Gå til innhold

[Løst] Problemer med 4x1GB RAM

Duqe

Anbefalte innlegg

Jeg slet lenge med å få 4GB til å fungere. Da jeg endelig fikk ram som funket (Corsair se sig) fikk jeg ikke Vista til å loade, sjermbildet frøs etter ca 4 sånne progresjons indikatorpasseringer (den grønne greia). Løsningen var (foruten å sette memory remap, som jeg jo fant ut av ganske tidlig) var å reinstallere Vista. Hvis vista er installert uten memory remap enablet så kan (blir?) det noe galt med minnemappingen i Vista (ref. corsair guru)... dette kan vissnok ikke løses på annen måte. (Asus HK... se sig)

Oppgraderte fra 2x1gb til 4x1gb brikker i et vista 32-bit, firmware også oppdatert, men pcen restarter hele tiden randomly. Det jeg lurer på er om "memory remap enablet" kan være løsningen? Og hvor dette gjøres, har installert vista en del ganger men aldri sett til valget?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Memory remap finner du i bios ikke Vista.

Om du har Nvidia brikkesett på hovedkortet kan det være lurt å øke spenningen til NB litt.

Sjekk samtidig at du gir minebrikkene rett spenning!

2x1gb var ustabil på alt det som var 1.9v men skal jeg da øke den litt mere kanskje? Har nå NB på 1.35 hvor mye skal jeg øke den til?

Lenke til kommentar
Du kan ikke bruke memory remap sammen med 32bits windows.

Fant ikke memory remap i biosen?

Etter økninger av volt instillinger og nå vil heller ikke vista loade, kommer ikke forbi bios oppstarten og kommer ikke inn i bios setup. Men med 2gb så går det greit, hva kan være galt da jeg tidligere har klart å loade vista med 4gb (3.3gb) ?

Lenke til kommentar

Prøv å slakke på timings til 5-5-5-18 2T (resten auto) sett volt på 2.1 og NB på ~1.45v dette mens du har 2X1GB inne.

Lagre cmos og slå av maskinen + PSU "av-knappen" og sett inn det andre parret , test så med en bootable Memtest86+ . Mulig du også må ned på DDR hastigheten med 4 brikker.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det høres ut som ulike par med ram du har da (f.eks samme produkt med med ulike dram chip binning/fabrikat , eller revisjons nummer).

Dvs ulike egenskaper timings/sub-timings , dette da det er den som er i den første populerte slotten som gir autosettingsene til resten av minne modulene.

Lenke til kommentar
Det høres ut som ulike par med ram du har da (f.eks samme produkt med med ulike dram chip binning/fabrikat , eller revisjons nummer).

Dvs ulike egenskaper timings/sub-timings , dette da det er den som er i den første populerte slotten som gir autosettingsene til resten av minne modulene.

2-3 timer med spill, surfing og video så er brikkene stabile på 4-4-4-12, 1.95v og FSB 667. Alle brikkene har spec:

4-4-4-12

800mhz

2.1v

XMS2-6400

Eneste forskjellen e kan se er at mine gamle brikker er merket med en G på slutten av produktnr: CM2X1024-6400C4 G.

Har dette noe å si på stabiliteten at det er nye og gamle brikker?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Problemer med å kjøpe moduler på ulikt tidspunkt er at de skifter dram chips de bruker i produksjonen fra tid til annen.

Fleste her inne vet at det er litt bingo å blande ulike minnemoduler i high end setups ,og spesielt 4 moduler , alle foretrekker max 2 for best hastighet og best overklokk muligheter.

Et eksempel en XMS26400C4-1024 Rev 1.1 bruker micron dimms , samme moduler/produkt men i Rev 1.2 bruker promos chips. Resultatet kan bli forvirret/ustabil memory controller da modulene kan ha ulike egenskaper på sub-timings og spenning, samt at det er større load på minnekontrolleren med så mange banker populert kontra ved ett sett "matched" dual channel moduler.

Edit:

Registrer deg på corsairs forum

http://www.asktheramguy.com/v3/index.php

Skriv ned fullt artikkelnummer/revisjon på alle modulene dine ,og lag en post om problemer med 4 moduler i samme PC setup så kan du få svar på hva slags chips som er benyttet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

nForce til Intel er faktisk berømt for sine problemer med alle fire slots fyllt opp.

En god del her på forumet har hatt disse problemene, minne miks er også ekstremt fy fy på Nvidia sin minnekontroller siden denne er ekstra kresen på minnebrikker.

Intel sitt brikkesett er mer tolerant ovenfor blanding av brikker men til og med her anbefales det ikke, ideelt skal alle brikker kjøpes inn på samme tidspunkt.

Uansett det du må prøve er å "safe" innstillingene.

Smekk opp timingsene på 5-5-5-15 (kan også prøve 5-5-5-12, virker mer nVidia stil over denne)

Alle brikker SKAL klare de timingsene der, da sitter du igjen med chipsettet som problembarn, og siste rest du kan gjøre av tweaking der er at du leker med spenninger til minnet i BIOS.

Mener det var en REF spenning du kunne stille på for å få det hele til å bli fininnstillt.

Ellers må du nok leke litt med spenninger og kjøre memtest for å finne noe stabilt.

Lenke til kommentar

Har de kjørt memtest stabilt i 3 timer er det nok greit slik du har det nå .

Bare å fyre opp windows . Er det AMD system ,AM2 prosessor du har så er det "kjent" at man må "ned" på DDR667 med 4 moduler (8 banker) populert mot memory controlleren.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bare å fyre opp windows . Er det AMD system ,AM2 prosessor du har så er det "kjent" at man må "ned" på DDR667 med 4 moduler (8 banker) populert mot memory controlleren.

Har C2D cpu og 680i chipsett (noe jeg angrer på). Har ikke hatt noen blåskjerm og restart hittil så jeg er så langt fornøyd, men uansett takk for alle rådene jeg har fått.

Lenke til kommentar

Har C2D cpu og 680i chipsett (noe jeg angrer på). Har ikke hatt noen blåskjerm og restart hittil så jeg er så langt fornøyd, men uansett takk for alle rådene jeg har fått.

For fremtidig referanse og de som søker seg til denne posten, kan du poste hvilket råd som funket for deg?

Lenke til kommentar

Gjorde følgende:

Gamle brikker på bank 1 og 2

Nye brikker på bank 3 og 4

Memvolt 1.95v (usikker om det hjalp, hadde fra før på 1.9v)

NB 1.45v (usikker om det hjalp, hadde fra før på 1.4v)

FSB 667mhz (Blåskjerm med en gang jeg satte den på 800mhz)

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Økte nå FSB til 800mhz med 2.05v, deretter spilt DM4 og surfet i ca 5 timer uten restart og blåskjerm. Ser ut til at den trenger mer strøm når alle 4 bankene brukes, men hadde den på 2.1v som var anbefalt av corsair og da hang pcen seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...