burde jeg bruke?

Som dere sikkert skjønner, så har jeg lyst til å partisjonere opp systemdisken min uten ved hjelp av å formatere først.

Håper på svar =)

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg

Pagagon Harddisk Manager 2008 Suite Personal

http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/

Så gjør du enkelt en "resize" av din C: Partisjon til ønsket krympet størrelse.

På slack som etterølger denne lager du da ny(e) partisjon(er).

Eventuelt

Paragon Partition Manager 9.0 Personal (har kun basic Partisjons verktøy)

http://www.paragon-software.com/home/pm-personal/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for svar =)

Så det er fult mulig å partisjonere systemdisken min uten å "ødelegge" operativsystemet?

Noen flere spørsmål:

Hvordan burde jeg dele opp disken?(Hvordan har du delt opp disken(e) dine?)

Hvor mye bør OS partisjonen få?(Pleier jo å installere en del programm og spill)

Du nevner Pagagon, men jeg har også hørt en del om noe programvare fra Acronis, hva er forskjellen, og hva er "best"?

Edit: Når du sier "slack som etterfølger" etter at jeg har krympet, så tenker du på at jeg skal dele opp det som blir liggende igjen etter at jeg har krypet partisjonen OSet ligger på?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Acronis bruker jeg også . Det er forbeholdt å ta image/backup only.

Det jeg mener du skal gjøre med f.eks Paragon er å krympe den ene partisjonen du har på den ene' 500GB disken din.Krympe er IKKE partisjonering, partisjonere sletter alt av data.

Paragon 8.5 og 9.0 gjør dette glatt med Vista32bits/Vista64bits.

Jeg pleier å være litt "raus" og lar systemdisken (OS) få 80-100GB , så lager jeg en eller to partisjoner til etter denne avhengig av diskens totale kapasitet.

Alt av programmer,spill o.l installerer jeg da på C: .

Akkurat nå har jeg Vista OS på en WD500GB SE 16 tildelt 100GB (C:), neste er dual boot XP , så er resten av plassen brukt som arkiv/lagring/data.

Deler disker vanligvis mest opp i tre deler grunnet hastigheten som avtar etter hvert utover og er tregest helt på slutten. OS først på raske delen så omtrent fra halvparten og til slutten brukes til lagring.

Eks:

post-35394-1215864864_thumb.png

Lenke til kommentar

Så hvis jeg krymper min nåværende C:, hvor vista og programmer/spill ligger nå ned til 100-200gb, så vil det være igjen ca. 300gb+- dette blir da kalt unallocated space? Etter det er gjort så kan jeg igjen krympe/partisjonere opp disse 300gb som er igjen til D:, E: osv.. Forsto jeg det riktig nå eller?

En annen ting, om jeg velger å gjøre dette, og i senere tid føler jeg at jeg vil tilbake til slik det er nå, er det mulig? eller må jeg da formatere hele disken?

Edit: Og hva skjer om man krymper for mye? blir ting da slettet? Si OS disken har brukt opp 110gb og jeg krymper den til 100gb, hva skjer med de 10gb'ene?

Edit2: Brukte vista's innebygde disk management, så krympa C: via den til 150gb, også lagde jeg en D: ut av restene, funka flott.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...