Foe_of_Good Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Noen glupe skaller her inne som kan forklare meg på godt norsk hva egentlig AHCI er og gjør? Har lest på Wiki ang dette, men forstår det slik at det brukes i produksjon av software? Hva har da to slike porter på mitt gamer-hk å gjøre? Crosshair-hk'et mitt har seks sata-porter, men bare fire av dem er IDE, mens de to andre sies at kun kan brukes under RAID eller AHCI. Jeg vet hva RAID er, og jeg vil ikke ha det, men jeg skjønner ikke funksjonen til AHCI. Hva gjør den, og kan jeg evt sette den på AHCI i BIOS og kjøre på mens jeg later som om den er IDE? Eller vil da rare ting skje med diskene mine? Som, f.eks, at det blir på mystisk vis laget software på dem Jeg trenger seks IDE SATA kontakter. Kan noen finne frem teskjeen og mate meg sakte med info om AHCI? Thanks. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Når du har kommet fram til "brukes i produksjon av software" så har du kommet veldig skjevt ut, så mye kan jeg si. Kan ikke med min beste vilje komme fram til det resultatet ved å lese på Wikipedia. Jeg kan ikke så mye om detaljene, men det er bare snakk om en ny og avansert SATA standard. Den tillater bla.a ting som NCQ. Dette er ting som er implementert i hardware, og må støttes av tilhørende software (drivere). Slik utvikling av nye standarder skjer stadig vekk, f.eks slik USB-1 ble videreutviklet til USB-2. Problemet med å "forklare på godt norsk" er at det kreves mye forståelse av grunnleggende teknologi for å forklare forskjellene på dette nivået. Du kan ikke bare slå på AHCI, det er mange ting å ta hensyn til. Det brukes stort sett bare på ferdiginstallere merkevare-PC'er med Vista. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Hei Hårek, forundret meg ikke at du dukket opp her Jeg er ikke helt tapt bak ett mål, bare litt, så om du gidder (eller noen andre) å gjøre et forsøk på å forklare dette begrepet, så hadde jeg satt pris på det. Spørsmålet mitt er dog ganske enkelt. Kan jeg, etter å ha innstalert drivere for AHCI på en XP maskin, kjøre enten SATA disker eller en SATA DVD-ROM på disse kontrollerne? Jeg har et ASUS Crosshair II Formula hovedkort, og jeg må enten kjøpe meg en ny PATA DVD brenner (siden den jeg har er SATA) eller invistere i en ny PCI SATA kontroller med flere porter enn den jeg har nå (2 porter). Jeg har seks harddisker, men bare fire vanlige IDE SATA kontakter på hk, mot seks + tre som jeg hadde på M2N32-WS kortet mitt som tok kvelden under et tordenvær. Jeg ble litt lurt av infoen på dette kortet på komplett sine sider, siden det stod seks SATA porter. Når jeg leser om igjen på Wiki ser jeg at jeg blingsa skikkelig, beklager den Jeg leser at å sette over til AHCI i XP uten drivere kan gi BSOD (noe som da tyder på at AHCI virker i XP), men om jeg da innstalerer drivere først også slår over, vil da portene virke på omtrent samme måte som om de var IDE? Eller må jeg ha hardware som støtter funksjonen? Har du noen eksempler av hardware å vise til? Takker for svar og mer info Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Jeg ville forsøkt å installere AHCI driver (følger med?) og prøve, det burde fungere. De fleste problemene som er beskrevet tror jeg gjelder når man booter systemdisken på en AHCI port. Har selv ingen erfaring med AHCI. Har den forrige versjonen av Crosshair, det har 6 vanlige SATA porter. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Får prøve meg :/ har hittil kommet frem til at ahci er en ny måte for hovedkortet å kommunisere med satadisker som tillater en rekke nye funksjoner som hårek sier. Men på flere hovedkort kan du be hovedkortet bruke ide på sataportene om du ikke vil bruke ahci slik at win oppdager diskene, men da mister du fancy satafunksjoner. For å bruke ahci så må du som hårek sier (iallefall i xp) bruke en diskett med ahcidrivere Lenke til kommentar
Nator Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Primært bruker du AHCI for å få NCQ-støtte for harddiskene, noe som burde øke levetiden på diskene, bedre ytelse også kanskje? Tror det stemmer at du trenger AHCI-drivere for harddiskkontrolleren på diskett for XP, hvis ikke SP3 har fått dette innebygget? Mange hovedkort får også AHCI slått på automatisk hvis du bytter fra IDE eller AHCI til RAID. Da trenger du jo uansett driverne til harddiskkontrolleren for å få kjørt inn XP eller Vista. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 ... For å bruke ahci så må du som hårek sier (iallefall i xp) bruke en diskett med ahcidrivere Diskett er vel bare når man installerer Windows. Da legger man inn driver til installasjonsprogrammet. Når man derimot allerede kjører Windows legger man inn alle drivere fra disk, CD, eller hva man måtte ønske. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Takk til dere alle, da er jeg litt klokere Drivere ligger på cd'en som fulgte med hk, og burde være rett fram å innstallere. Fra manualen til Crosshair II Formula: "SATA1-4 connectors are set to [iDE] by default. If you intend to create a Serial ATA RAID set using these connectors, set the SATA Operation Mode item to [RAID] in the BIOS. See section bla.bla" "SATA5-6 connectors support AHCI mode and RAID mode only. Make sure to install the AHCI driver or RAID driver in the bundeled support DVD before connecting devices to SATA 5-6 connectors. Otherwise, the devices will not work." Det står liksom bare dette, ikke hva de forskjellige funksjonene er, men nå har jeg en bedre forståelse. Kunne tenkt meg å kopiere C: over på en annen HDD (har egentlig laget en annen tråd om dette, men...), hadde det da funket å bruke en av RAID funksjonene? Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Sliter med det samme her. ASUS M3A32MVP kort og har XP på en raptor. Når jeg velger AHCI (i stedenfor IDE) i BIOS får jeg blåskjerm og stop (7B+++) Håper det kommer noen gode ideer her på hvordan man kan installere driveren. Tror det er ahc.ix86.sys - og jeg mistenker at denne må F6ses inn med installasjonen - - - håper det er feil. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Vel, etter hva jeg nå har skjønt, så kan man ikke ha en boot-bar disk på en AHCI kontroller. Da går det at skogen. Men å ha disker som lagringsmedia skal etter hva jeg har skjønt være ok. Har ikke fått testet dette ut selv enda, for jeg har minneproblemer isteden :S Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 linux støtter fint bootbare disker, med windows tror jeg du må kjøre f6 trikset og medfølgende floppy for å få til bootbar disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå