banansplitt™ Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) 1. De ansatte, dvs. alle som jobber den dagen blir trukket i lønn om noe mangler på kassa ved slutten av dagen. Dvs. at hvis det mangler 200 kr, og 4 stk er på jobb, vil hver av disse bli trukket 50 kr hver. Det er ingen bevis for at noen faktisk har stjålet fra kassa, og jeg kan garantere at faktisk ingen gjør. Det som faktisk skjer er at noen legger inn et kjøp på kassa, som antageligvis er feil, men glemmer å sende i retur. Ingen er dumme nok til å stjele penger fra kassa når kjøpet er lagt inn. 2. Ingen pause. Er ikke dette et krav vi kan stille? 3. Ingen overtidsbetaling. 4. Ingen kveldsbetaling. 5. 100 kr i lønn (!) for ansatte som er i alderen 18 til 23 år 6. Ingen kontrakt. Jeg har jobbet der nå i 5 mnd, men hver eneste gang jeg kommer på jobb har sjefen "glemt" kontrakten. 7. Feriepenger? Denne er jeg usikker på. Har jobbet der i 5 mnd, men har jeg krav på feriepenger? Hva skal man gjøre med dette da tro? Endret 11. juli 2008 av Points Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Kan ikke svare på alt, men 5: Så lenge du ikke er organisert i en fagforening blir lønna avgjort i forhandlinger mellom deg og sjefen. 6: Kontrakt har du krav på. Hvis du enda ikke har fått det etter å ha spurt gjentatte ganger ville jeg ha truet med arbeidsmiddeltilsynet. 7: Feriepenger er 11% av inntekten forrige år. Dvs. at du ikke har krav på noe i år, men til neste år. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Kontrakt, feriepenger og evt lønn er lovfestet og innenfor hovedtariffavtalen. Tror arbeidsmiljøloven sier noe om arbeidstiden og pauser. Ta kontakt med en tillitsvalgt/organisasjon og snakk med de. Organisering koster litt men kan være verdt det i det lange løp. Edit: ingenting som heter arbeidmiddel tilsynet, men arbeidstilsynet finnes, kontakt de eller ett verneombud om det finnes i bedriften. Endret 11. juli 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 1. Trekk i lønn er ikke tillatt med mindre det er skriftlig avtalt, skriftlig godtatt, pålagt ved dom, hjemel i lovverket, innskudd i pensjons eller sykekasse eller arbeidstaker har opptrådd grovt uaktsom. Dersom det siste er tilfelle skal det bevises at tilfellet er grovt uaktsomt og det må kunne bevises hvem det var. Kollektiv avstraffelse er her ikke tillatt. Se arbeidsmiljøloven §14-15. 2. Dersom arbeidstiden er lik eller overstiger 5,5 timer har arbeidstaker krav på pause. Jobber du åtte timer til dagen skal pausene til sammen være en halv time, eller en pause på en halv time. Dersom du må være tilgjengelig i pausen skal du ha lønn for denne. Se arbeidsmiljøloven §10-9. 3. Overtid skal lønnes med vanlig lønn pluss et tillegg på minst 40%. Man kan fritt avtale mer, men ikke mindre. Se arbeidsmiljøloven §10-6 ledd 11. 4. Arbeid frem til 21 vil kunne anses som vanlig arbeidstid eller overtid. Etter dette er det nattarbeid. Se arbeidsmiljøloven §10-11. 5. Arbeidstaker og arbeidsgiver kan fritt avtale timelønn i Norge. Vi har ingen minstelønnssats. Om man godtar kr 100 i timen eller ikke bestemmer man seg for når man tar jobben. Tar man jobben må man godta lønnen. 6. Alle arbeidstakere har krav på kontrakt med arbeidsgiver. Denne skal være utformet og signert senest en måned etter ar arbeidsforholdet begynte. Se arbeidsmiljøloven §14-5. 7. Alle arbeidstakere har krav på å få utbetalt feriepenger. Denne blir som regel utbetalt året etter opptjening eller ved siste lønning dersom arbeidsforholdet avsluttes. Se ferieloven. Arbeidsmiljøloven Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Takk for svar! Her er noen oppdateringer: Sjefen nektet å gi seg på det med lønn, og mottok dermed arbeidsvernsloven. Sjefen syntes da at "loven ikke hang på greip". Det var kun loven ang. trekking av lønn som var streket under, men senere på kvelden mottok jeg en litt "desperat" telefon om at kontrakten var skrevet ut og at jeg ville motta den neste dag, uten at jeg hadde nevnt noe som helst om kontrakt, men om trekk i lønn. Jeg la sammen 2 og 2 og skjønte at sjefen faktisk hadde lest gjennom hele heftet med arbeidsvernsloven. Nå blir det spennende å se om vi blir trukket i lønn, og om vi får alle de andre rettighetene vi har krav på! Endret 6. august 2008 av Points Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå