Gå til innhold

BK: Engel i hjørnet

Carny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding!

Jeg la faktisk ikke merke til at det var uskarpt før det ble påpekt.

Antar at jeg stirret meg blind iom at det er jeg som er fotografen ;)

Det er tatt håndholdt, og fra samme plass som "BK: De kirkebildene da...". På det andre bildet kan du se dette korset jeg tok et utsnitt av.

Jeg kommer definitivt til å ta flere bilder derfra, og nå som jeg har stativ kan jeg muligens få det bedre til, selv med så stor blender (jeg digger bakgrunnen blenderen gir meg :))

Lenke til kommentar

Det skader ikke å blende litt mer ned, selv om du har et lyssterkt objektiv. Det er ikke en kvalitet som må dyrkes så til det ekstreme at det går ut over andre kvaliteter.

Jeg har for eksempel kommet frem til at jeg må blende mer ned på min 105mm. På tross av at jeg liker den nydelige måten objektivet tegner på ved full åpning, så blir det litt for mye av og til. Spesielt når man kan bli lurt av det man ser, slik tilfellet er når man bruker manuell fokus uten splitt i matskiven. Og det kan også gjelde for deg, selv om objektivet er AF. På grunn av den lille DOF-en er det mindre slingringsmonn, og da kan den minste lille miss av autofokusen bli fatal. Skal du bruke veldig store blendere er det best på litt avstand. Hvis ikke bør du investere i Katzeye mattskive, som vil gi deg mer sikkerhet i tilfeller med stor blender og kort avstand.

Men sørg uansett for at dybdeskarpheten står til motivet, og her kunne du godt ha blendet ned et trinn i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...